M3 E30 S50B30 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
jimpa
Posts: 644
Joined: 24 Oct 2006, 10:50
Location: Åland

Post by jimpa »

johankihl wrote:
ButterflyRacing wrote:Varför har man offsettade silentblock ?


För att flytta bak bakvagnen och ge plats för mer ost i hjulhuset. Gissar att bakvagnen är bakflyttad ca 20mm. Däcken tar alltid i i framkant av hjulhuset på insidan!



tror att det var 16mm...


mvh
Nu håller det på att spåra ur totalt!!

Team Boost Performance

E30in 2009:
9,25@253.7km/h;)

Jimmy Henriksson
00358408269812
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

tror att det var 16mm...
Ojojoj.. det var mycket!
Men jag antar att det gör en jäkla skillnad med plats. :)
Jag har flyttat bak balken med 8mm. När bilen står på backen med vanliga hjul så kan man se att "någonting" är gjort med hjulbasen.
Så jag hoppas att det här inte kommer se konstigt ut sen.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Bonje wrote:
tror att det var 16mm...
Ojojoj.. det var mycket!
Men jag antar att det gör en jäkla skillnad med plats. :)
Jag har flyttat bak balken med 8mm. När bilen står på backen med vanliga hjul så kan man se att "någonting" är gjort med hjulbasen.
Så jag hoppas att det här inte kommer se konstigt ut sen.


Känns som att det är en lätt operation att byta silentblock om det ser väldigt skumt ut. Dock är det roligt att kunna ha riktigt feta däck utan att behöva slakta hjulhusen på en M3, sånt kan andra hålla på med :)
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Det är sant! Tänk bara på att göra en smart lösning för diffupphängningen i bak kant.. Blir lite knepigt att flytta om du har gjort dom infästningarna med dessa silentblock.. :roll:
Men du är en slug jävlel Johan, så jag har inga tvivel om att du fixar det här! :wink:
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

johankihl wrote:Nu har jag mekat lite bakvagn. Genom en bytesaffär med Strandholm skaffade jag Jimpas gamla bakvagnsbrygga med offsettade Silentblock och ställbar camber och toe. Kapade av fästet för e30/e28 klump och svetsade dit fäste för e34/e32 klump och gjorde lite förstärkningar. Har även målat bakvagnen med solid grå billack.

Pics


Image

Har även tingat en omgång plattor för bakre diffinfästning av e30Anders om det visar sig att de passar e34 klumpen!


Har du fler bilder på vart/hur fästet sitter mot balken?
Vill gärna ha fler referenser innan jag bränner fast mitt eget!

Mvh
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Scrazher wrote:
johankihl wrote:Nu har jag mekat lite bakvagn. Genom en bytesaffär med Strandholm skaffade jag Jimpas gamla bakvagnsbrygga med offsettade Silentblock och ställbar camber och toe. Kapade av fästet för e30/e28 klump och svetsade dit fäste för e34/e32 klump och gjorde lite förstärkningar. Har även målat bakvagnen med solid grå billack.

Pics



Har även tingat en omgång plattor för bakre diffinfästning av e30Anders om det visar sig att de passar e34 klumpen!


Har du fler bilder på vart/hur fästet sitter mot balken?
Vill gärna ha fler referenser innan jag bränner fast mitt eget!

Mvh


Du lär nog sätta ihop allt när du svetsar, i med drivaxlar och palla upp bakvagnen och klumpen på ett plant golv. Jag lade bakvagnen plant på golvet och klumpen på 15mm distanser mot golvet. Sedan mätte jag in den i avstånd mot bärarmarna och i djup mot bryggan med hjälp av det eminenta verktyget mm-stock. Sedan var det bara att kapa till fästet och punkta fast samt göra lite förstärkningar i 3mm plåt.
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

johankihl wrote:
Scrazher wrote:
johankihl wrote:Nu har jag mekat lite bakvagn. Genom en bytesaffär med Strandholm skaffade jag Jimpas gamla bakvagnsbrygga med offsettade Silentblock och ställbar camber och toe. Kapade av fästet för e30/e28 klump och svetsade dit fäste för e34/e32 klump och gjorde lite förstärkningar. Har även målat bakvagnen med solid grå billack.

Pics



Har även tingat en omgång plattor för bakre diffinfästning av e30Anders om det visar sig att de passar e34 klumpen!


Har du fler bilder på vart/hur fästet sitter mot balken?
Vill gärna ha fler referenser innan jag bränner fast mitt eget!

Mvh


Du lär nog sätta ihop allt när du svetsar, i med drivaxlar och palla upp bakvagnen och klumpen på ett plant golv. Jag lade bakvagnen plant på golvet och klumpen på 15mm distanser mot golvet. Sedan mätte jag in den i avstånd mot bärarmarna och i djup mot bryggan med hjälp av det eminenta verktyget mm-stock. Sedan var det bara att kapa till fästet och punkta fast samt göra lite förstärkningar i 3mm plåt.

Det hade ju vart det bästa alternativet såklart... bara det att jag inte införskaffat passande axlar ännu :S
Försäljning av min gamla bakvagn samt lite sparlåga hade jag hoppats skulle räcka, men inte kommit dit ännu.

Du vet inte vad är längden på e30 specialaxlarna är? Så kan jag göra mockupp-axlar på något finurligt sätt.... Fast det borde jag fråga A/A om förståss.

Tack iaf, och stort lycka till med bygget... Det kan inte bli misslyckat med dina förutsättningar! :)
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Scrazher wrote:
johankihl wrote:
Scrazher wrote:
johankihl wrote:Nu har jag mekat lite bakvagn. Genom en bytesaffär med Strandholm skaffade jag Jimpas gamla bakvagnsbrygga med offsettade Silentblock och ställbar camber och toe. Kapade av fästet för e30/e28 klump och svetsade dit fäste för e34/e32 klump och gjorde lite förstärkningar. Har även målat bakvagnen med solid grå billack.

Pics



Har även tingat en omgång plattor för bakre diffinfästning av e30Anders om det visar sig att de passar e34 klumpen!


Har du fler bilder på vart/hur fästet sitter mot balken?
Vill gärna ha fler referenser innan jag bränner fast mitt eget!

Mvh


Du lär nog sätta ihop allt när du svetsar, i med drivaxlar och palla upp bakvagnen och klumpen på ett plant golv. Jag lade bakvagnen plant på golvet och klumpen på 15mm distanser mot golvet. Sedan mätte jag in den i avstånd mot bärarmarna och i djup mot bryggan med hjälp av det eminenta verktyget mm-stock. Sedan var det bara att kapa till fästet och punkta fast samt göra lite förstärkningar i 3mm plåt.

Det hade ju vart det bästa alternativet såklart... bara det att jag inte införskaffat passande axlar ännu :S
Försäljning av min gamla bakvagn samt lite sparlåga hade jag hoppats skulle räcka, men inte kommit dit ännu.

Du vet inte vad är längden på e30 specialaxlarna är? Så kan jag göra mockupp-axlar på något finurligt sätt.... Fast det borde jag fråga A/A om förståss.

Tack iaf, och stort lycka till med bygget... Det kan inte bli misslyckat med dina förutsättningar! :)


Kan mäta lite hur jag satte fästet i helgen när jag är i garaget.

Ang drivaxellängd kan jag mäta dem knut till knut, men jag plockar gärna inte isär dem för att mäta axeln löst :)
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Störst är bäst!

Image
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

har du också börjat skita ut pengar till bygget... gött.

ser skoj ut.
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
robin161
Posts: 74
Joined: 23 Sep 2009, 18:28
Location: KARLSKOGA

Post by robin161 »

fan va gött! kommer låta som att du har ett jas 39 gripen i skuffen med den där "feta" pumpen! :D
olsn
Posts: 136
Joined: 12 Dec 2007, 18:17
Location: Karlskoga

Post by olsn »

johankihl wrote:Störst är bäst!

Image


du ska jämt vara värst! hahahahaha
Fast as a ship!
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Weldon 2345a pumpen är specad 1000hp på metanol så den lär iaf räcka till. Nu letar jag bara en controller till den så man kan styra ner hastigheten på motorn så den inte låter som sju svåra år (vilket den enligt uppgift gör).

Någon som har något tips på en soppapumps styrning. Aeromotive och weldons varianter har jag sett.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

har en sån pump och den låter som 7 svåra år,,
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

s2_i_e30 wrote:har en sån pump och den låter som 7 svåra år,,


Har du någon styrning till den? Ska tydligen vara the shit om man ska använda den i en gatbil. Har läst på några jänkeforum att de som kör weldon gnäller över ljudet men att det blir fullt acceptabelt med en styrning.

Har några idéer ang styrning med PWM från sprutet. Nästan alla elfläktar på dagens bilar har en PWM styrd modul som borde funkgera utmärkt till en bränslepump. Ska sätta upp en testbänk med pumpen och ett sprut när det blir en stund över.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
per haglund
Posts: 105
Joined: 09 Mar 2008, 20:05
Location: Degerfors

Post by per haglund »

Har en enhet som är till för en kraftig elfläkt som är pvm styrd om det kunde vara nåt.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

per haglund wrote:Har en enhet som är till för en kraftig elfläkt som är pvm styrd om det kunde vara nåt.


Givetvis. Kanske kan bli ett test i helgen om Dahlman lånar ut "sitt" V44 ;)
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Post Reply