Diff och Kardan fråga !

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Diff och Kardan fråga !

Post by TreLingon »

Har testat att söka utan resultat !
Nu till saken.
På första bilden ser ni orginal diffen som är 320 !
Den till vänster är en 325 diff som jag ska slänga upp.

Men kollarni på bilden så är 325 diffen ca 3-4 cm längre än orginal diffen. Hur ska jag lösa kardan ?

Image
Image


Vilken kardan funkar med den setupen jag ska köra med ? Har orginal låda för den delen med !

Bilen jag har är en 320i E36 1993

Nått förslag ?
Mvh
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Post by Jonas_Linder »

Jag bytte diff åt en kompis för några veckor sedan.

En 320 E36 och hängde dit en diff från en 325 e36.
Gick du bara att bulta dit, inga problem alls.

Är du säker på att det är en diff från 325 e36?
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Post by TreLingon »

Jonas_Linder wrote:Jag bytte diff åt en kompis för några veckor sedan.

En 320 E36 och hängde dit en diff från en 325 e36.
Gick du bara att bulta dit, inga problem alls.

Är du säker på att det är en diff från 325 e36?
Ja säljaren sa det och den såg helt okey ut ! :?
Själva kardanen jag har kan man ju dra isär och skjuta ur hur man säger när den ska på lådan iaf. Kan räcker med den jag har...

Ska testa iaf att dra på den kardanen jag har så får vi se hur det går !

Inga andra tips som man kanske glömt ?
Niklas Sandström
Posts: 560
Joined: 17 Aug 2007, 17:43
Location: Kalix
Contact:

Post by Niklas Sandström »

320 har 168 klumpen som är kortare och smalare.

Den större klumpen på bilden är en 188 från 323,325,328.

Du behöver en 323,325,328 bakre kardanstump för att få dit den, går att trycka ihop splinesen men stödlagret hamnar fel. Du behöver även drivaxlar från 323,325,328 då dom är kortare 614mm mot 628mm på 316,318,320.
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Post by TreLingon »

Niklas Sandström wrote:320 har 168 klumpen som är kortare och smalare.

Den större klumpen på bilden är en 188 från 323,325,328.

Du behöver en 323,325,328 bakre kardanstump för att få dit den, går att trycka ihop splinesen men stödlagret hamnar fel. Du behöver även drivaxlar från 323,325,328 då dom är kortare 614mm mot 628mm på 316,318,320.
Drivaxlarna har jag från 325 och dom är kortare än 320 ....
:D

Byter jag halva kardanen då mot 323,325,328 bakre kardanstump Lättast ?
Niklas Sandström
Posts: 560
Joined: 17 Aug 2007, 17:43
Location: Kalix
Contact:

Post by Niklas Sandström »

TreLingon wrote:Byter jag halva kardanen då mot 323,325,328 bakre kardanstump Lättast ?
Jo bara bakre delen, för byter du hela får du problem igen då 320 har en mindre låda och en längre främre del än 325.
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Post by TreLingon »

Niklas Sandström wrote:
TreLingon wrote:Byter jag halva kardanen då mot 323,325,328 bakre kardanstump Lättast ?
Jo bara bakre delen, för byter du hela får du problem igen då 320 har en mindre låda och en längre främre del än 325.
Så jag ska ha bakre delen i 325 ! Inga problem att byta den eller nått mer jag ska tänka på ?

Mvh
Niklas Sandström
Posts: 560
Joined: 17 Aug 2007, 17:43
Location: Kalix
Contact:

Post by Niklas Sandström »

TreLingon wrote:
Niklas Sandström wrote:
TreLingon wrote:Byter jag halva kardanen då mot 323,325,328 bakre kardanstump Lättast ?
Jo bara bakre delen, för byter du hela får du problem igen då 320 har en mindre låda och en längre främre del än 325.
Så jag ska ha bakre delen i 325 ! Inga problem att byta den eller nått mer jag ska tänka på ?

Mvh
Nä bara att dom är balanserade som en enhet men det brukar inte bli obalans om man byter delar mellan olika axlar men har du otur kan det bli obalans.
Post Reply