Glykol

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Klangen
Posts: 537
Joined: 09 Apr 2009, 14:19
Location: Stockholm/Norrort

Post by Klangen »

St3v3 wrote:Och för att krångla till det lite mer är det gul glykol i nyare volvo lastbilar... :)
Jo.. men den vill du inte blanda med annan glykol.

Da finns det att gora en stund.. tuggummi :(
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Micke wrote:
Bmw*Alex wrote:glykol han även en kylande effekt om vissa inte visste det :)

mvh
Om du menar att en bil med glykol i kylsystemet har bättre kylkapacitet än en bil med endast vatten i så får du lov att läsa på lite, det är fel. Rent vatten har bättre värmeledningsförmåga än glykol. Det är dock ingen jätteskillnad (max 5% brukar vi räkna med) och man bör defenitivt inte åka utan nån form av korrosionshämmare :)
kyler inte bättre men har högre kokpunkt än rent vatten.
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Post by pizza »

Bonje wrote:
pizza wrote:Ja, glykol på strippen då blir man lynchad, vanligt vatten SKA man ha på strippen, ev Wetter.

Köra på gatan utan glycol är bra jävla dumt måste jag hålla med om.

Pizza
Okej.. det här var nytt för mig! Har i och för sig aldrig kört på strippen så..
För alla dom som har en bil för gatan som man rastar på strippen när tillfälle ges då. Ska man kladda och byta vätska stup i kvarten då eller? :? (Antar att glykol är lite jobbigt att sanera på strippen eller?)
Ja tyvärr, när jag testa min brukis så hällde jag ur vattnet med glykol, sköljde systemet sen tippa jag i rent vatten innan jag körde.
Glykol sanering är inte "lite jobbigt att sanera", det är värre än olja, ´först bort med de värsta, sen på med vatten, torka, på med vatten torka, på med vatten torka, 5-6ggr innan man kan köra på det, är snorhalt.

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Persson-
Posts: 552
Joined: 02 Dec 2006, 18:17

Post by Persson- »

ingen som vet skillnaden på färgerna? gul, röd, grön, blå osv! åker man till castrolverkstäder (ja jag vet) så verkar dom knappt ha någon aning. "har det varit X färgad glykol när den var ny är det det som gäller"...
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Persson- wrote:ingen som vet skillnaden på färgerna? gul, röd, grön, blå osv! åker man till castrolverkstäder (ja jag vet) så verkar dom knappt ha någon aning. "har det varit X färgad glykol när den var ny är det det som gäller"...
Läs tråden. :]
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Mr EmCom
Posts: 1326
Joined: 11 Jun 2008, 12:27
Location: Örebro
Contact:

Post by Mr EmCom »

micko wrote:
Mr EmCom wrote:
Christian.N wrote:Glykol kör man väl året runt?
Ska bytas vart annat år, samma med bromsvätska.

Fel
Jag känner mig inte specielt övertalad än...
David Levin
0736807188
Örebro

e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
Grefven

Post by Grefven »

Mr EmCom wrote:
micko wrote:
Mr EmCom wrote: Ska bytas vart annat år, samma med bromsvätska.

Fel
Jag känner mig inte specielt övertalad än...
han menar nog att det är 48 månader enligt serviceboken.
User avatar
Roobin
Posts: 1794
Joined: 15 Oct 2006, 14:58
Location: Värmdö

Post by Roobin »

Om man följer biltillverkarnas råd i instruktions­boken skall man byta glykol minst vartannat år. Inte av det skälet att frysskyddet blir sämre utan därför att korrosionsskyddet minskar med ålder och drifttid.
Audi S2 2,5 liter - 800whp?

VR Motor Stockholm AB

Robin Raita
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Är det gatbilar lär de flesta köra med glykol även på strippen, kan aldrig tänka mig att det är många som byter och slabbar bara för det ett sånt event. Däremot rena dragbilar dom kör väl utan.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Doktorn
Posts: 1459
Joined: 12 Dec 2005, 18:56
Location: Karlshamn

Post by Doktorn »

Jag hade då ALDRIG riskerat att stå och skämmas och ha förstört en hel dags körning för alla andra bara för att jag inte orkat tippa av glykolen! Ok, en ren standardbil för tex lic.uppkörning, är ju risken mkt liten. Men en turbomaskin kan ju mkt lätt fjutta av en kylarslang snabbt och lätt! Och nog faan händer det då och där när det inte får hända..


Bakom dig i linekön står kanske ProMod Nrxx och har asat 70 mil bara för att testa innan nästa race och då håller man sig för skratt om man häller sockerdricka över hela banan med sin vebokittade fulturbo!
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

vet inte men vattenpumparna på m50 skär ju titt som tätt som det är med smörjmedel (glykol) Jag skulle inte vilja testa utan någon längre stund iallafall, dessutom med tempproblemen som är på m50 blir man inte sugen att labba med lägre kokpunkt, har ofta temp på 100-102´visserligen under tryck men ändå.
Jag har iallafall aldrig skjutit en kylslang på min, om det e sån satans temp får man ta det lite lungt istället. Däremot ett par topp packningar har ju gått.
Det e väl lite olika events kanske, jag har mest åkt på EDPS och liknande, då lär de flesta köra glykol iallafall i sina sabbar och volvosar :lol:
Last edited by Thörn on 14 Oct 2009, 11:32, edited 1 time in total.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Post by Mikael S »

På strippen i Söderhamn kollar dom om det är glykol i kylaren, är det så får man inte åka så enkelt är det. Spelar ingen roll om det är tävling eller träning. Detta just för att banan klistras
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Post by Magnaten »

doktorn

snälla..kan du inte ta bort din epelepsiframkallande jävla banner du har som signatur?
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
forsbergracing
Posts: 14
Joined: 12 Jan 2009, 21:35

Post by forsbergracing »

har man då en gatbil som man kör med på strippen och bana men INTE på just vintern så ska man köra på waterewetter,det skyddar också mot korrision.
User avatar
Doktorn
Posts: 1459
Joined: 12 Dec 2005, 18:56
Location: Karlshamn

Post by Doktorn »

Magnaten wrote:doktorn

snälla..kan du inte ta bort din epelepsiframkallande jävla banner du har som signatur?

Okejdå!

Var faktiskt trött på den själv 8)
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
Grefven

Post by Grefven »

min kärring kör bara fergusson. senaste köpet var denna 7485:a med världens ballaste växellåda.

Image
Post Reply