har fått ett problem med bilen, den började låta konstig när jag var ute och körde började den slamra å banka från motorn/lådan, man hör ljudet mest när man lyssnar underifrån, ljudet ändras också lite när man trycker ner kopplingen man känner även att det pulserar i kopplings pedalen, bilen är en 524td motorn m21d24 ljudet minskar lite när man varvar upp den, ljudet uppkommer så fort man börjar dra på startmotorn
Tycker det luktar löst svänghjul. Råkade ut för samma fenomen förut på min E30 och när jag demonterade lådan så kände jag att svänghjulet hade rallat upp sig. På den tiden körde jag utan locktite, ett misstag jag nog aldrig kommer att göra igen.
Svanghjulen pa M21 har en tendens att "dela" pa sig med symtomen du beskriver...
Har ett stumsvetsat i garaget om du vill ha mot en symbolisk summa.. darmot ar val frakten svindyr iom. att det vager som en afrikansk gris...
sitter inte dubbelmasse på den, så det är nog nå annat som spökar, kan vara att det har rallat löst men ljudet kom så plötsligt det är det jag tycker är så skumt
Man kör INTE med loctite på svänghjulsbultarna. Man byter dem ALLTID till nya, de är lacklåsta då man köper dem. Har svänghjulet varit lös ska man byta skruvarna, och vad är 200:- jämfört med mosade fötter?
johankihl wrote:Man kör INTE med loctite på svänghjulsbultarna. Man byter dem ALLTID till nya, de är lacklåsta då man köper dem. Har svänghjulet varit lös ska man byta skruvarna, och vad är 200:- jämfört med mosade fötter?
kör man tex M30 hjul på M20 eller M50 har man inget val, självklart är det nya bultar men det finns inga som passar original så man får korta M50 dubbelmassebultar och sen köra loctite på det Min rasslar en del men det har den gjort sen jag byggde den men det beror på stum lamell, lättat svänghjul samt delringbussningar till motor och låda.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.