DreRacing - e30M3 + s38b38tt

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Pitbull

Post by Pitbull »

Du har rätt stuk på utblåset. =)
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Mats Ivarson

Post by Mats Ivarson »

Hej!

Kul projekt!
Personligen tror jag att motorn kommer bli extremt rolig att köra med din dubbelturbosetup. Men du bör absolut fundera på om du kan få dit dubbla 3" eller dubbla 2.5" om du kan.

Mats
daniel-635

Post by daniel-635 »

Kul med fler komplicerade Bi-Turbo maskiner.

19T aggregaten kommer att ge ett sjukt drag från 2500 Rpm. !

Jag har två Garret Gt17 på en 3,5 liters m30 och detta ger 0,4 bar från 1600 Rpm. och över 1bar om man vågar från 2500 Rpm.

Allt är ju lite mindre på min m30 men jag har 2x2,25" downpipes och sen 2x2,5" avgas system. det blir grymt trångt....

Dock såg ditt 3" system väldigt rakt ut så jag tror inte att det blir något större problem, möjligen att anslutningen från främre aggregatet skulle vart lite längre bak, men det är svårt med plats.....

Hur har du gjort med Insuget till bakre turbon ?

Fina grenrör förresten !
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......

Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
dre racing@

Post by dre racing@ »

Tjena Mats
avgaset får vara så här tils jag har uppgraderat motorn med andra kolvar och dylikt, tänker bara ladda så lite det går nu i början.
och jag undrar hur lite som går, wastegaten är ju inte presis stor.
under 0,5 bar blir nog svårt...

innsuget til bakre turbon är ett 2,5" rør, är inte lätt att fota bilder som visar allt i detalj, måste skådas.

men nogra nye bilder:

radiatorn från griffin, rejalt omsvetsad. jag drog ett rör sådär på sidan eftersom det fikk plats, fint med båda anslutningarna uppe, blev perfekt.
dom andra nipplara är till kärlet og 2stk är vatten til turbos.
Image

sprutet: MBE 970 tror jag det het, största boksen. Den användas i mycket rally och rallycross motorer. anledningen är att jag har mycket kontakt med en som bygger sånna motorer proffs på heltid, och priset är bra.
ENEM är agenten i sverige.
jag kommer att köra med dubbla mappar; tps vs varv på sugsidan och map vs varv när laddet kommer.. blir mycket bättre respons och gång i motorn, launchcontrol kommer också att monteras.
Image

Fuelrailen, lödat bort org btr og satt på ett uttag til btr på mitten, så det blir matning från båda sidor. det kommet hålla för effekten och jag ville inte ha en blingbling ppf rail där, detta skal se ut som original.
spridarna är siemens deka 630cc
Image

luftfilter:
Image
Image
Image

jag planerar uppstart till häljen! :)
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Mats Ivarson

Post by Mats Ivarson »

Hur går det?
fulingbusen

Post by fulingbusen »

Ser fint ut men är det inte risk att de små luftfiltren stryper bigblocken?
dre racing@

Post by dre racing@ »

Luftfiltren...: tja, jag har ju tänkt själv samma sak, men har ju sett div 1000hk audi og luftfiltren på dom är ju inte större så det skulle ju funka, om filtren är rena iofs.

Jag fikk start på maskineriet i häljen, efter mycket strul med trigger offset..
jag har org trigger och trigger hjul så jag gikk i gång med att tima 0-punkten i sprutet (MBE970) så jag hängde på tändings lampan och började testa mig fram. och det blev väl siffran 145 minns jag.
jaha, då var det väl bara att starta då, men inte!
kollade soppan og alla spridare sprutade på. och motorn tände ju ved 0grader så vad fan. skulle kolla gnisten i syl 2 men här var den borta! samma på 3 4 5, ja fan nu har jag väl brändt boxen tänkte jag.
men tänkte i samma veva att det kunne vara nogot med softwaren så jag ställde tilbaks offset til 20, och då var det liv i 2,3,4,5 också.
så jag testade gå från 20 och upp, det gikk helt tils 90, då lägger dom andre tändings utgångerna av!
Så jag flyttade triggerhjulet 90grader och justerade på ny, då startade den som den ska :) MEN det går egentligen inte att flytta triggerhjulet, (passar dårligt med bulterna) så nu blir det ta redo på vadför det är så i softwaren, annars får jag flytta givaren så det blir rätt....
Marco Garver

Post by Marco Garver »

dre racing@ wrote:Luftfiltren...: tja, jag har ju tänkt själv samma sak, men har ju sett div 1000hk audi og luftfiltren på dom är ju inte större så det skulle ju funka, om filtren är rena iofs.

Jag fikk start på maskineriet i häljen, efter mycket strul med trigger offset..
jag har org trigger och trigger hjul så jag gikk i gång med att tima 0-punkten i sprutet (MBE970) så jag hängde på tändings lampan och började testa mig fram. och det blev väl siffran 145 minns jag.
jaha, då var det väl bara att starta då, men inte!
kollade soppan og alla spridare sprutade på. och motorn tände ju ved 0grader så vad fan. skulle kolla gnisten i syl 2 men här var den borta! samma på 3 4 5, ja fan nu har jag väl brändt boxen tänkte jag.
men tänkte i samma veva att det kunne vara nogot med softwaren så jag ställde tilbaks offset til 20, och då var det liv i 2,3,4,5 också.
så jag testade gå från 20 och upp, det gikk helt tils 90, då lägger dom andre tändings utgångerna av!
Så jag flyttade triggerhjulet 90grader och justerade på ny, då startade den som den ska :) MEN det går egentligen inte att flytta triggerhjulet, (passar dårligt med bulterna) så nu blir det ta redo på vadför det är så i softwaren, annars får jag flytta givaren så det blir rätt....

Har haft samma fenomen när jag pysslade med MBE för några år sen.

Om jag inte minns fel så finns det 2st olika inställningar för trigger offset en "coarse" och en "fine"

När jag fick felet du beskrev så var "coarse" i fel område. Denna ska var mellan 0-20 om jag inte minns fel men det är fritt fram att skriva in typ vilket värde man vill. Det går altså inte att ställa in det värde i grader som triggpunkten kommer innan TDC

Justera "coarse" så att du hamnar i rätt område när du strobbar sen fixa du resten med "fine"

/M
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
dre racing@

Post by dre racing@ »

Marco Garver wrote:
Har haft samma fenomen när jag pysslade med MBE för några år sen.

Om jag inte minns fel så finns det 2st olika inställningar för trigger offset en "coarse" och en "fine"

När jag fick felet du beskrev så var "coarse" i fel område. Denna ska var mellan 0-20 om jag inte minns fel men det är fritt fram att skriva in typ vilket värde man vill. Det går altså inte att ställa in det värde i grader som triggpunkten kommer innan TDC

Justera "coarse" så att du hamnar i rätt område när du strobbar sen fixa du resten med "fine"

/M

Ja det stämmer fine och coarse. stämmer att om man justerar coarse över 90 så blev det problem, men jag har också för mig att den inte justerar i grader på den variabeln. Så jag lär få testa från 1 och uppåt tils jag nästan träffer.
Tackar så MYCKET för tipset Marco :)
dre racing@

Post by dre racing@ »

Då var timing problemet fixad :)
Marco Garver

Post by Marco Garver »

dre racing@ wrote:Då var timing problemet fixad :)

Kanon!

Var hamnade du på ign offset "coarse"?

/M
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
dre racing@

Post by dre racing@ »

Jag hamnade på 14 på coarse och 14,7 på fine.

Så nu funkar det som det ska, hällde i servoolja, men det läckte ju som tusan ur M5 pumpen :( den tryckte oljan ur sig på översidan på ett vis, har itte fått den av och kollat än. Men är väl m50 pump som gjäller då?

här ser man hur termostaten blev, perfekt tycker jag
Image

Här är en koppling som ger vatten ut till turbosena och värmeregistret.
Image

motorn färdig
Image

avgassidan, har ett lite lekkage men det orkar man inte göra nontil åt, är så litet ändå men irriterande, jeg HATAR avgas lekk.
Image

coolern syns väl i vinterfångaren
Image

bromsservon från golf och en behållare för kopplingen från en japs
Image

under avgassidan, här är det TRÅNGT
Image
egut

Post by egut »

fungerar termostat anordningen för dej?
jag prövade ha så där under en kort tid men upplevde att vattnet blev för varmt inne i motorn innan termostaten blev nog varm, för med den där konstruktionen så står vattnet still? ivf tills termostaten har öppnat.
tänkte testa borra nått hål i termostaten så det flödar lite ivf.
men men är bara nyfiken kanske var för feg :roll:
mvh
-Esp
-Piab
m535@772whp -såld-
E28 touring
Volvo 242 3,2 turbo
dre racing@

Post by dre racing@ »

hur många grader körde du med? den här är 82, men jag har inte testat den än. Men borra nogra små hål hadde inte varit dumt, men är ett lite hål i den org för luftningen. Men får prova så här först.
rocket

Post by rocket »

dette prosjektet her følges nøye! Bare så du vet det :)
- E30 DAILY DRIVER M20B27 60mm Holset, z45, 1BAR, snikturbo tuned by myself
-E30 320 -> 325-> 338i hjulspinn edition
egut

Post by egut »

tror det var en 70 graders.. men tror några hål gör susen...
har likadant på camron och då står tempmätaren på 110grader ganska länge innan den öppnar( mäter tempen längst bak på toppen)
men hade aldrig nån temp mätare på m535an men tyckte allt var alldeles för varmt.
och det står juh inte still org utan cirkulerar inne i motorn tills allt har nått arbets temp
körde utan termostat det lilla jag körde efter det.
mvh
-Esp
-Piab
m535@772whp -såld-
E28 touring
Volvo 242 3,2 turbo
dre racing@

Post by dre racing@ »

rocket wrote:dette prosjektet her følges nøye! Bare så du vet det :)

og hva mener du med det? hehe
Post Reply