Burbygge?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
KristofferS
Posts: 34
Joined: 31 Jul 2009, 14:57
Location: Borås

Burbygge?

Post by KristofferS »

Hejsan!
Tänkte bara höra om någon har lite konkreta tips på hur man ska bygga en bur. Alltså rören har jag redan beställt och fått hem.
Men just hur nära ska rören ligga karossen osv?
Vad behöver man tänka på?

tacksam för svar.
Man måste vara lite galen för att köra?
User avatar
olander_91
Posts: 323
Joined: 08 Mar 2009, 18:14
Location: Knivsta

Post by olander_91 »

Monteringsanvisning Från Finess!!!!

1:Börja med H-bågen.
2:Justera längd och bredd.
3:Placera bågen där ni vill ha den.
4:Tag hål i golvet eller tröskeln där bågen ska stå.
5:Lägg en lös plåt över hålen. Placera bågen på plåten.
6:Justera höger och vänster framdel.
7:Slipa så att den passar mot bågen.
8:Svetsa lite mot H-bågen.
9:Justera och slipa in röret över rutan.
10:Svetsa så mycket ni kommer åt.
11:Lossa framdelen från bågen och vik ner framdelen.
12:Svetsa runt om röret över rutan.
13:Montera tillbaka framdelen mot bågen och svetsa lite.
14:Justera och slipa in rören till fjäderbenstornen fram
(ej folkrace)
15:Svetsa på framdelen.
16:Justera och slipa in toyotastaget (ej folkrace)
17:Justera och slipa in dörrsträvor.
18:Svetsa i framdelen.
19:Lossa framdelen från H-bågen, drag tillbaka framdelen och svetsa runt om mot framdelen på alla rören.
20:Sätt tillbaka framdelen mot H-bågen och slipa in hjälmrören och svetsa. Svetsa ovansidan. Lyft upp buren på plats.
21:Justera bakstöttor, svetsa runt om alla stag.
22:Tvärröret monteras sist i H-bågen.
23:De stora plåtarna svetsas på golvet. De små på rörändarna.
24:Borra och bulta rakt igenom plåtarna och karossen med 3 st M8 bult med brickor i plåtarna på golvet, samt 2 st M8.bult med brickor på hjulhusen.

Bakstöttor ca: 1000mm,
Dörrsträvor ca: 1400mm, Tvärrör ca: 1400mm,
Diagonalstag ca: 1500mm, Toyotastag lite bockat ca: 1300mm.
Hjälmrör lite bockat ca: 500mm,
Bältessträva ca: 1400mm,
Rör över rutan lite bockat ca: 1100mm,
Rör till fjäderbenstorn ca: 600mm och ca: 800mm

http://www.finess.se/reglemente.html

Här kan du hitta regler och sånt!
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

Något som jag upptäckte när jag byggde bur, det går inte att montera org 3p bälte efter att huvudbågen monterats..

Tänk efter före, det gjorde jag. Låt bältet sitta på plats.

Har sett den del som missat detta. Då blir det lätt en annan lösning som typ 4/6p bälte.

Tänk även på när du placerar stöttena fram, att du ska kunna stänga dörren, finns ett litet fack på dörren som tar plats, samt att om du som jag använder org matta så behöver instegslisten och mattan den del plats.

Har sett många e30:s som har kapat/gjort nya dörrsidor saknat instegslister pgr. av fram stötterna
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
KristofferS
Posts: 34
Joined: 31 Jul 2009, 14:57
Location: Borås

Post by KristofferS »

Okej tack för detta, såg också att finess har instruktion hur man ska montera den, men tänkte mest, hur nära karossen man ska ha den för att den ska göra bäst nytta ifall man nu skulle slå runt. Ska den vara anliggande emot taket eller en bit ifrån?

Jo det med bältena är inga problem eftersom jag tänkt ha antingen 4p eller 6p sen med dörrsiderna får jag se, om jag ska ha kvar orginal eller inte, kommer ju inte direkt bli en bes bil längre ändå så. :)
Man måste vara lite galen för att köra?
Sjöstrand
Posts: 545
Joined: 11 Nov 2008, 17:31
Location: Skåne/Eslöv

Post by Sjöstrand »

Du måste ha 3p bältet kvar även du kör med 4-6p bälte om du ska beiktiga den!
E30 projekt turbo

M3 e46 http://www.garaget.org/?car=114023 SÅLD
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

KristofferS wrote:........ hur nära karossen man ska ha den för att den ska göra bäst nytta ifall man nu skulle slå runt. Ska den vara anliggande emot taket eller en bit ifrån? ..........


Ja...det där är svårt.
Det beror också på vad du ska använda bilen till.
Ska du ta ut vagnbok i racing....får du inte lägga plåtar mellan bur och kaross för att fästa buren i karossen.
Däremot får du svetsa buren i karossen där den ligger nära.
Att den ligger jättenära mot taket är inte så viktigt....men ju närmare karossen den ligger.....desto minder risk är det att du slår i huvudet i buren vid en olycka.
Desto tightare du lägger den....desto svårare blir det att svetsa alla rör runt om.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Grefven

Post by Grefven »

är det racebil så hade jag hålsågat för att komma åt att svetsa. och sen lagt igen det.

gatbil så hade jag gjort det enkelt för mig och åkt weichers skruvbur.
KristofferS
Posts: 34
Joined: 31 Jul 2009, 14:57
Location: Borås

Post by KristofferS »

Ja alltså, i nuläget är det ju inte tänkt att den ska besas, utan mer köra stripp och bana med den, så om man utgår ifrån det. Kommer nog aldrig gå att bessa den med den motorn och det som sitter i ändå så. :lol:

Min dåliga kunskap här men ta vagnbok?
Man måste vara lite galen för att köra?
User avatar
ekish
Posts: 84
Joined: 01 Aug 2009, 17:51
Location: Västerås

Post by ekish »

KristofferS wrote:Ja alltså, i nuläget är det ju inte tänkt att den ska besas, utan mer köra stripp och bana med den, så om man utgår ifrån det. Kommer nog aldrig gå att bessa den med den motorn och det som sitter i ändå så. :lol:

Min dåliga kunskap här men ta vagnbok?


En vagnbok är i princip som att besikta bilen, det kommer en SBF besiktningsman och tittar på ditt bygge och avgör då om du uppfyller kraven från det reglemente du ska köra under. Har för mig kostnaderna nu är 2000kr sen gäller den i 3 år efter det 400kr/år.
Så en vagnbok är alltså till för att du ska kunna visa att bilen är ordentligt byggt och får köras inom t.ex. klassen "racing". Det ger dock inte andra fördelar, förutom att du får köra på bana när vagnbok krävs.

Vet inte hur bra det gick att förstå vad jag menar.
Hoppas jag rätt ut lite åt dig i alla fall.
Andreas Ekström
KristofferS
Posts: 34
Joined: 31 Jul 2009, 14:57
Location: Borås

Post by KristofferS »

Jo då förstår jag lite mer av hur du menar.
Men finns det någon "vagnbok" att få tag i för att gå efter dom reglerna som dom är ute efter, eller måste man helt enkelt ta dit en gubbe som förklarar om det är bra eller inte?
Man måste vara lite galen för att köra?
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

KristofferS wrote:Jo då förstår jag lite mer av hur du menar.
Men finns det någon "vagnbok" att få tag i för att gå efter dom reglerna som dom är ute efter, eller måste man helt enkelt ta dit en gubbe som förklarar om det är bra eller inte?


Nej.
Vagnboken är bilens Id-handling.

Reglerna hittar du hos racearrangören.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
KristofferS
Posts: 34
Joined: 31 Jul 2009, 14:57
Location: Borås

Post by KristofferS »

Jaha då förstår jag, haha alltid lär man sig något nytt iaf. :)
Man måste vara lite galen för att köra?
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Post by Daniel86 »

ButterflyRacing wrote:
KristofferS wrote:Jo då förstår jag lite mer av hur du menar.
Men finns det någon "vagnbok" att få tag i för att gå efter dom reglerna som dom är ute efter, eller måste man helt enkelt ta dit en gubbe som förklarar om det är bra eller inte?


Nej.
Vagnboken är bilens Id-handling.

Reglerna hittar du hos racearrangören.



Lånar tråden lite, vilka är det som utför dessa besiktningar för vagnsbok?

Mvh Daniel
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Daniel86 wrote:

Lånar tråden lite, vilka är det som utför dessa besiktningar för vagnsbok?

Mvh Daniel


Det är Bilsportsförbundet. Kolla på detas hemsida.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Post Reply