Sladd som går in i sidan på fördelaren M20B20

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Wrangler
Posts: 64
Joined: 15 Jun 2008, 14:26
Location: Linköping/Valdemarsvik

Sladd som går in i sidan på fördelaren M20B20

Post by Wrangler »

Vad är det för sladd/kontakt som går in i sidan på fördelaren, vad har den för funktion? Den går in i nr 10 på bilden. Är det någon givare, isåfall vad för givare?

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=12&fg=05

M20B20 ingen kat
BMW 320 -87 TwinTurbo projekt med MS1 V3.0
BMW 328 -96 fin åk :)
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Triggergivaren, ger signal till boxen om varvtal o tändläge.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Post by bmw-slangen »

Impulsgenerator. Ger styrsignal till tändmodulen när den ska släppa på tändspolen.

Vet tyvärr inte mer just nu, ska kolla lite mer...
User avatar
Wrangler
Posts: 64
Joined: 15 Jun 2008, 14:26
Location: Linköping/Valdemarsvik

Post by Wrangler »

Men det är inget som behövs? kör ju med megasquirt, har iof inte dragit separat + pol till spolen nu, är det något som styr + polen på spolen?
BMW 320 -87 TwinTurbo projekt med MS1 V3.0
BMW 328 -96 fin åk :)
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Beror på, har du nån annan triggergivare till MS istället?

Spolen ska ha tändningsplus.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Wrangler
Posts: 64
Joined: 15 Jun 2008, 14:26
Location: Linköping/Valdemarsvik

Post by Wrangler »

Kör med hallsensor på veven som triggar på 3 punkter. Måste det vara tändnings plus, går det inte köra konstant plus från batteriet?

En till fråga nu, vad går de fyra orginalkablarna på spolen till, om jag inte minns fel så är det 2 på plus och 2 på minus är det något som måste sitta kvar. Den ena på minus måste väl gå till varvräknaren?
BMW 320 -87 TwinTurbo projekt med MS1 V3.0
BMW 328 -96 fin åk :)
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Bättre med tändningsmatning till spoeln, varvräknarkabeln kan du koppla in direkt på en utgång i MS
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Wrangler
Posts: 64
Joined: 15 Jun 2008, 14:26
Location: Linköping/Valdemarsvik

Post by Wrangler »

Oki, tack för hjälpen :)
BMW 320 -87 TwinTurbo projekt med MS1 V3.0
BMW 328 -96 fin åk :)
Post Reply