PPF E28 M30 1041 whp

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

PPF E28 M30 1041 whp

Post by Bmwandreas »

Här kommer en tråd på vår snickares E28 vi hjälpt till med.
Jag bromsade den till 800 whp på E85 i våras.

Nu ska bottendelen säljes till förmån för denna motor:

M30B35 block med 95mm borr.
S38B38 vevaxel offsetslipad till 90.5mm slag.
Custom CP kolvar med 9.0 komp.
300 graders kamaxel.
Portad topp med Manley rostfria oversize ventiler.
Ventilfjäderkit.

Sen ska vi snickra dit en ombyggd TKO600 för höga varvtal. Samt en 3 skivig rally tilton koppling. Vi lär även montera 128mm CrMo knutar.

Vipec V44 är redan monterat ihop med 1680cc spridare.

Här är lite bilder från i somras:

Image

Image
(Lite skitig. Har använts som bruksbil)
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Kul! Hoppas på lika flitiga uppdateringar som i de andra PPF projekten!
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nu blir den på 3.85 liter så den kommer trivas med den nya 80-88mm turbon :wink:
User avatar
MHansson
Posts: 256
Joined: 13 Oct 2008, 19:27
Location: Edsbyn / Hälsingland
Contact:

Post by MHansson »

kommer bli fränt :)
Volvo 744 Kompressor & Turbo
Sponsras av Atracoo.se , L-M-R.se , Cp-Service.se , 828engineering.com , Grenror.se

Team Hansson Racing
Image
Http://Hansson.page.tl Min Hemsida
Powered by Hansson
User avatar
Blown M5
Posts: 456
Joined: 22 Dec 2005, 21:54
Location: Tullinge
Contact:

Post by Blown M5 »

Fin bil! Undrar om det inte va han som va & köpte min m5e34 slutväxel för en tid sedan? Offset-slipa, är det värt besväret & blir inte tappen försvagad oxå?
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Veven var vansinnigt skuren och 3,8 har större tapp från början. Det är ingen fara alls och veven kommer härdas om efter slipning.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
///Peter
Posts: 632
Joined: 01 Dec 2005, 15:06
Location: Stockholm / Tokyo

Post by ///Peter »

Ja den där e28 / M30in är ju grym! Funderade även jag på offset slipningen. Den slipningen som ni gör, är den avpassad så det blir att använda 3.6/m30 lager istället för 3.8ans tunnare? eller blir det custom?
Peter AK
Tokyo / Stockholm


Image

Special thx to Mr J and Micke B


Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

///Peter wrote:Ja den där e28 / M30in är ju grym! Funderade även jag på offset slipningen. Den slipningen som ni gör, är den avpassad så det blir att använda 3.6/m30 lager istället för 3.8ans tunnare? eller blir det custom?


Exakt. Då kan man köra 3.6 lager.
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

MORR .... vilken maskin .... och bilen går ju inte att beskriva med ord
fyyy fan vad fin den är irl
pm om det är nått
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Blown M5 wrote:Fin bil! Undrar om det inte va han som va & köpte min m5e34 slutväxel för en tid sedan? Offset-slipa, är det värt besväret & blir inte tappen försvagad oxå?


Med tanke på att VS Motor körde 1422hp med en offsettslipad 3,8 vev så blir det nog med marginal man kan lita på veven.
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

fan vad fint 8)

detta blir en kul kamp :)
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

johankihl wrote:
Blown M5 wrote:Fin bil! Undrar om det inte va han som va & köpte min m5e34 slutväxel för en tid sedan? Offset-slipa, är det värt besväret & blir inte tappen försvagad oxå?


Med tanke på att VS Motor körde 1422hp med en offsettslipad 3,8 vev så blir det nog med marginal man kan lita på veven.


Precis. Vi siktar på 1000rwhp, och det tror jag går fint det. Blir det mer så är det bonus.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Detta blir lät världens vassaste M30. =)
Detta kommer att följas.

Kör så det ryker!
Last edited by Pitbull on 23 Nov 2009, 12:05, edited 1 time in total.
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Bert-Ola
Posts: 225
Joined: 02 Jun 2006, 22:32
Location: Karlskrona
Contact:

Post by Bert-Ola »

Bra initiativ det här, ska bli kul att följa.

M30 är ju en motorfamilj som ligger mig varmt om hjärtat.
/Bert-Ola Runeson
med diverse BMWprojekt.
User avatar
kimmit
Posts: 392
Joined: 06 Sep 2006, 10:07
Location: 0047-90414171
Contact:

Post by kimmit »

Vi får se da PPF Grabbar :D
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Bert-Ola wrote:Bra initiativ det här, ska bli kul att följa.

M30 är ju en motorfamilj som ligger mig varmt om hjärtat.


Den ligger absolut inte mig varmt om hjärtat. Låter inte lika skönt som M20 och ger uselt med effekt :) Men det blir nog fränt ändå till slut.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Bäckis wrote:
Bert-Ola wrote:Bra initiativ det här, ska bli kul att följa.

M30 är ju en motorfamilj som ligger mig varmt om hjärtat.


Den ligger absolut inte mig varmt om hjärtat. Låter inte lika skönt som M20 och ger uselt med effekt :) Men det blir nog fränt ändå till slut.


Nu ska du inte vara sån Bäckis. =)
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Post Reply