robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Åh man orkade inte ens läsa allt tjatter om vem som sagt vad eller inte..ska bli kul att se årets slutresultat i detta utförande..grymt bra jobbat med grym motivation!!


P.s det finns alltid någon som är bättre..glöm aldrig det
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

robbz wrote:
Magnaten wrote:hmm... en konspiation minsann
:wink:

jag är skitnöjd med dom än så länge. om dom fungerar eller ej kan ingen säga än. men en sak som är säker, dom finns i ett gäng bilar här i sverige. både m10 och m30, å än så länge har absolut ingen kört slut på varken kam eller vippa.
-så varför dessa inte ska fungera även på min ser jag ingen anledning till.

stensheim: tack, japp den ska bromsas så fort som möjligt. just nu står den beredd i garaget, redo att bromsas så fort jocke får en lucka.

warulv: hehe tack!

/mvh

vad kör du med för vippor? :)
Erneland
Posts: 328
Joined: 30 Jan 2007, 18:25

Post by Erneland »

Ursäkta att jag tränger mig på. Jag hade en bra bild liggandes. För det är väl sådana här du kör med robbz?

Image

Jag har likadana i min M10:a. Det är kopior av antingen Schnitzers eller BMW Motorsports vippor som användes framgångsrikt på 70-talet. Även Alpina skall ha använt dessa. Såvitt jag vet så är det exakta avgjutningar. De är härdade och klacken är betydligt större än de billetvippor som dyker upp lite här och var. På vissa billetvippor har klacken snurrat 90 grader och slitit ner kammen på ingen tid alls. Även härdningen har väl varit ett problem? (Någon som vet?).

Jag kommer att köra med stålvippor i B7:an. Det finns någon motor i norr som har varvats upp till ca 9700rpm med dessa vippor utan haveri. Jag vet ej under hur lång tid dock. Robban har väl testat lite olika vippor?

En kontakt jag har kan tänka sig att tillverka stålvippor men då måste det finnas ett intresse för dem.

Intressant youtubeklipp ang. org. M10/M30-vippor.

http://www.youtube.com/watch?v=k5CV3pv1Bgo

Porsches stålvippor liknar M10/M30-vipporna. Här ses dock hur en sliten vippa kan se ut. Denna liknar Schricks stålvippa. Även justeringen är liknande.

http://www.youtube.com/watch?v=He1uhpV4 ... re=channel

Mvh Michael
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

japp kör såna där vippor!!
-häftiga klipp erneland!

vision: tack så mycket. men man ska väl sträva efter att vara bäst? :lol:
-jag strävar då inte efter att vara 2:a eller sämre!

idag drog vi hem från jobbet och kikade igenom mappen lite...johan hittade hmr lite fel som jag var inblandad i :? ......så nu är det åtgärdat!
-sen har jag fått en tid för bromsning den här veckan :lol: .......ska bli mkt intressant. mer info om det kommer när bilen sitter riggad och varmkörs.

genierna konstaterar blundern....
Image
nobbe kör kromad armbåge, johan ringer heta linjen dvs jocke mellberg
Image
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Fan nu håller jag tummarna, hoppas den snyter något rå djävulskt och att allt håller och även att det inte jävlas ;)
micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

fan vad drygt å vänta på att nya bromsningen ska äga rum så man får se en tokbottnad turbo å en motor som vill ha mer ladd :lol:
ms racing
User avatar
R.Larsson
Posts: 454
Joined: 23 Sep 2006, 15:45
Location: Vaggeryd

Post by R.Larsson »

Lycka till nu när de väl blir av i veckan! :D
Tycker de e riktigt gött att de finns folk som er som provar sig fram med egna lösningar. Kul att de finns någon som vågar gå mot strömmen! :D

Mvh
VGD Performance
0706862554
RobinLarssonVGD@hotmail.se
Erneland
Posts: 328
Joined: 30 Jan 2007, 18:25

Post by Erneland »

Robbz>> Jag såg att castingnumret är 1228086 på M30-toppen. Vet du vilken bil toppen härstammar från? Är gjutåret 86 möjligtvis?

Behöver nog inte påpeka grymhetsfaktorn i detta projekt! :shock:

Mvh Michael
User avatar
daniel-635
Posts: 210
Joined: 24 Nov 2008, 21:13

Post by daniel-635 »

Börjar med att ursäkta för ytterligare "Off Topic"
Erneland wrote:
Intressant youtubeklipp ang. org. M10/M30-vippor.

http://www.youtube.com/watch?v=k5CV3pv1Bgo

Porsches stålvippor liknar M10/M30-vipporna. Här ses dock hur en sliten vippa kan se ut. Denna liknar Schricks stålvippa. Även justeringen är liknande.

http://www.youtube.com/watch?v=He1uhpV4 ... re=channel

Mvh Michael
Denna "reparation" ställer jag mig tveksam till.

Om man inte får samma radie på vippan kommer "rampen" och ventil accelerationen ändras och även tiderna kommer troligen avvika, och detta är ju känsliga saker.
Kanske just detta som gör att en del pirat vippor inte funkar för att den mjuka rampen innan accelerationen på ventilen börjar inte fungerar korrekt och man får överdrivna påfrestningar i onödan ?

Funkar dock säkert på en brukshäck med standard kam och 50-60 hästkrafter per liter men då snackar vi ekonomi :wink:


Jag håller tummarna alla gånger ni är och bromsar, nu hårdare än nångonsin :twisted:
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......

Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

peppe wrote:Fan nu håller jag tummarna, hoppas den snyter något rå djävulskt och att allt håller och även att det inte jävlas ;)
tack peppe :D

micke: hehe, vi har suttit i garaget och tittat ut ett nytt agg ikväll..

gatbil: tack så mycket, som sagt alltid kul att prova egna grejjer :wink:

erneland: motorn kommer från en e28, tror nog att -86 kan stämma bra!
-tack för att du gillar bilen 8)

daniel: jag har ingen aning faktist, nobbe vet säkert om detta är en bra metod eller inte. personligen känns den väldigt amerikansk, det säger allt :)

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

robbz wrote:
peppe wrote:Fan nu håller jag tummarna, hoppas den snyter något rå djävulskt och att allt håller och även att det inte jävlas ;)
tack peppe :D

micke: hehe, vi har suttit i garaget och tittat ut ett nytt agg ikväll..

gatbil: tack så mycket, som sagt alltid kul att prova egna grejjer :wink:

erneland: motorn kommer från en e28, tror nog att -86 kan stämma bra!
-tack för att du gillar bilen 8)

daniel: jag har ingen aning faktist, nobbe vet säkert om detta är en bra metod eller inte. personligen känns den väldigt amerikansk, det säger allt :)

/mvh
Så du nöjer dig inte med ditt nya agg?? :wink:
Säljer du de som sitter på bilen då? Om du ska så skicka gärna över priset till mig via pm :!:
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

beror helt på hur fort och lätt vi bottnar det.

-med tanke på hur karaktären är så skulle jag kunna nöja mig med det....men eftersom effekthysterin har spårat ur och jag vill kunna bromsa ur så mycket motorn orkar så får jag nog byta ut den.
man får väl ta att det blir lite segare spool.

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

robbz wrote:beror helt på hur fort och lätt vi bottnar det.

-med tanke på hur karaktären är så skulle jag kunna nöja mig med det....men eftersom effekthysterin har spårat ur och jag vill kunna bromsa ur så mycket motorn orkar så får jag nog byta ut den.
man får väl ta att det blir lite segare spool.

/mvh

Robbz?? Va i helvete är det med dig?? haha.. Skoja. =)

Jag hoppas att allt lirar denna ggn så du kan få njuta av ditt bygge..
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

haha tack det hoppas jag med!

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

vad kikas de på för snurra nu då :?:
ms racing
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

micke999 wrote:vad kikas de på för snurra nu då :?:
det får ni se :wink:
-först ska denna bottnas....sen säljs den ev.

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
christoffer jansson
Posts: 455
Joined: 16 Jun 2007, 14:47
Location: Torsåker

Post by christoffer jansson »

När ska ni plåga klart den då? va de inte denna vecka?
Bygger 7.50 chassie till 2011
6.6-181kmh 201 2009
Post Reply