broms-diff / 188 hus / 166 hus etc ?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
broms-diff / 188 hus / 166 hus etc ?
tjo.. har letat lite efter en bromsad lamelldiff till min e36 ett tag. men dom är svåra att komma över och dom som säljer tycker jag e drömmare i sina priser för en uppsliten lamelldiff då den sista jag frågade ville ha 6000:-
lamell diffen till e36 325 och 328 är det stora"188" eller lilla"166" huset ? som är 6 bultad på sidan precis som e30 stora lamelldiff. eller är e36 stora lamell diff samma lamelldiff som i e30 fasst monterat i ett e36-hus ?
har läst lite i forumet och fått för mig att om man tar stora huset 188 så verka det som om man kan ta lamelldiffen ifrån en 535/m30b35 530-540"v8" och M5 e34:or och lägga i e36 så får man en M3 e36 lamelldiff. finns det någon här på forumet som gort detta eller kan intyga om att det fungerar. för det mellersta lamelldiffen har M12 bultarna och jag har för mig att m5 diffen jag fixade till och gorde i ordning hade m14 bultar och ett större kronhjul i diameter samt att det var nästa dubbelt så tjockt som e30 stora lamelldiff.. så jag är tveksam till att det passar i e36 huset då e34 stor stora lamell diff är en stöddigare pjäs än e30 stora lamell.
jag antar att 210mm kronhjul menar dom som skrivit på forumet är den som jag menar som sitter i tex M5 V8 stora raka 6... 188mm kronhjul är det som sitter i tex e30 stora lamell.. och den lilla 166mm kronhjulet är det som sitter i dom mindre små 4 cylindriga maskinerna..
är det någon som kan hjälpa mig reda ut detta med dom olika diffarna ?
ni som vet mest om diffarna kan väl klistra en tråd med dom olika diffarna vilket av lamellerna som passar i vilka hus. samt klistra in ((länken)) med alla modeller som såldes med lamelldiff och vilka utväxlingar dom hade i bakväxlarna/bakaxel/slutväxel.....
det hade gort gott för många som inte har kommit så långt i sina projekt vad dom har att vänta sig när det väl är dax att börja riva i att eller när någon har lekt sönder sin...
mvh ...
lamell diffen till e36 325 och 328 är det stora"188" eller lilla"166" huset ? som är 6 bultad på sidan precis som e30 stora lamelldiff. eller är e36 stora lamell diff samma lamelldiff som i e30 fasst monterat i ett e36-hus ?
har läst lite i forumet och fått för mig att om man tar stora huset 188 så verka det som om man kan ta lamelldiffen ifrån en 535/m30b35 530-540"v8" och M5 e34:or och lägga i e36 så får man en M3 e36 lamelldiff. finns det någon här på forumet som gort detta eller kan intyga om att det fungerar. för det mellersta lamelldiffen har M12 bultarna och jag har för mig att m5 diffen jag fixade till och gorde i ordning hade m14 bultar och ett större kronhjul i diameter samt att det var nästa dubbelt så tjockt som e30 stora lamelldiff.. så jag är tveksam till att det passar i e36 huset då e34 stor stora lamell diff är en stöddigare pjäs än e30 stora lamell.
jag antar att 210mm kronhjul menar dom som skrivit på forumet är den som jag menar som sitter i tex M5 V8 stora raka 6... 188mm kronhjul är det som sitter i tex e30 stora lamell.. och den lilla 166mm kronhjulet är det som sitter i dom mindre små 4 cylindriga maskinerna..
är det någon som kan hjälpa mig reda ut detta med dom olika diffarna ?
ni som vet mest om diffarna kan väl klistra en tråd med dom olika diffarna vilket av lamellerna som passar i vilka hus. samt klistra in ((länken)) med alla modeller som såldes med lamelldiff och vilka utväxlingar dom hade i bakväxlarna/bakaxel/slutväxel.....
det hade gort gott för många som inte har kommit så långt i sina projekt vad dom har att vänta sig när det väl är dax att börja riva i att eller när någon har lekt sönder sin...
mvh ...
Hej cerwinboy!
Du har en ganska intressant syn på det här.
Det verkar som att du inte förstår de mest grundläggande faktorerna i businessvärlden.
Dessutom motsäger du dig själv.
Tillgång och efterfrågan styr priserna.
Så har det alltid varit.
Alla vill ha bromsade diffar + Jävligt ont om dom = dyra bromsade diffar.
Det finns alltså inga drömmare, i själva verket har dom, till skillnad frän dig, förstått hur det funkar i businessvärlden.
I övrigt måste jag ge dig en eloge som verkligen lägger ner energi på att ta reda på vad du vill ha och behöver.
Du skall tala med Peder på Mobimech i Göteborg.
Det han inte vet om BMW:s transmissioner är inte värt att veta.
http://www.mobimech.com/
Du har en ganska intressant syn på det här.
Det verkar som att du inte förstår de mest grundläggande faktorerna i businessvärlden.
Dessutom motsäger du dig själv.
Tillgång och efterfrågan styr priserna.
Så har det alltid varit.
Alla vill ha bromsade diffar + Jävligt ont om dom = dyra bromsade diffar.
Det finns alltså inga drömmare, i själva verket har dom, till skillnad frän dig, förstått hur det funkar i businessvärlden.
I övrigt måste jag ge dig en eloge som verkligen lägger ner energi på att ta reda på vad du vill ha och behöver.
Du skall tala med Peder på Mobimech i Göteborg.
Det han inte vet om BMW:s transmissioner är inte värt att veta.
http://www.mobimech.com/
Grr!
0706-419608
0706-419608
Franzén wrote:Tillgång och efterfrågan styr priserna.
Så har det alltid varit.
det stämer väl så låntg som du säger... men skulle DU köpa en diff för dom pengarna om du vetat att den brukats hårt till en turbo maskin som försöker drifta. sen är det ju bara att lägga ihop ett och ett att det är inte många som byter olja i dom så den får kaffet varje gång tills dom börja knorra och knaka.. dom håller ju inte hur länge som hellst även att dom är ganska stryk tåliga..
knappast.... men vi får se vad han tar för en satts lameller och brickor så kan man ju jaga rätt på en med dåliga lameller istället och kasta dom gamla som blivit släta i stället för att vara sträva..
men visste du något om dom olika storlekarna på husen och vilka diffar som passar i vilka hus ?...
har hört att 7 serigen har ett hus som passar e36.. vet du något om det..
Ja det finns diffar från 7-serien som även passar på E36.
Men jag tror inte att utväxlingen på 2,93:1 passar dina behov...
Dessutom kostar just dessa ungefär 6000:- oberoende av skick eller ålder.
För ca: 1500:- kan man få ett nytt lamellpaket monterat.
Det ÄR kostsamt med lamelldiffar till BMW.
Därav att folk håller i dom hårdare och att man vårdar dom bättre.
Men jag tror inte att utväxlingen på 2,93:1 passar dina behov...
Dessutom kostar just dessa ungefär 6000:- oberoende av skick eller ålder.
För ca: 1500:- kan man få ett nytt lamellpaket monterat.
Det ÄR kostsamt med lamelldiffar till BMW.
Därav att folk håller i dom hårdare och att man vårdar dom bättre.
Grr!
0706-419608
0706-419608
Franzén wrote:Ja det finns diffar från 7-serien som även passar på E36.
Men jag tror inte att utväxlingen på 2,93:1 passar dina behov...
Dessutom kostar just dessa ungefär 6000:- oberoende av skick eller ålder.
För ca: 1500:- kan man få ett nytt lamellpaket monterat.
Det ÄR kostsamt med lamelldiffar till BMW.
Därav att folk håller i dom hårdare och att man vårdar dom bättre.
tack för ditt svar. en 2,93 skulle passa min 328 automat perfa då jag tycker 3,07 är lite jobbigt när man kör motorväg och andra längre sträckor. vet du möjligen vilken av 7 serigen som har sådan diff. E32 E38 möjligen ?
aha!
Ja men det är ju helt rätt med 2,93:1 på en sådan.
Iallafall med en manuell 328.
Jag vet inte hur din kardan ser ut på automaten, hålbilder osv, men det borde ju funka.
En sådan diff är i det närmaste odödlig, det krävs hård misshandel och sjuka vridmoment för att döda en sådan.
eller fel olja...
Frågan är varför du vill ha detta på en automat...
Vad vill du göra med din automatare som kräver bromsad diff?
Jag kan ju informera att vid halt väglag är det döden med bromsad diff och automat.
Här kan det damma av vägen med musik av hårdare typ.
Men smaken är som baken, vill man ha en lamelldiff så skall man givetvis ha det.
Ja men det är ju helt rätt med 2,93:1 på en sådan.
Iallafall med en manuell 328.
Jag vet inte hur din kardan ser ut på automaten, hålbilder osv, men det borde ju funka.
En sådan diff är i det närmaste odödlig, det krävs hård misshandel och sjuka vridmoment för att döda en sådan.
eller fel olja...
Frågan är varför du vill ha detta på en automat...
Vad vill du göra med din automatare som kräver bromsad diff?
Jag kan ju informera att vid halt väglag är det döden med bromsad diff och automat.
Här kan det damma av vägen med musik av hårdare typ.
Men smaken är som baken, vill man ha en lamelldiff så skall man givetvis ha det.
Grr!
0706-419608
0706-419608
det kostar 10000:- att helrenovera en stor lamelldiff varav 7000:- är i mtrl och 3000 är jobbet typ.
så man måste veta vad man ringer på. jag hade inte sålt min renoverade för under 10k.
den hade med inköp, oljor osv kostar närmare 13000:- och då räknar jag inte frakter osv till renoveraren.
då hade säkert folk som inte har en aning om vad det är för något vrålat rakt ut. för att de hittat någon på ett forum för 3000:-
men det är ju alltid så med folk som inte riktigt är så insatta i bilar. de begriper inte att en 20000 mils lamelldiff behöver underhåll. de är inte underhållsfria. och att de kostar att renovera oavsett om man vill det eller inte.
6000:- kan vara svinbilligt för en lamelldiff om den nyligen är renoverad. är den 20000 mil gammal så är det ett ganska orimligt pris men köparen hoppas nog på att någon ska bjuda 4,5-5k och bli nöjd eftersom det kryllar av diffköpare där ute som inte har en aning om vad de köper. de bryr sig bara om att de handlat en diff. hur bra den är verkar kvitta då de köper den i blindo utan att kontrollera vad som är gjort osv.
att annonsera ut en sliten diff till överpris är ett enkelt sätt att tjäna några femhundringar helt eneklt.
så man måste veta vad man ringer på. jag hade inte sålt min renoverade för under 10k.
den hade med inköp, oljor osv kostar närmare 13000:- och då räknar jag inte frakter osv till renoveraren.
då hade säkert folk som inte har en aning om vad det är för något vrålat rakt ut. för att de hittat någon på ett forum för 3000:-
men det är ju alltid så med folk som inte riktigt är så insatta i bilar. de begriper inte att en 20000 mils lamelldiff behöver underhåll. de är inte underhållsfria. och att de kostar att renovera oavsett om man vill det eller inte.
6000:- kan vara svinbilligt för en lamelldiff om den nyligen är renoverad. är den 20000 mil gammal så är det ett ganska orimligt pris men köparen hoppas nog på att någon ska bjuda 4,5-5k och bli nöjd eftersom det kryllar av diffköpare där ute som inte har en aning om vad de köper. de bryr sig bara om att de handlat en diff. hur bra den är verkar kvitta då de köper den i blindo utan att kontrollera vad som är gjort osv.
att annonsera ut en sliten diff till överpris är ett enkelt sätt att tjäna några femhundringar helt eneklt.
-
- Posts: 560
- Joined: 17 Aug 2007, 17:43
- Location: Kalix
- Contact:
Har hållt på ganska mycket med diffar men inte direkt provat vad som passar mellan olika hus. Bara att en E34 188 diffinsats passar inte i E36 188 hus.
Metric Mechanic har en fin guide på bakaxlar http://www.metricmechanic.com/pdfs/metr ... ooklet.pdf
Metric Mechanic har en fin guide på bakaxlar http://www.metricmechanic.com/pdfs/metr ... ooklet.pdf
Lite OT men diffrenovering har ju diskuterats en del nu...
Har iaf precis helrenoverat min E30 188 klump och dessa priser på delarna fick jag (Nov -09):
Packboxar, klämhylsa samt lite annat krafs ca 600kr på BMW
4 st nya lager, ca 1250kr inkl rabatt på Momentum, 2kkr+ på BMW
1 uppsättning lameller 1500kr från Mobimech.
Arbete tillkommer såklart och bör utföras av en kunnig person för att få rätt ingrepp och kuggflanksspel. Har man inte det så kommer man att nöta ut drevsatsen fort då man får en glidande kontaktyta istället för en punktbelastning.
Har iaf precis helrenoverat min E30 188 klump och dessa priser på delarna fick jag (Nov -09):
Packboxar, klämhylsa samt lite annat krafs ca 600kr på BMW
4 st nya lager, ca 1250kr inkl rabatt på Momentum, 2kkr+ på BMW
1 uppsättning lameller 1500kr från Mobimech.
Arbete tillkommer såklart och bör utföras av en kunnig person för att få rätt ingrepp och kuggflanksspel. Har man inte det så kommer man att nöta ut drevsatsen fort då man får en glidande kontaktyta istället för en punktbelastning.
/M|cke F@.gner
Franzén wrote:aha!
Ja men det är ju helt rätt med 2,93:1 på en sådan.
Iallafall med en manuell 328.
Jag vet inte hur din kardan ser ut på automaten, hålbilder osv, men det borde ju funka.
En sådan diff är i det närmaste odödlig, det krävs hård misshandel och sjuka vridmoment för att döda en sådan.
eller fel olja...
Frågan är varför du vill ha detta på en automat...
Vad vill du göra med din automatare som kräver bromsad diff?
Jag kan ju informera att vid halt väglag är det döden med bromsad diff och automat.
Här kan det damma av vägen med musik av hårdare typ.
Men smaken är som baken, vill man ha en lamelldiff så skall man givetvis ha det.
som det ser ut just nu så kommer en sådan bromsad-diff till pass då bilen ska få sig högkompade kolvar till gutjärns block... lär hamna någonstans på 11.5/1 eller 12/1 på den maskinen som står i garaget nu. då lär ju den orka dra runt en 2:93 diff och ändå kunna ha någorlunda förbrukning samt att åka gott i vardags körning. går ju att få ner 328 till 0.7 till 0.8 milen när man kör på dom stora vägarna sommartid. tycker min e36 är ganska välbevarad mot rost och annan förslitning så det får bli endast sommar bil. en lamell diff ger ju go komfort och ganska bra koll på hur bilen kommer att uppföra sig när man lärt känna den. min gammla E30 med stora diffen och upp spännd till ca 40% visste jag var jag hade bilen hela tiden samt att när man körde tekniskt så styrde lamelldiffen upp framänden så bilen ville gå rak fram så fort man släppte allt. så det handlar mest om en komfort grej och en pass på men utväxlingen för min del. alla bygger vi ju olika för olika ändamål.. .
Ludde_ wrote:Din 328 samt 323,325 och m3 har 188 diffen.
535/540/m5/m3 3,2 mfl har 210 diffen.
Jag har en lamelldiff från en 318 den har 168 diffen.
168 sitter även på 316 och 320.
pm om du är intresserad av att köpa lamelldiffen från min kärra!
Mvh
/Ludde
det beror ju på utväxlingen.. kaj hade 3.37 i sin vit/svarta 325 turbo.. och när han satte dit ZF lådan så varvade den 3500 i 100km/h och det är lite mycket för min 328 tro jag. men det hade varit en rolig diff att köra med för bus och bestraffning..
Sen skiljer det även mellan m3 3,0 lamelldiffen och 325/328 lamelldiffen
även att båda har 188mm kronhjul.
m3an har en m14 som håller kronhjulet, 325/328 har m12
Skiljer lite på diffpaketen också men det ska vara samma storlek
och antal lameller.
Har för mig kajjan hade m3 bakvagn på e36an?
isåfall borde han haft 3,15 utväxling?
Jag kommer köra zf och 328 diff på min (2,93) teoretiskt så ska jag ha 100km/h vid exakt 2500varv
även att båda har 188mm kronhjul.
m3an har en m14 som håller kronhjulet, 325/328 har m12
Skiljer lite på diffpaketen också men det ska vara samma storlek
och antal lameller.
Har för mig kajjan hade m3 bakvagn på e36an?
isåfall borde han haft 3,15 utväxling?
Jag kommer köra zf och 328 diff på min (2,93) teoretiskt så ska jag ha 100km/h vid exakt 2500varv
[quote="Ludde_"]
m3an har en m14 som håller kronhjulet, 325/328 har m12
Skiljer lite på diffpaketen också men det ska vara samma storlek
och antal lameller.
Har för mig kajjan hade m3 bakvagn på e36an?
isåfall borde han haft 3,15 utväxling?
kaj hade inte någon M3 bakvagn.... och lamelldiffen var 3.37 som det stod på brickan på bakaxeln då jag tittade på den.. den kom ifrån den vurpade blå e36 cab som stod i lik-båset för 2 årsen... tro det var en 320 den lilla diffen.. men annars har jag hört det samma som du säger att e36 stora diff 325/328/M3 finns endast som 3:15 om det nu stämmer..
tack för info om m3 bakaxeln att den inte passar.. hittade en LSD-diff bild till dom nyare bmw. och till min förvåning känner jag igen den från M3 e36 med ovala hål i den. dom gamla e30/e28/e34etc hade runda hål på sidorna. men verkade som att bmw ändrade konstruktionen på LSD-diffen mitten på 90 talet.
http://www.dtmpower.net/forum/attachmen ... centre.jpg
verka som dom fortsätter att tillverka dom M3 LSD-diff efter som dom sitter i e46-330 och även till dom nya diesel maskinerna till e90-e91..
m3an har en m14 som håller kronhjulet, 325/328 har m12
Skiljer lite på diffpaketen också men det ska vara samma storlek
och antal lameller.
Har för mig kajjan hade m3 bakvagn på e36an?
isåfall borde han haft 3,15 utväxling?
kaj hade inte någon M3 bakvagn.... och lamelldiffen var 3.37 som det stod på brickan på bakaxeln då jag tittade på den.. den kom ifrån den vurpade blå e36 cab som stod i lik-båset för 2 årsen... tro det var en 320 den lilla diffen.. men annars har jag hört det samma som du säger att e36 stora diff 325/328/M3 finns endast som 3:15 om det nu stämmer..
tack för info om m3 bakaxeln att den inte passar.. hittade en LSD-diff bild till dom nyare bmw. och till min förvåning känner jag igen den från M3 e36 med ovala hål i den. dom gamla e30/e28/e34etc hade runda hål på sidorna. men verkade som att bmw ändrade konstruktionen på LSD-diffen mitten på 90 talet.
http://www.dtmpower.net/forum/attachmen ... centre.jpg
verka som dom fortsätter att tillverka dom M3 LSD-diff efter som dom sitter i e46-330 och även till dom nya diesel maskinerna till e90-e91..
Re: broms-diff / 188 hus / 166 hus etc ?
Säljer Peder på Mobimech.com lamellpkt till E30 188hus, hittar bara uppgraderings kit för mer bromsverkan 40 resp. 75%.
BMW E30 M20B25 TURBO projekt !
Re: broms-diff / 188 hus / 166 hus etc ?
xrays wrote:Säljer Peder på Mobimech.com lamellpkt till E30 188hus, hittar bara uppgraderings kit för mer bromsverkan 40 resp. 75%.
De gör han nog, bara maila och fråga. 40% innehåller ju bara bubbla uppsättningar lamellpaket, så de är ju samma sak.
328 Touring -98