Ja det är väl tajm att göra en tråd av allt vi håller på med.
Den kommer troligen inte att handla om ETT projekt utan flera.
Vi är ju av den arten att vi hjälper varandra till 100% med allt vi kan och inte kan.
Då kan man köra järnet på en grej med samlad trupp (oavsett vad det gäller) och få skiten ur världen utan att saker och ting tar 4 år.
Jag som startar den här tråden heter Anders, jag har mitt efternamn som nick och jag är 34 år.
Jag bor i Olofstorp i Göteborg och mitt motorintresse omfattar nästan enbart BMW.
De flesta känner till mig i andra sammanhang men fortfarande inom intresseområdet BMW.
Jag har själv ett antal BMW-bilar som körs och byggs.
Min sambo kör vår 325i Touring -02.
Jag kör min 320i Touring -89 (325).
Jag bygger och spikar på min 320i -80.
Jag skall skruva ihop min renoverade 328i Touring -96.
Min vän och antagonist John är 33 år, bor på hisingen i Göteborg och kommer också att skriva massa nyttigt i den här tråden, han kallar sig Sbuddz på forumet och bättre problemlösare får man fan leta efter.
Att fordonsel kunde vara så enkelt är svårt att tro...
Han är en sån som alltid ställer upp och hjälper till när det krävs... om han får samma mynt tillbaka.
Världens bästa Karlsson.
John kör en fin E30 och en Golf från -02.
Det spikas även husvagn emellanåt.
Stefan... En söderkis från Årsta/Fagersjö med allt vad det innebär, numera bosatt på Hisingen i Göteborg.
Snacket är ju obetalbart... han kommer kanske inte att skriva så mycket eftersom han är 50-talist och upplever den enklaste mobiltelefon som ett stort hinder i vardagen.
Han är dessutom Johns svärfar och en jävel på plåtarbeten och sånt pill som en annan bara vill spy på.
Stefan är en mångsysslare av rang, iallafall när vi kommer till den gedigna fordonsparken.
En Volvo duett från -66, en VW bubbla roadster från -68, en och annan Volvo 245 i varierande skick och funktion, en Golf variant och en sån där hippiebuss med blommor och frigjorda texter som lack, det glada 60-talet ni vet.
Undra vad vi skall börja med?
John, Anders och Stefans galna upptåg
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
John, Anders och Stefans galna upptåg
Last edited by Franzén on 11 Dec 2009, 13:08, edited 1 time in total.
Grr!
0706-419608
0706-419608
Just nu håller vi på att pula med John´s E30 i garaget.
Ni vet ju hur det blir...
Vi skall bara göra lite... yeah right!
Bilen var i stort behov av bättringslack på dörrarnas nederdel och den behövde två nya framskärmar, som alla andra E30´s.
Nya skärmar togs fram och vi rostskyddade, grundade med slipgrund och efter att våtslipandet var klart, topplackades dom.
Vi gör allt själva, inte bara för att det blir mer ekonomiskt, men också för att man hela tiden lär sig nya grejor och hur saker och ting funkar.
Vi kan väl säga att det är väldigt lite som är "Rocket science".
Dörrarna rensades från ytrost och annat bös och är numera lackade och fina.
Sen tittade vi lite på bakskärmarna och det var väl då käftsmällen kom.
Rötna hjulhus, avrostade fästen osv.
Numera är den rötna plåten borta, ny är isvetsad och det börjar bli dags för att dränka allt i hemsk rostskyddsfärg och oljiga sörjor för att motverka framtida rostskador.
JohnJohn har säkert mer att inflika.
Eftersom det är vinterhjulstider och nalkande besiktningsperioder har en del av jobben fått stryka på foten till förmån för fälgarbeten, däckinköp och annat pill för att få fordonsparken att inte se ut som Polen 1943.
Vi skall väl se om man inte kan få till det där med bilder också.
Ni vet ju hur det blir...
Vi skall bara göra lite... yeah right!
Bilen var i stort behov av bättringslack på dörrarnas nederdel och den behövde två nya framskärmar, som alla andra E30´s.
Nya skärmar togs fram och vi rostskyddade, grundade med slipgrund och efter att våtslipandet var klart, topplackades dom.
Vi gör allt själva, inte bara för att det blir mer ekonomiskt, men också för att man hela tiden lär sig nya grejor och hur saker och ting funkar.
Vi kan väl säga att det är väldigt lite som är "Rocket science".
Dörrarna rensades från ytrost och annat bös och är numera lackade och fina.
Sen tittade vi lite på bakskärmarna och det var väl då käftsmällen kom.
Rötna hjulhus, avrostade fästen osv.
Numera är den rötna plåten borta, ny är isvetsad och det börjar bli dags för att dränka allt i hemsk rostskyddsfärg och oljiga sörjor för att motverka framtida rostskador.
JohnJohn har säkert mer att inflika.
Eftersom det är vinterhjulstider och nalkande besiktningsperioder har en del av jobben fått stryka på foten till förmån för fälgarbeten, däckinköp och annat pill för att få fordonsparken att inte se ut som Polen 1943.
Vi skall väl se om man inte kan få till det där med bilder också.
Grr!
0706-419608
0706-419608
Måste ge en eloge till dessa grabbar (ta inte illa upp ) då jag inte träffat många i mina dagar som har detta engagemang trots några år på nacken.
Det är så jag själv skäms då mitt ork för detta idag är ett gruskorn i en sandhög om man jämför.
Anders (och John?) är även nycklarna till framgång vad gäller min E30 då det var där allt grisjobb gjordes. Så många bugningar till er
Mvh
Det är så jag själv skäms då mitt ork för detta idag är ett gruskorn i en sandhög om man jämför.
Anders (och John?) är även nycklarna till framgång vad gäller min E30 då det var där allt grisjobb gjordes. Så många bugningar till er
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Ha ha nä där har du riktigt rätt, skrev det på sena timmen. Menade mer framgång till skicket, inte vad den presterat
Mvh
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Re: John, Anders och Stefans galna upptåg
Franzén wrote:Min vän och antagonist John är 33 år, bor på hisingen i Göteborg och kommer också att skriva massa nyttigt i den här tråden, han kallar sig Sbuddz på forumet och bättre problemlösare får man fan leta efter.
Att fordonsel kunde vara så enkelt är svårt att tro...
Han är en sån som alltid ställer upp och hjälper till när det krävs... om han får samma mynt tillbaka.
Världens bästa Karlsson.
John kör en fin E30 och en Golf från -02.
Det spikas även husvagn emellanåt.
Som alla vet har Anders lite problem med sitt tidsperspektiv varefter han tror att det redan gått 1 helt år sedan 29:e september då jag fyllde 32.
Jesus is coming.................LOOK BUSY!!!
+46 705702945 för den som vill nå mig på telefon.
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
+46 705702945 för den som vill nå mig på telefon.
http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag kan ju skriva lite om VAD vi kommer att skriva om i tråden, efter vad vi vet i dagsläget.
Stefan håller som bekant på med sin Volvo Duett som kommer att bli en riktig dräpare, mattsvart med feta polerade aluminiumfälgar och en V8 på 800 häst... nej, det var precis så det inte skulle bli.
Han vill återskapa en känsla av skicket som bilen kan ha haft som bruksad under tidigt 70 tal.
Originallack, schyssst känsla i pedaler och reglage.
Bra funktion helt enkelt.
En fräsch motor till den är på G, allt finns och vi skall bara bonka ihop den när tid och lust sammanfaller.
Stefan skall även byta sin sura skrotmotor i sin VW bubbla Roadster.
John som är vår motorguru på boxermotorer måste bara skruva ihop hans nya motor.
John har sin E30 att färdigställa och alla hjälper givetvis till med den.
Johns sambo är även hon miljöskadad och kör en liten söt VW bubbla från tidig istid, hon har dock lyckats få en pickis i fronten på den så vi måste byta en skärm, huven och en stötfångare.
Inga större problem, men bilen skall få tidsenlig beige lack oxå, sedan är bilen riktigt fin.
Bilen klär sin ägarinna riktigt bra.
Franzén (dvs jag) har helt skadat mycket att göra iordning.
Min E21:a står på operationsbordet för att bli riktigt fin.
Rost är ju ett vanligt inslag i projekt som handlar om dessa gamla bilar.
Allt skall bort, bilen skall dränkas i supergifitga och otroligt miljöfarliga medel för att förhindra framtida nedbrytning av metall och ägarens psyke.
Ny motor blir det, allt finns men motordelar som topp och block kräver lite bearbetning innan allt kan sammanfogas till en pigg och fräsch radfyra.
Jag har en E30 Touring som även hon.. ja hon heter Lisa faktiskt, det har hon hetat sen tidigt 90-tal.
... kräver sin ägares uppmärksamhet.
Nya stolar skall i, ny framruta, nya bromsar och lite rostlagning.
Min ambition är att lacka henne stålgrå metallic.
Idag är hon lachssilver metallic.
Jag har även en E36 328i Touring från 1996 som är lackad och klar.
Jag måste bara sätta ihop dörrar, baklucka, motorhuv och lite annan inredning.
Sen är den bilen riktigt fin.
Den har naturligtvis massa originalfel såsom pixelfel i instrument och så.
Annars är den en kanonbil och den går bra som tusan.
Min sambo kör en E46 325i Touring från 2002 som kräver lite omvårdnad av mig och mina aldrig svikande motorvänner.
Ny termostat, nya bakfjädrar och nya gasdämpare till bakluckan.
En del inredningsdetaljer skall bytas i den också.
Framrutan är av tidigare ägare skrapad med stålsickel så den ser ju ut som kriget.
Så fort E36:an är klar skall denna bilen avyttras till hugad spekulant.
Vi förfinar även garagen vi är inmutade i och utvecklingen går framåt.
Allt detta kommer vi att skriva om i den här troligen helt utflippade men ack så roande tråden om våra knäppa påfund och upptåg.
Stefan håller som bekant på med sin Volvo Duett som kommer att bli en riktig dräpare, mattsvart med feta polerade aluminiumfälgar och en V8 på 800 häst... nej, det var precis så det inte skulle bli.
Han vill återskapa en känsla av skicket som bilen kan ha haft som bruksad under tidigt 70 tal.
Originallack, schyssst känsla i pedaler och reglage.
Bra funktion helt enkelt.
En fräsch motor till den är på G, allt finns och vi skall bara bonka ihop den när tid och lust sammanfaller.
Stefan skall även byta sin sura skrotmotor i sin VW bubbla Roadster.
John som är vår motorguru på boxermotorer måste bara skruva ihop hans nya motor.
John har sin E30 att färdigställa och alla hjälper givetvis till med den.
Johns sambo är även hon miljöskadad och kör en liten söt VW bubbla från tidig istid, hon har dock lyckats få en pickis i fronten på den så vi måste byta en skärm, huven och en stötfångare.
Inga större problem, men bilen skall få tidsenlig beige lack oxå, sedan är bilen riktigt fin.
Bilen klär sin ägarinna riktigt bra.
Franzén (dvs jag) har helt skadat mycket att göra iordning.
Min E21:a står på operationsbordet för att bli riktigt fin.
Rost är ju ett vanligt inslag i projekt som handlar om dessa gamla bilar.
Allt skall bort, bilen skall dränkas i supergifitga och otroligt miljöfarliga medel för att förhindra framtida nedbrytning av metall och ägarens psyke.
Ny motor blir det, allt finns men motordelar som topp och block kräver lite bearbetning innan allt kan sammanfogas till en pigg och fräsch radfyra.
Jag har en E30 Touring som även hon.. ja hon heter Lisa faktiskt, det har hon hetat sen tidigt 90-tal.
... kräver sin ägares uppmärksamhet.
Nya stolar skall i, ny framruta, nya bromsar och lite rostlagning.
Min ambition är att lacka henne stålgrå metallic.
Idag är hon lachssilver metallic.
Jag har även en E36 328i Touring från 1996 som är lackad och klar.
Jag måste bara sätta ihop dörrar, baklucka, motorhuv och lite annan inredning.
Sen är den bilen riktigt fin.
Den har naturligtvis massa originalfel såsom pixelfel i instrument och så.
Annars är den en kanonbil och den går bra som tusan.
Min sambo kör en E46 325i Touring från 2002 som kräver lite omvårdnad av mig och mina aldrig svikande motorvänner.
Ny termostat, nya bakfjädrar och nya gasdämpare till bakluckan.
En del inredningsdetaljer skall bytas i den också.
Framrutan är av tidigare ägare skrapad med stålsickel så den ser ju ut som kriget.
Så fort E36:an är klar skall denna bilen avyttras till hugad spekulant.
Vi förfinar även garagen vi är inmutade i och utvecklingen går framåt.
Allt detta kommer vi att skriva om i den här troligen helt utflippade men ack så roande tråden om våra knäppa påfund och upptåg.
Grr!
0706-419608
0706-419608