Söderlings Volvo 242 -75 M50B29

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Post by Carlsson »

Söderling wrote:
Carlsson wrote:
Söderling wrote:
Har funderat på Gatebil i september, men är inte helt klart än. Annars är inget annan planerat.


tycker definitivt att du ska åka till Rudskgen så man får se den live :D


Blir inge Gatebil för mig till helgen, hinns inte med.



du missade nåt kan jag lova det var hur gött som hellst. inte alls så mycket publik som raglade om kring så att man inte kom fram i depån som det brukar vara å nästan aldrig kö när man skulle ut på banan:)
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

olsn wrote:
Bäckis wrote:KRP rodden äger. :)


Hahahahaha! bästa jag hört!

Var ett mycket bra arrangerat race och roliga bilar med, hoppas det blir fler! KRP la sig nog mot volvon han vart nog lite nervös när han såg att det var en audi med! :D


Han hade blivit frånkörd av audin oxå, så det gjorde han rätt i.

sidenmark wrote:får grattulera till lyckat race !
verkar jävulskt grepp nu i starten .

mvh robban


Tack. Ja det börjar bli ordning på det nu, bara lite effekt som saknas :D
BPM
Posts: 80
Joined: 10 Oct 2009, 21:56
Location: Kävlinge

Post by BPM »

Är riktigt imponerad av dina siffror med din "originalmotor"!

Begreppet "original" tolkas lite olikt här känner jag =)


Vad har du gjort egentligen? Spec.?
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

BPM wrote:Är riktigt imponerad av dina siffror med din "originalmotor"!

Begreppet "original" tolkas lite olikt här känner jag =)


Vad har du gjort egentligen? Spec.?


Vad vill du ha spec på, motor med kringutrustning eller bara motorn??
För själva motorstommen är orginal, dvs allt mellan ventilkåpan och oljetråget. Därimot sitter det autronic, T70 turbo, eget insug och grenrör, 1000cc spridare som inte är orginal. Men det är ju inte motorn igentligen.

MVH Tomas
BPM
Posts: 80
Joined: 10 Oct 2009, 21:56
Location: Kävlinge

Post by BPM »

Söderling wrote:
BPM wrote:Är riktigt imponerad av dina siffror med din "originalmotor"!

Begreppet "original" tolkas lite olikt här känner jag =)


Vad har du gjort egentligen? Spec.?


Vad vill du ha spec på, motor med kringutrustning eller bara motorn??
För själva motorstommen är orginal, dvs allt mellan ventilkåpan och oljetråget. Därimot sitter det autronic, T70 turbo, eget insug och grenrör, 1000cc spridare som inte är orginal. Men det är ju inte motorn igentligen.

MVH Tomas



Okej!

Jag förstår.

Helt oöppnad motor alltså? Vill veta så mycket du orkar berätta, vad det är som skrämmer vettet ur originalspisen =)
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

BPM wrote:
Söderling wrote:
BPM wrote:Är riktigt imponerad av dina siffror med din "originalmotor"!

Begreppet "original" tolkas lite olikt här känner jag =)


Vad har du gjort egentligen? Spec.?


Vad vill du ha spec på, motor med kringutrustning eller bara motorn??
För själva motorstommen är orginal, dvs allt mellan ventilkåpan och oljetråget. Därimot sitter det autronic, T70 turbo, eget insug och grenrör, 1000cc spridare som inte är orginal. Men det är ju inte motorn igentligen.

MVH Tomas



Okej!

Jag förstår.

Helt oöppnad motor alltså? Vill veta så mycket du orkar berätta, vad det är som skrämmer vettet ur originalspisen =)



Som sagt, motorn är öppnad för ca 2-3år sedan. Då byttes vevlagrena till nya samt att toppackningen byttes till en ny orginalmodell från ppf.
Detta gjordes tills ja skulle göra första reggbesikningen utan turbo.

Så ser motorrummet ut
Image

Vet inte riktigt vad för mer info som behövs. Det mesta står redan här ovan. Men fråga gärna om det är nått specielt du undrar över.
User avatar
Jonte_smte
Posts: 498
Joined: 23 Aug 2006, 13:42
Location: Vedevåg

Post by Jonte_smte »

hur går det för dej ? fick se att du inte uppdaterat sen 09! dags nu! det är ju en ball bil ! 8)
Jonathan Pettersson ,Lindesberg
325-91 Turbo
073-5426325
nicklasthoresson
Posts: 152
Joined: 07 Jun 2009, 22:19

Post by nicklasthoresson »

:roll:
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Jonte_smte wrote:hur går det för dej ? fick se att du inte uppdaterat sen 09! dags nu! det är ju en ball bil ! 8)
Är nog mest för att ja inte gjort någe med den sen då tyvärr, det mest avanserade är nog när ja luftade kopplingen. Annars har jag inte rört en skruv på den, förutom att byta massa bakhjul :D
Men hoppas på att komma igång med den snart igen.
User avatar
Rikard B
Posts: 1764
Joined: 30 Sep 2007, 11:25
Location: uppsala

Post by Rikard B »

Söderling wrote:
Jonte_smte wrote:hur går det för dej ? fick se att du inte uppdaterat sen 09! dags nu! det är ju en ball bil ! 8)
Är nog mest för att ja inte gjort någe med den sen då tyvärr, det mest avanserade är nog när ja luftade kopplingen. Annars har jag inte rört en skruv på den, förutom att byta massa bakhjul :D
Men hoppas på att komma igång med den snart igen.

hahaha som å åka bruksbil :lol:
Rikard Brodén
072-242 85 00
bmw 525 mpaket 03 såld
328 touring låg :) såld
e30 83 323a busbil såld
e21 låg :)såld
e34 m5
e28 m535 turbo
e30 M3
E9 -71
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Re: Söderlings Volvo 242 -75 M50B29

Post by Söderling »

Nybromsad, samma som sist fast högre laddtryck och på PPF

560whp / 633wnm

BMW måste ha lyckats bygga en riktigt bra motor den dagen :D
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Re: Söderlings Volvo 242 -75 M50B29

Post by silverryggen »

trevligt :) Vet du måtten på turbon?
Den e inte lång men den e smal
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: Söderlings Volvo 242 -75 M50B29

Post by Bäckis »

Ja, den är fan overklig. Nog för att det är lite varierande komp men den går ju fint och producerar bra med effekt.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
blidd
Posts: 153
Joined: 08 Jan 2011, 13:41
Location: Nykarleby (Finland)

Re: Söderlings Volvo 242 -75 M50B29

Post by blidd »

hehe jävligt snygg, brukar ha problem med 4kants serien av volvo. Denna ser dock jävla häftig ut :evil:
e30 "m3" m50b28 turbo! 486whp/590wnm
e30 touring
e30 Drifter pågång 2016!! (m20b27)
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Re: Söderlings Volvo 242 -75 M50B29

Post by Söderling »

silverryggen wrote:trevligt :) Vet du måtten på turbon?
Nej, tror den ska vara 60.5 in. Men är väldigt osäker då det är många år sen jag mätte den. Är en Super T70 iaf
Bäckis wrote:Ja, den är fan overklig. Nog för att det är lite varierande komp men den går ju fint och producerar bra med effekt.
Ja den är lite sliten, men det får den vara efter att ha gått med denna effekt hela detta året.
Har åkt med ca 500whp i 3år nu och kört väldigt hårt och säkert över 1000mil.
Har åkt 280+km/h med 560whp 5-10ggr iår med allt orginal i motorn :)
blidd wrote:hehe jävligt snygg, brukar ha problem med 4kants serien av volvo. Denna ser dock jävla häftig ut :evil:
:)
User avatar
christoffer jansson
Posts: 455
Joined: 16 Jun 2007, 14:47
Location: Torsåker

Re: Söderlings Volvo 242 -75 M50B29

Post by christoffer jansson »

Söderling wrote:
silverryggen wrote:trevligt :) Vet du måtten på turbon?
Nej, tror den ska vara 60.5 in. Men är väldigt osäker då det är många år sen jag mätte den. Är en Super T70 iaf
Bäckis wrote:Ja, den är fan overklig. Nog för att det är lite varierande komp men den går ju fint och producerar bra med effekt.
Ja den är lite sliten, men det får den vara efter att ha gått med denna effekt hela detta året.
Har åkt med ca 500whp i 3år nu och kört väldigt hårt och säkert över 1000mil.
Har åkt 280+km/h med 560whp 5-10ggr iår med allt orginal i motorn :)
blidd wrote:hehe jävligt snygg, brukar ha problem med 4kants serien av volvo. Denna ser dock jävla häftig ut :evil:
:)

vad är det ut på turbon då? Toppen är helt std ? hur mkt varvar du och när börjar den ge effekt!
Bygger 7.50 chassie till 2011
6.6-181kmh 201 2009
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Re: Söderlings Volvo 242 -75 M50B29

Post by Söderling »

christoffer jansson wrote:
Söderling wrote:
silverryggen wrote:trevligt :) Vet du måtten på turbon?
Nej, tror den ska vara 60.5 in. Men är väldigt osäker då det är många år sen jag mätte den. Är en Super T70 iaf

vad är det ut på turbon då? Toppen är helt std ? hur mkt varvar du och när börjar den ge effekt!
Har ingen aning vad det är mer för mått, är osäker även in
Ja den är helt orginal i allt
Den börjar ladda strax innan 4000, gav ca 375whp vid 5000
Ja varavar 7500 men ärtan sluta vid 7000 och då hade inte kurvan vändt neråt än
Post Reply