robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

hellhaunter
Posts: 33
Joined: 13 Sep 2009, 09:36

Post by hellhaunter »

http://www.promotionpowertrain.com Skall ha bra rykte i usa.

Verkar som du vill ha FORD axeln TCFM4741 och kostar 156.35 dollaros där.

/Mattias
Chevelle 1972 med 454 LS7
Mustang GT 2007
Mustang 1970 466 å kompressor
volvo 242 -75
Saab 9-3 -98
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Bmwandreas wrote:Du har väl 4618 lådan? Det är oftast den vi använder och det funkar fint med 3 skivig. Och den har kortare axeln på den där listan.


hehe, ja men då kör ni väl utan adapter som jag kör med :wink:
-den bygger 12mm.

hellhaunter: tack så mycket för tipset!, ska dra iväg ett mail till dom nu!

nicke: javafan, man kan ju förenkla mekkningen så gott det går iallafall :D

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Precis. Köper du ford axeln som är lite längre får inte en 3-skivig koppling plats på splinsen. Så byt ingenting! Modda din adapter istället.
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Bmwandreas wrote:Precis. Köper du ford axeln som är lite längre får inte en 3-skivig koppling plats på splinsen. Så byt ingenting! Modda din adapter istället.


ok, är du helt säker på det? ingen som har en fordlåda ligger så man kan mäta?
-vore ju fan om man tar hem en ny axel och det är som du säger.

adapterplattan går ej att modda, däremot kan jag dela upp sprängkåpan i 2 delar och fräsa bort 12mm. sen svetsa ihop det igen.

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

robbz wrote:
Bmwandreas wrote:Precis. Köper du ford axeln som är lite längre får inte en 3-skivig koppling plats på splinsen. Så byt ingenting! Modda din adapter istället.


ok, är du helt säker på det? ingen som har en fordlåda ligger så man kan mäta?
-vore ju fan om man tar hem en ny axel och det är som du säger.

adapterplattan går ej att modda, däremot kan jag dela upp sprängkåpan i 2 delar och fräsa bort 12mm. sen svetsa ihop det igen.

/mvh


Japp vi har haft båda lådorna här.
Jimmy har fordlådan och bäckis hade samma låda som du.
Varför inte göra en 12mm ring på svänghjulet så kopplingen kommer längre ut? Känns som mindre jobb.
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

ok, hur fanken fick bäckis det att funka? han måste väl haft en adapterplatta han med? kan tänka mig att han hade en lite tynnre adapterplåt och på så sätt fått in axeln några mm mer. men att han haft mer yta än halva lamellen har jag svårt att tro däremot, eftersom mina splines har legat i ingrepp 2mm :shock: , och då är min adapterplåt 12mm.

nja det blir ju inte bara en ring, då får man göra en trappformad ring för första lammelytan också....
-tycker den lösningen känns lite B :cry: , ytterligare en lös del liksom.

tror det blir kötta av kåpan med en sid-fräs och sen plana bort det vi behöver, sen jabba ihop det med svetsen igen.....det är snabbaste lösningen och jag tror att det är enklast(?)

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Grefven

Post by Grefven »

Nu vill jag oxå veta hur bäckis löst det :-)
User avatar
fredrick
Posts: 327
Joined: 27 Nov 2005, 19:28
Location: Avesta

Post by fredrick »

Jag hade också samma problem men jag mätte lite innan jag monterade. Tog en till lamell, med ett centrum lika som mitten lamellen och körde den längst in där det rasade för dig. Då vart det ca 4mm extra ingrepp på axeln. Men om det går för dig vet jag inte, jag hade 3skivig tilton men dom ser väldigt lika ut.
Mitsubishi EVO III projekt
Jørg1e30
Posts: 861
Joined: 10 Oct 2006, 20:25
Location: Norge

Post by Jørg1e30 »

Jeg har samme kasse jeg og. Jeg bruker kåpa fra 262. Laget adapder i 10mm alu. Måtte frese av kåpan 10mm slik att inngående akseln stikker ut ca 15mm, slik att den når inn i støttelagret. Jeg kjører og med 3 skivet tilton. Funker kanon for meg :)
JAAS-performance
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

bullen! wrote:Nu vill jag oxå veta hur bäckis löst det :-)


haha ja nu när du är ägare av bilen så kan det ju vara skoj att veta :wink:

fredrick: jag har faktist börjat fundera lite på det att det kanske skiljer mellan korgarna, (quartermaster/tilton)? hmm lär kolla det.

jorg: mm fick du alltså ta bort 15mm? då är det ju snarlik situation som jag är i :roll: ...

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Grefven

Post by Grefven »

jag är ganska säker på att bäckis har ett svar iaf. han brukar ha det när jag "anklagar" honom för något =)
Jørg1e30
Posts: 861
Joined: 10 Oct 2006, 20:25
Location: Norge

Post by Jørg1e30 »

Jeg freste vekk 10mm bak på kåpan. Så laget jeg adapter av 10mm alu plåt. Den sveisa jeg fast i kåpan. Kåpan har nå samme lengde som org. Har ingen bilder tyvar.
JAAS-performance
User avatar
fredrick
Posts: 327
Joined: 27 Nov 2005, 19:28
Location: Avesta

Post by fredrick »

Men om lamellerna ser ut som tilton så borde det duga med att göra som jag gjorde, bara byta ut lamellen som pajjade till en med centrerat centrum som den i mitten så du får ut splines:en mer mot lådan och ev. plana av adapterplattan 1mm då har du säkert 7mm?
Mitsubishi EVO III projekt
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Bäckis hade sachs koppling med en ring man monterar på svänghjulet. Då kommer kopplingen längre ut.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Samt avfräst sprängkåpa. Inga problem alls.

Med backplate till kopplingen som bygger 10mm minus 2mm som vi försänkte in den i svänhjulet för centrering så blev det kalas alltihop.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Turboá
Posts: 2147
Joined: 22 Aug 2007, 07:22
Location: Hungary Bmw Racing Club Soltvadkert
Contact:

Post by Turboá »

Image

Image

[/list]
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Bäckis wrote:Samt avfräst sprängkåpa. Inga problem alls.

Med backplate till kopplingen som bygger 10mm minus 2mm som vi försänkte in den i svänhjulet för centrering så blev det kalas alltihop.


ok.
då förstår jag att det funkar.

-det vi kommer göra är att bygga ett centreringsdorn utifrån kåpan och in till hylsan som omger växellådsaxeln, sen fräser vi bort 12mm på baksidan av spränkåpan, tyvärr så försvinner skruvfunktionen ihop med adaptern, men istället så svetsar vi ihop de 2. klart enklast och klart snabbast.
så snart sitter den i bänken igen :D

/mvh

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Post Reply