Oskars BMW 1602 M20 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Oskars BMW 1602 M20 Turbo
Mitt BMW intresse började med min första BMW:
M Roadster
Den gick ju som ett skott. Det värsta jag kört innan var morsans Toyota Camry V6 med 165 friska hästar. Så denna var ju lite snabbare. Varje vår jag tog ut den så kunde man tro jag kört med en galge i käften så glad blev jag
Men jag var ju även tvungen att ha en vinterbil
En 325:a coupe lite lagom krockad tidigare i sitt liv, lite sneda balkar och så i bagagen
Sen byggdes det ett hus så jag behövde pengar till det så båda bilarna fick säljas. Men jag måste ju ha en bil så då föll valet på en Audi S4:a.
Sämsta bilen jag ägt. Kostades på 80000 på 3 år i bara delar, bla biturboras...
Så även denna fick säljas då frugan skulle börja plugga i 4,5 år och då sjönk ju inomsten som en sten då vi tänkte låta bli studielån. Köpte en Volvo V70 som slit & slängbil av en Taxifirma på orten, kass topplockspackning men 20000 kr för en 99:a ok pris.
Men suget började ju komma efter något med lite klös och då jag köpt en 1600-2:a -67:a nyligen som skulle renoveras med orginal motorn. Dock så gled planerna över till turbo. Jag kom över en m20b25 motor med växellåda för 3000 kr ( Han som sålde den prutade med sig själv när jag skulle hämta den jag frågade -Vad var det nu du skulle ha ? Han svarade 1000 kr under vad han hade begärt över telefon
Så gär såg den pärlan ut
Efter en del jobb
Men då jag kände att tiden inte räcker till och jag inte kommer bli klar under överskådlig framtid så hittade jag en mer klar bil.
(Bilden lånad från säljes annonsen)
Jag rensade den gamla karossen på ALLT som var löst renoverat och tänkte skrota den. Men en polare som såg den kunde inte låta den gå till skroten. Skrotnissen i honom sa att han måste spara den.
Den var ju helt rostfri. Bilen fick han men han köpte även buren av mig.
Så där är jag nu.
Ska börja plocka över de delar jag renoverat eller köpt nytt och sälja det som blir över.
Motorn ska också byggas klart så får vi se om bilen är otursförföljd eller om allt kommer att lira.
M Roadster
Den gick ju som ett skott. Det värsta jag kört innan var morsans Toyota Camry V6 med 165 friska hästar. Så denna var ju lite snabbare. Varje vår jag tog ut den så kunde man tro jag kört med en galge i käften så glad blev jag
Men jag var ju även tvungen att ha en vinterbil
En 325:a coupe lite lagom krockad tidigare i sitt liv, lite sneda balkar och så i bagagen
Sen byggdes det ett hus så jag behövde pengar till det så båda bilarna fick säljas. Men jag måste ju ha en bil så då föll valet på en Audi S4:a.
Sämsta bilen jag ägt. Kostades på 80000 på 3 år i bara delar, bla biturboras...
Så även denna fick säljas då frugan skulle börja plugga i 4,5 år och då sjönk ju inomsten som en sten då vi tänkte låta bli studielån. Köpte en Volvo V70 som slit & slängbil av en Taxifirma på orten, kass topplockspackning men 20000 kr för en 99:a ok pris.
Men suget började ju komma efter något med lite klös och då jag köpt en 1600-2:a -67:a nyligen som skulle renoveras med orginal motorn. Dock så gled planerna över till turbo. Jag kom över en m20b25 motor med växellåda för 3000 kr ( Han som sålde den prutade med sig själv när jag skulle hämta den jag frågade -Vad var det nu du skulle ha ? Han svarade 1000 kr under vad han hade begärt över telefon
Så gär såg den pärlan ut
Efter en del jobb
Men då jag kände att tiden inte räcker till och jag inte kommer bli klar under överskådlig framtid så hittade jag en mer klar bil.
(Bilden lånad från säljes annonsen)
Jag rensade den gamla karossen på ALLT som var löst renoverat och tänkte skrota den. Men en polare som såg den kunde inte låta den gå till skroten. Skrotnissen i honom sa att han måste spara den.
Den var ju helt rostfri. Bilen fick han men han köpte även buren av mig.
Så där är jag nu.
Ska börja plocka över de delar jag renoverat eller köpt nytt och sälja det som blir över.
Motorn ska också byggas klart så får vi se om bilen är otursförföljd eller om allt kommer att lira.
Last edited by Oskar on 11 Oct 2012, 08:05, edited 15 times in total.
Fixat lite med hjulupphängningen fram.
Då jag redan hade renoverat mina fjäderben till min andra bil så bytte jag ut dessa.
Fjäderbenen som satt på den orangea bilen. Någon form av större ok än original men inte ventilerade skivor.
Mitt renoverade fjäderben på plats med Bilstein dämpare (Nytillverkning efter specifikationerna från nån gammal racing serie med 02:or) & H&R sänkningsfjädrar. Volvo 240 ok, ventilerade skivor och nav från e21
Blev otrevligt hög trots att fjädrarna sänker 40 mm
Så jag bestämde mig för att flytta över den korta fjädern som satt på det andra fjäderbenet. Den var ju så kort så att den ramlade ur när jag hissade bilen och så kan man ju inte ha det. Svetsade fast en bit av ett rör för att håla fast fjädern i bode övre och undre tallriken.
Här är resultatet
Blev lite bättre höjd
Om någon är intresserad så har jag nu 4 H&R fjädrar till övers med alltså 40 mm sänkning. Ge mig ett bud om någon är intresserad.
Då jag redan hade renoverat mina fjäderben till min andra bil så bytte jag ut dessa.
Fjäderbenen som satt på den orangea bilen. Någon form av större ok än original men inte ventilerade skivor.
Mitt renoverade fjäderben på plats med Bilstein dämpare (Nytillverkning efter specifikationerna från nån gammal racing serie med 02:or) & H&R sänkningsfjädrar. Volvo 240 ok, ventilerade skivor och nav från e21
Blev otrevligt hög trots att fjädrarna sänker 40 mm
Så jag bestämde mig för att flytta över den korta fjädern som satt på det andra fjäderbenet. Den var ju så kort så att den ramlade ur när jag hissade bilen och så kan man ju inte ha det. Svetsade fast en bit av ett rör för att håla fast fjädern i bode övre och undre tallriken.
Här är resultatet
Blev lite bättre höjd
Om någon är intresserad så har jag nu 4 H&R fjädrar till övers med alltså 40 mm sänkning. Ge mig ett bud om någon är intresserad.
jorgen wrote:hur låg kommer den bli med motorn i? kommer den gå att köra
xtiz wrote:Byt tillbaka fjädrarna =) Den kommer bli låg när motorn är i
Tror inte det blir några problem känns ganska stum. Och innerskärmar är det ju inga så...
Testade även att simulera motor med mig själv (91 kg - lite lättare än en m20).
Men jag kan ju spara H&R fjädrarna utifall det blir problem.
har
Har ochså sänkt min bmw e12 med samma sänksats..men jag vill ha den lägre...
så jag ska testa å korta ett par e12 framvagnsben med en kortare dämpare ..
då kan man få ner bilen mer ... utan å tulla på fjädrings vägen..`?
nån som gjort det?
så jag ska testa å korta ett par e12 framvagnsben med en kortare dämpare ..
då kan man få ner bilen mer ... utan å tulla på fjädrings vägen..`?
nån som gjort det?
Fått dit diffbromsen
och krängnignshämmare från Ireland Engineering
ska väl styva upp lite
Tillverkat spacers till diffbromsen av utgående axlar från en av de andra diffarna jag har.
Har även fått mig lite nya åka fort delar
Från PPF:
Precision SC62
och en Tial wastegate
Får väl se om jag hinner borra om drivaxlarna imorgon så att jag får i M8 bultar så att de passar med diffbromsen.
och krängnignshämmare från Ireland Engineering
ska väl styva upp lite
Tillverkat spacers till diffbromsen av utgående axlar från en av de andra diffarna jag har.
Har även fått mig lite nya åka fort delar
Från PPF:
Precision SC62
och en Tial wastegate
Får väl se om jag hinner borra om drivaxlarna imorgon så att jag får i M8 bultar så att de passar med diffbromsen.
Blev inte så mycket gjort i helgen fick rycka in på jobbet 9-21 istället på söndagen men det är ju bra för projektet med lite övertid så man kan skaffa fler prylar
Nån av tidigare ägare som vet om färgen på lacken är BMW Inkaorange eller vad är det ? Skulle vilja bättra lite i motorrummet innan motorn ska i.
Nån av tidigare ägare som vet om färgen på lacken är BMW Inkaorange eller vad är det ? Skulle vilja bättra lite i motorrummet innan motorn ska i.