robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
robbz wrote:Magnaten wrote:hmm... en konspiation minsann![]()
jag är skitnöjd med dom än så länge. om dom fungerar eller ej kan ingen säga än. men en sak som är säker, dom finns i ett gäng bilar här i sverige. både m10 och m30, å än så länge har absolut ingen kört slut på varken kam eller vippa.
-så varför dessa inte ska fungera även på min ser jag ingen anledning till.
stensheim: tack, japp den ska bromsas så fort som möjligt. just nu står den beredd i garaget, redo att bromsas så fort jocke får en lucka.
warulv: hehe tack!
/mvh
vad kör du med för vippor?

Ursäkta att jag tränger mig på. Jag hade en bra bild liggandes. För det är väl sådana här du kör med robbz?

Jag har likadana i min M10:a. Det är kopior av antingen Schnitzers eller BMW Motorsports vippor som användes framgångsrikt på 70-talet. Även Alpina skall ha använt dessa. Såvitt jag vet så är det exakta avgjutningar. De är härdade och klacken är betydligt större än de billetvippor som dyker upp lite här och var. På vissa billetvippor har klacken snurrat 90 grader och slitit ner kammen på ingen tid alls. Även härdningen har väl varit ett problem? (Någon som vet?).
Jag kommer att köra med stålvippor i B7:an. Det finns någon motor i norr som har varvats upp till ca 9700rpm med dessa vippor utan haveri. Jag vet ej under hur lång tid dock. Robban har väl testat lite olika vippor?
En kontakt jag har kan tänka sig att tillverka stålvippor men då måste det finnas ett intresse för dem.
Intressant youtubeklipp ang. org. M10/M30-vippor.
http://www.youtube.com/watch?v=k5CV3pv1Bgo
Porsches stålvippor liknar M10/M30-vipporna. Här ses dock hur en sliten vippa kan se ut. Denna liknar Schricks stålvippa. Även justeringen är liknande.
http://www.youtube.com/watch?v=He1uhpV4 ... re=channel
Mvh Michael

Jag har likadana i min M10:a. Det är kopior av antingen Schnitzers eller BMW Motorsports vippor som användes framgångsrikt på 70-talet. Även Alpina skall ha använt dessa. Såvitt jag vet så är det exakta avgjutningar. De är härdade och klacken är betydligt större än de billetvippor som dyker upp lite här och var. På vissa billetvippor har klacken snurrat 90 grader och slitit ner kammen på ingen tid alls. Även härdningen har väl varit ett problem? (Någon som vet?).
Jag kommer att köra med stålvippor i B7:an. Det finns någon motor i norr som har varvats upp till ca 9700rpm med dessa vippor utan haveri. Jag vet ej under hur lång tid dock. Robban har väl testat lite olika vippor?
En kontakt jag har kan tänka sig att tillverka stålvippor men då måste det finnas ett intresse för dem.
Intressant youtubeklipp ang. org. M10/M30-vippor.
http://www.youtube.com/watch?v=k5CV3pv1Bgo
Porsches stålvippor liknar M10/M30-vipporna. Här ses dock hur en sliten vippa kan se ut. Denna liknar Schricks stålvippa. Även justeringen är liknande.
http://www.youtube.com/watch?v=He1uhpV4 ... re=channel
Mvh Michael
japp kör såna där vippor!!
-häftiga klipp erneland!
vision: tack så mycket. men man ska väl sträva efter att vara bäst?
-jag strävar då inte efter att vara 2:a eller sämre!
idag drog vi hem från jobbet och kikade igenom mappen lite...johan hittade hmr lite fel som jag var inblandad i
......så nu är det åtgärdat!
-sen har jag fått en tid för bromsning den här veckan
.......ska bli mkt intressant. mer info om det kommer när bilen sitter riggad och varmkörs.
genierna konstaterar blundern....

nobbe kör kromad armbåge, johan ringer heta linjen dvs jocke mellberg

-häftiga klipp erneland!
vision: tack så mycket. men man ska väl sträva efter att vara bäst?

-jag strävar då inte efter att vara 2:a eller sämre!
idag drog vi hem från jobbet och kikade igenom mappen lite...johan hittade hmr lite fel som jag var inblandad i

-sen har jag fått en tid för bromsning den här veckan

genierna konstaterar blundern....

nobbe kör kromad armbåge, johan ringer heta linjen dvs jocke mellberg

-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
- daniel-635
- Posts: 210
- Joined: 24 Nov 2008, 21:13
Börjar med att ursäkta för ytterligare "Off Topic"
Om man inte får samma radie på vippan kommer "rampen" och ventil accelerationen ändras och även tiderna kommer troligen avvika, och detta är ju känsliga saker.
Kanske just detta som gör att en del pirat vippor inte funkar för att den mjuka rampen innan accelerationen på ventilen börjar inte fungerar korrekt och man får överdrivna påfrestningar i onödan ?
Funkar dock säkert på en brukshäck med standard kam och 50-60 hästkrafter per liter men då snackar vi ekonomi
Jag håller tummarna alla gånger ni är och bromsar, nu hårdare än nångonsin
Denna "reparation" ställer jag mig tveksam till.Erneland wrote:
Intressant youtubeklipp ang. org. M10/M30-vippor.
http://www.youtube.com/watch?v=k5CV3pv1Bgo
Porsches stålvippor liknar M10/M30-vipporna. Här ses dock hur en sliten vippa kan se ut. Denna liknar Schricks stålvippa. Även justeringen är liknande.
http://www.youtube.com/watch?v=He1uhpV4 ... re=channel
Mvh Michael
Om man inte får samma radie på vippan kommer "rampen" och ventil accelerationen ändras och även tiderna kommer troligen avvika, och detta är ju känsliga saker.
Kanske just detta som gör att en del pirat vippor inte funkar för att den mjuka rampen innan accelerationen på ventilen börjar inte fungerar korrekt och man får överdrivna påfrestningar i onödan ?
Funkar dock säkert på en brukshäck med standard kam och 50-60 hästkrafter per liter men då snackar vi ekonomi

Jag håller tummarna alla gånger ni är och bromsar, nu hårdare än nångonsin

Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
tack peppepeppe wrote:Fan nu håller jag tummarna, hoppas den snyter något rå djävulskt och att allt håller och även att det inte jävlas

micke: hehe, vi har suttit i garaget och tittat ut ett nytt agg ikväll..
gatbil: tack så mycket, som sagt alltid kul att prova egna grejjer

erneland: motorn kommer från en e28, tror nog att -86 kan stämma bra!
-tack för att du gillar bilen

daniel: jag har ingen aning faktist, nobbe vet säkert om detta är en bra metod eller inte. personligen känns den väldigt amerikansk, det säger allt

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Så du nöjer dig inte med ditt nya agg??robbz wrote:tack peppepeppe wrote:Fan nu håller jag tummarna, hoppas den snyter något rå djävulskt och att allt håller och även att det inte jävlas![]()
micke: hehe, vi har suttit i garaget och tittat ut ett nytt agg ikväll..
gatbil: tack så mycket, som sagt alltid kul att prova egna grejjer![]()
erneland: motorn kommer från en e28, tror nog att -86 kan stämma bra!
-tack för att du gillar bilen![]()
daniel: jag har ingen aning faktist, nobbe vet säkert om detta är en bra metod eller inte. personligen känns den väldigt amerikansk, det säger allt![]()
/mvh

Säljer du de som sitter på bilen då? Om du ska så skicka gärna över priset till mig via pm

Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
beror helt på hur fort och lätt vi bottnar det.
-med tanke på hur karaktären är så skulle jag kunna nöja mig med det....men eftersom effekthysterin har spårat ur och jag vill kunna bromsa ur så mycket motorn orkar så får jag nog byta ut den.
man får väl ta att det blir lite segare spool.
/mvh
-med tanke på hur karaktären är så skulle jag kunna nöja mig med det....men eftersom effekthysterin har spårat ur och jag vill kunna bromsa ur så mycket motorn orkar så får jag nog byta ut den.
man får väl ta att det blir lite segare spool.
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
robbz wrote:beror helt på hur fort och lätt vi bottnar det.
-med tanke på hur karaktären är så skulle jag kunna nöja mig med det....men eftersom effekthysterin har spårat ur och jag vill kunna bromsa ur så mycket motorn orkar så får jag nog byta ut den.
man får väl ta att det blir lite segare spool.
/mvh
Robbz?? Va i helvete är det med dig?? haha.. Skoja. =)
Jag hoppas att allt lirar denna ggn så du kan få njuta av ditt bygge..
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
haha tack det hoppas jag med!
/mvh
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
det får ni semicke999 wrote:vad kikas de på för snurra nu då

-först ska denna bottnas....sen säljs den ev.
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
- christoffer jansson
- Posts: 455
- Joined: 16 Jun 2007, 14:47
- Location: Torsåker