Bmw*Alex wrote:glykol han även en kylande effekt om vissa inte visste det
mvh
Om du menar att en bil med glykol i kylsystemet har bättre kylkapacitet än en bil med endast vatten i så får du lov att läsa på lite, det är fel. Rent vatten har bättre värmeledningsförmåga än glykol. Det är dock ingen jätteskillnad (max 5% brukar vi räkna med) och man bör defenitivt inte åka utan nån form av korrosionshämmare
kyler inte bättre men har högre kokpunkt än rent vatten.
pizza wrote:Ja, glykol på strippen då blir man lynchad, vanligt vatten SKA man ha på strippen, ev Wetter.
Köra på gatan utan glycol är bra jävla dumt måste jag hålla med om.
Pizza
Okej.. det här var nytt för mig! Har i och för sig aldrig kört på strippen så..
För alla dom som har en bil för gatan som man rastar på strippen när tillfälle ges då. Ska man kladda och byta vätska stup i kvarten då eller? (Antar att glykol är lite jobbigt att sanera på strippen eller?)
Ja tyvärr, när jag testa min brukis så hällde jag ur vattnet med glykol, sköljde systemet sen tippa jag i rent vatten innan jag körde.
Glykol sanering är inte "lite jobbigt att sanera", det är värre än olja, ´först bort med de värsta, sen på med vatten, torka, på med vatten torka, på med vatten torka, 5-6ggr innan man kan köra på det, är snorhalt.
ingen som vet skillnaden på färgerna? gul, röd, grön, blå osv! åker man till castrolverkstäder (ja jag vet) så verkar dom knappt ha någon aning. "har det varit X färgad glykol när den var ny är det det som gäller"...
Persson- wrote:ingen som vet skillnaden på färgerna? gul, röd, grön, blå osv! åker man till castrolverkstäder (ja jag vet) så verkar dom knappt ha någon aning. "har det varit X färgad glykol när den var ny är det det som gäller"...
Om man följer biltillverkarnas råd i instruktionsboken skall man byta glykol minst vartannat år. Inte av det skälet att frysskyddet blir sämre utan därför att korrosionsskyddet minskar med ålder och drifttid.
Är det gatbilar lär de flesta köra med glykol även på strippen, kan aldrig tänka mig att det är många som byter och slabbar bara för det ett sånt event. Däremot rena dragbilar dom kör väl utan.
Jag hade då ALDRIG riskerat att stå och skämmas och ha förstört en hel dags körning för alla andra bara för att jag inte orkat tippa av glykolen! Ok, en ren standardbil för tex lic.uppkörning, är ju risken mkt liten. Men en turbomaskin kan ju mkt lätt fjutta av en kylarslang snabbt och lätt! Och nog faan händer det då och där när det inte får hända..
Bakom dig i linekön står kanske ProMod Nrxx och har asat 70 mil bara för att testa innan nästa race och då håller man sig för skratt om man häller sockerdricka över hela banan med sin vebokittade fulturbo!
vet inte men vattenpumparna på m50 skär ju titt som tätt som det är med smörjmedel (glykol) Jag skulle inte vilja testa utan någon längre stund iallafall, dessutom med tempproblemen som är på m50 blir man inte sugen att labba med lägre kokpunkt, har ofta temp på 100-102´visserligen under tryck men ändå.
Jag har iallafall aldrig skjutit en kylslang på min, om det e sån satans temp får man ta det lite lungt istället. Däremot ett par topp packningar har ju gått.
Det e väl lite olika events kanske, jag har mest åkt på EDPS och liknande, då lär de flesta köra glykol iallafall i sina sabbar och volvosar
Last edited by Thörn on 14 Oct 2009, 11:32, edited 1 time in total.
På strippen i Söderhamn kollar dom om det är glykol i kylaren, är det så får man inte åka så enkelt är det. Spelar ingen roll om det är tävling eller träning. Detta just för att banan klistras