Oskars BMW 1602 M20 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Krigh
Posts: 68
Joined: 21 Mar 2006, 22:36
Location: Avesta

Post by Krigh »

Det är inka.
Har för mig att den hette BMW 022 (dock ej 110% säker).
Andreas Krigh 070-6004119
User avatar
Oskar
Posts: 259
Joined: 06 Jul 2007, 21:26
Location: Ed

Post by Oskar »

Krigh wrote:Det är inka.
Har för mig att den hette BMW 022 (dock ej 110% säker).


Tackar!
Jag får köpa en skvätt och se hur det stämmer :)
User avatar
Oskar
Posts: 259
Joined: 06 Jul 2007, 21:26
Location: Ed

Post by Oskar »

Ännu en fråga till någon tidigare ägare som vet...
Jag fick med ett modifierat m20 tråg. Måste det användas eller funkar det med ett orginal ? Enklare att fråga än att prova.
Krigh
Posts: 68
Joined: 21 Mar 2006, 22:36
Location: Avesta

Post by Krigh »

Tyvärr så får det inte plats med ett original om du inte flyttar motorn framåt.
Andreas Krigh 070-6004119
User avatar
Oskar
Posts: 259
Joined: 06 Jul 2007, 21:26
Location: Ed

Post by Oskar »

Jag har nu modifierat det modifierade oljetråget med en oljeretur och nivåplugg (ingen plats för oljesticka och jag har e34 block) samt blästrat det. Så nu ska det lackas. Lackade lite andra prylar för ett tag sedan men det blev inte bra så jag har mattat ner och ska lacka igen.
Image
Image
Jag har tidigare lackat en del motordelar i Laguna Seca då det var tänkt att lacka den andra karossen i den färgen. Vad tycker ni fungerar det ihop med Inkaorange eller ska jag lacka om dem också när jag ändå är igång..?
Image
Image
Testmontering av turbo så jag kan måtta in var jag ska svetsa på wastegaten
Image
Image
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Sån fin bil sån fin turbo.. och ett sånt grenrör??? hehe :)
Blir nog en kanon bil detta, 2002orna är riktigt tuffa.
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Oskar
Posts: 259
Joined: 06 Jul 2007, 21:26
Location: Ed

Post by Oskar »

Jo du vet hur det börjar...först jag ska använda orginalmotorn och bara ha en fräck bil, sen hmm kanske en m20b25 då får jag ju samma effekt som 2002 Turbo, sen hmm kanske jag skulle ha en turbo på - köper kit på e-bay, sen hmm kanske skulle ha alldeles förmycket effekt jag köper en riktig turbo.
Budgeten är ju tyvärr en begränsning så grenröret får hålla så länge det håller. Saker som spricker går ju att laga :D
Kanske kinesen som gjorde det hade en bra dag vi får se.....
User avatar
Oskar
Posts: 259
Joined: 06 Jul 2007, 21:26
Location: Ed

Post by Oskar »

Motordelar lackerade och montering påbörjad.
Nu börjar ju motorn se bra ut :D
Blästrat & omlackat tråg med oljeretur. Fick även göra en nivåplugg för oljenivå då den delen där oljestickan sitter är bortmoddad. Men det ska väl fungera bara lite omständigare än att dra upp en sticka.
Image
Image

Har även haft hjälp av min dotter. Hon har varit med och hjälpt till sedan start med den gamla karossen.
Image
Image

Idag ska vi försöka sätta i motorn så att vi kan bygga downpiperör och wastegaterör. Ska även försöka hänga upp kyl & intercooler på någon form av fäste på motorn om det fungerar. Vore praktskt att lyfta ur allt på en gång när man ska ha i och ur motor.
User avatar
Oskar
Posts: 259
Joined: 06 Jul 2007, 21:26
Location: Ed

Post by Oskar »

Motorn är fortfarande inte i bilen :( mest för att det är så förbannat kallt.
När vi byggde huset så sa snickarn
-Ska jag isolera garaget också ? Det blir 6000 kr extra
Jag svarade ju smart som jag är
-Nejdå det ordnar jag sen...
Nu är det 5 år senare och fortfarande ingen isolering....
Jaja får väl hoppas på mildare väder eller dra i gång byggfläkten någon dag.

Har iaf köpt mig en Nuke fuelrail av PPF och begagnade spridare av Avvah som jag monterat idag.

Fick börja med att såga lite i mitt nyclakade insug. Varför blir det alltid så?
Image
Image
Tillverkde fästen till fuelrailen
Image
Nya "Blackline"
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Blev helt ok tycker jag :)

Köpte mig en bättre koppling (Köpte nån e-bay skit när detta skulle bli snik som skulle palla 300nm men lamellen som var med där passa inte ens.) Nu bättre 618 platta med 4-puck sinter
Image
Image
Image

Som ni märker så tar jag helt enkelt mycket bilder istället för att göra så mycket, men jag hoppas på varmare väder så ska det nog bli lite bättre fart :D
User avatar
Oskar
Posts: 259
Joined: 06 Jul 2007, 21:26
Location: Ed

Post by Oskar »

Motorn är nu monterad.
Idag var det bara -10 i garaget så jag passade på
Känns grymt skönt att ha fått i den.
Ett stort steg i rätt riktning. :D

Image
Image
Lånar verkstad, verktyg & kunskap från:
Shell i Ed www.shell-ed.com - Framtidens Bensinstation
Lånar webutrymme för bilder till min projekttråd av:
KJ Fastigheter www.kjfastigheter.se
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

fan du bor i ed såg jag nu ... då kanske man får se bilen live igen snart då ... ska flytta ner till tanum innom snar framtid värkar det som kul kul
pm om det är nått
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Många ++++++ för turbon.

Sjukt många --------- för grenröret. 8)

Annars så blir detta ballt bygge.
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
Oskar
Posts: 259
Joined: 06 Jul 2007, 21:26
Location: Ed

Post by Oskar »

Andy_b wrote:fan du bor i ed såg jag nu ... då kanske man får se bilen live igen snart då ... ska flytta ner till tanum innom snar framtid värkar det som kul kul


Ja då lär du nog få se den Tanum är ju i krokarna. Får jag bara klart den så lär jag ju köra en del :twisted:
Lånar verkstad, verktyg & kunskap från:
Shell i Ed www.shell-ed.com - Framtidens Bensinstation
Lånar webutrymme för bilder till min projekttråd av:
KJ Fastigheter www.kjfastigheter.se
User avatar
Oskar
Posts: 259
Joined: 06 Jul 2007, 21:26
Location: Ed

Post by Oskar »

Pitbull wrote:Många ++++++ för turbon.

Sjukt många --------- för grenröret. 8)

Annars så blir detta ballt bygge.


Jag får väl ta och köpa mig ett riktigt grenrör av PPF. Har funderat på detta en tid nu och så får det nog bli så fort det trillar in lite cash.
Men du kanske behöver ett grenrör :wink: du köpte ju den tillhörande kina turbon.
Lånar verkstad, verktyg & kunskap från:
Shell i Ed www.shell-ed.com - Framtidens Bensinstation
Lånar webutrymme för bilder till min projekttråd av:
KJ Fastigheter www.kjfastigheter.se
User avatar
Oskar
Posts: 259
Joined: 06 Jul 2007, 21:26
Location: Ed

Post by Oskar »

Nu har jag fått mig ett riktig grenrör så slipper jag oroa mig för det.
(Och lyssna på gnäll :wink: )

Från PPF Svart coatat med T3 fläns och Tial 38 fläns

Image
Image
Last edited by Oskar on 07 Apr 2012, 06:05, edited 1 time in total.
Lånar verkstad, verktyg & kunskap från:
Shell i Ed www.shell-ed.com - Framtidens Bensinstation
Lånar webutrymme för bilder till min projekttråd av:
KJ Fastigheter www.kjfastigheter.se
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

fint grenrör.fet kärra de där.mvh
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
Highburg
Posts: 2101
Joined: 20 Jan 2008, 11:05
Location: Dalarna/Grängesberg

Post by Highburg »

Blir ju Kalas bra det där.. :D
Bra att du bytte grenrör :wink:
Thomas Högberg
070 60 555 92
Post Reply