E30 328T Kombikraft (Dogbox) SÅLD!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Post by Ronnie AVR »

Bmwandreas wrote:Vet om 1-3 st som spruckit av alla hundra vi svetsat och avspänningsglödgat. Det tycker jag är helt ok ändå!
Ja va fan stoppa ner en M20 i novan så det blir nån 7a :wink:

Vi svettsa med säkerhet samma tillsatts som er men vi avspänningsglödde inget utan lät den bata svalna lugnt. Kanske var det som var hemligheten. Bromssa 120 whp mer vid samma ladd på m50 så m20 är jag klar med iaf. :)
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Post by Ronnie AVR »

Länge sen man gjorde nån uppdate.

Har väl inte hänt så tok mycket mer än toppen är på lyft med cooperpackning igen passa på stoppa i sportigare ventilfjädrar från ppf.

Har lyft ur maskinen och ska snygga till allt i motorutrymmet kasta dit lite ny färg.

Det tråkiga var att min triggerskiva har lossnat igen fattar inte varför bara :? När jag drog ihop allt sista gången var allt fint rent och såg bra ut samt jag drog dom hårt och även loctite på skruvarna samt allt är ballanserat med. Nu glappa den några mm så gissar att tändingen har väl fladdra en del.
Vet inte om det ska vara 12,9 bult till triggen för jag har 8,8 nu och dom kanske vill ge med sig så den lossnar nån som har koll???

Nån som har en ny hub samt en sådan här triggerskiva liggandes icke vanos. Verkar vara helt olika från vanos och ickevanos iaf.


Image

Image



Så här såg hubben ut :x

Image


Här står klubban och väntar på få smaka fett med laddtryck

Image
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

jag kör 12.9 och hårdaste loctiten.. hade också strul i början..

vanos har annan tanddelning
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Post by Ronnie AVR »

r.ivars wrote:jag kör 12.9 och hårdaste loctiten.. hade också strul i början..

vanos har annan tanddelning
Okej, Fan det e skumt dom vill slå loss sig :roll: Har ett riktigt snällt varvstop och en harmonisk launch. Men här blir det ingen av handlig varför bara byta till 12,9 o fett med loctite :wink:

Thaxx Ivars
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Fixa nu :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Lillmicke
Posts: 190
Joined: 22 Oct 2007, 18:39
Location: Norrtälje/Östhammar

Post by Lillmicke »

Ang. triggerskivan från vanos/icke vanos, så är det endast placeringen på missing tooth som skiljer. Det ställer du bara om i VEMSet ;D
M50b28 turbo:
544WHP @ 1.2 bar
785WHP @ 2.3 bar
Med V.E.M.S.
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Post by Ronnie AVR »

Lillmicke wrote:Ang. triggerskivan från vanos/icke vanos, så är det endast placeringen på missing tooth som skiljer. Det ställer du bara om i VEMSet ;D

nice.

Kan kolla Emil när vi snackar nästa gång hur man ställer om sprutet.


Behöver strobba om tänding och så eller räcker det bara o ändra vart tanden sitter?? :D
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Post by Ronnie AVR »

Pimplaren wrote:Fixa nu :)

Hurru kom förbi garaget idag och hjälp mig byta låda på en Audi S8 istället så kan vi ta en mellan paus o sladda lite med din 535a :lol:
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

Ronnie AVR wrote:
Lillmicke wrote:Ang. triggerskivan från vanos/icke vanos, så är det endast placeringen på missing tooth som skiljer. Det ställer du bara om i VEMSet ;D

nice.

Kan kolla Emil när vi snackar nästa gång hur man ställer om sprutet.


Behöver strobba om tänding och så eller räcker det bara o ändra vart tanden sitter?? :D
Nu vet jag inte hur pass stor skillnad det är till VEMS men på megasquirt tyckte jag det var lite lurigt med trigger angle osv.. Vanos skjuter av på olika tänder och har missingtoth på ett annat ställe, men det är ju fortfarande ett 60-2 hjul så du får ändra vart triggerangle är och på vilka tänder den sen ska skjuta räknat efter missingtoth..

Verkar lite överkurs att fixa ett vanushjul då de endå inte är någe bättre eller finns speciellt fler av.. Ovala hål är förövrigt inga propppplem, ny kil sen är det klart :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

Ronnie AVR wrote:
Lillmicke wrote:Ang. triggerskivan från vanos/icke vanos, så är det endast placeringen på missing tooth som skiljer. Det ställer du bara om i VEMSet ;D

nice.

Kan kolla Emil när vi snackar nästa gång hur man ställer om sprutet.


Behöver strobba om tänding och så eller räcker det bara o ändra vart tanden sitter?? :D
Nu vet jag inte hur pass stor skillnad det är till VEMS men på megasquirt tyckte jag det var lite lurigt med trigger angle osv.. Vanos skjuter av på olika tänder och har missingtoth på ett annat ställe, men det är ju fortfarande ett 60-2 hjul så du får ändra vart triggerangle är och på vilka tänder den sen ska skjuta räknat efter missingtoth..

Verkar lite överkurs att fixa ett vanushjul då de endå inte är någe bättre eller finns speciellt fler av.. Ovala hål är förövrigt inga propppplem, ny kil sen är det klart :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Ronnie AVR wrote:Behöver strobba om tänding och så eller räcker det bara o ändra vart tanden sitter?? :D
Man ska ALLTID stroba tändningen.
Det är som onödigt att köra med några grader fel när man laddar på en del.. blir så mycket skruvande.
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Post by Ronnie AVR »

Mattias Sandgren wrote:
Ronnie AVR wrote:Behöver strobba om tänding och så eller räcker det bara o ändra vart tanden sitter?? :D
Man ska ALLTID stroba tändningen.
Det är som onödigt att köra med några grader fel när man laddar på en del.. blir så mycket skruvande.
Var bara en tanke om det fanns nån given inställning i vemset när man flytta den visst antal tänder.

Men som massa extra skruvande är jag inte så sugen på :wink:
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Post by Ronnie AVR »

r.ivars wrote: Nu vet jag inte hur pass stor skillnad det är till VEMS men på megasquirt tyckte jag det var lite lurigt med trigger angle osv.. Vanos skjuter av på olika tänder och har missingtoth på ett annat ställe, men det är ju fortfarande ett 60-2 hjul så du får ändra vart triggerangle är och på vilka tänder den sen ska skjuta räknat efter missingtoth..

Verkar lite överkurs att fixa ett vanushjul då de endå inte är någe bättre eller finns speciellt fler av.. Ovala hål är förövrigt inga propppplem, ny kil sen är det klart :)
Som du säger kan ju inte va så svårt och fixa ett som det ska va så e det bara balansera upp den och kasta dit.

Grejjen är att även styrpinhålet är rätt så ovalt så det e väl bara byta allt och kasta dit 12.9 med lite loctite så borde man va hemma :)
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Ronnie AVR wrote:
Pimplaren wrote:Fixa nu :)

Hurru kom förbi garaget idag och hjälp mig byta låda på en Audi S8 istället så kan vi ta en mellan paus o sladda lite med din 535a :lol:
Åååh en s8 :D säkert bästa bilen att byta låda på :roll: haha

Min pisshink står på "vinterförvaring" nu :)
Men nästan sommarjävel då får vi snyta massor !!
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Med VEMS (som med alla andra i stort settt) ska man ändra "trigger tooth" så man vet vilken tand efter dom saknade den börjar räkna, sen finjusterar du med stroben på det.
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Post by Ronnie AVR »

Pimplaren wrote:
Ronnie AVR wrote:
Pimplaren wrote:Fixa nu :)

Hurru kom förbi garaget idag och hjälp mig byta låda på en Audi S8 istället så kan vi ta en mellan paus o sladda lite med din 535a :lol:
Åååh en s8 :D säkert bästa bilen att byta låda på :roll: haha

Min pisshink står på "vinterförvaring" nu :)
Men nästan sommarjävel då får vi snyta massor !!
Kan informera att en jävla S8a låda väger som hela min E30 typ :wink:

Ja i sommar smäller det men vad ska du roa dig med hela vintern nu när bilen är klar? Sparka Erik i röven med en starkis i handen eller? :lol:
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Ronnie AVR wrote:
Pimplaren wrote:
Ronnie AVR wrote:
Hurru kom förbi garaget idag och hjälp mig byta låda på en Audi S8 istället så kan vi ta en mellan paus o sladda lite med din 535a :lol:
Åååh en s8 :D säkert bästa bilen att byta låda på :roll: haha

Min pisshink står på "vinterförvaring" nu :)
Men nästan sommarjävel då får vi snyta massor !!
Kan informera att en jävla S8a låda väger som hela min E30 typ :wink:

Ja i sommar smäller det men vad ska du roa dig med hela vintern nu när bilen är klar? Sparka Erik i röven med en starkis i handen eller? :lol:
Haha ja fan! :) blir lite bakvagns fix och bromsar! sen får det vara nog :twisted:

Om han får tummen ur och börjar kapa i Opeln så lär det blir så haha
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply