Vattensprut..

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
MrXSweden
Posts: 55
Joined: 14 Jun 2006, 06:38

Vattensprut..

Post by MrXSweden »

Tjena!

Ska snart börja bygga en kompressormatad M20B25 med vattensprut. Har tänkt att ladda 0,6 med spridare och lmm från 535, ställbar btr, original topp-packning med ARP-bultar och vattensprut. Det är katalysator-modellen så komp-förhållandet ligger på 8,8:1. Nu har jag lite funderingar. Kommer denna setup att hålla? Hur fungerar det med vattensprut? Jag har hittat lite info om det och det jag har hittat är att man tar en högtryckspump och kopplar den till en tryckvakt. Hur mycket vatten ska man spruta i? Tänkte köra med ett munstycke som ger 2-3 dl per minut och sätta tryckvakten på 0,3 - 0,4. Kommer det att bli bra?

MVH//Tommy
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Jag kan ge dig ett gott tips, www.skogenracing.com

Gå in där oså kollar du på turbo sierran del 1 där kör dom med vattensprut.=)
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
MrXSweden
Posts: 55
Joined: 14 Jun 2006, 06:38

Post by MrXSweden »

Det stog att dom skulle köra med vattensprrut men ingen mer info. :(

MVH//Tommy
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

köp färdigt vatten sprut då finns det olika ventiler(spridare) för olika laddtryck ...
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
Turbo_folke
Posts: 601
Joined: 23 Nov 2005, 16:29
Location: Lund

Post by Turbo_folke »

Last edited by Turbo_folke on 23 Jun 2006, 17:12, edited 1 time in total.
MrXSweden
Posts: 55
Joined: 14 Jun 2006, 06:38

Post by MrXSweden »

Jo det skulle jag ju kunna göra.. Saken är bara att det kostar ju som om grejorna va gjord i guld :(
Sen e de ju roligt att göra saker själv..

MVH//Tommy
mEhE
Posts: 32
Joined: 15 Dec 2005, 10:17

Post by mEhE »

vend opp ned før du åpner
MrXSweden
Posts: 55
Joined: 14 Jun 2006, 06:38

Post by MrXSweden »

Tyvärr inte så duktig på danska men man förstog ju en del ändå..

Jag har funderat lite mer nu.. Om man har en tryckvakt som slår igång pumpen vid 0,3 i ladd, sen en pump som klarar att ge en 5 bar, sist har man ett munstycke som ger 2dl vatten per minut vid säg 3 bar.. Men då kommer det ju att bli mindre vatten när laddet ökar(mottryck samt lägre inblandning). Då kom jag på att om man kör med en vanlig ställbar BTR som man ställer på 3 bar.. Då kommer ju vattentrycket att starta vid 0,3 i ladd på 3,3 bar och öka till 3,6 bar vid 0,6 i ladd.. Kan det vara en idé? Kommer btr:n klara att "gå" på vatten? Behövs det?

MVH//Tommy
Martin_R
Posts: 45
Joined: 10 Dec 2005, 01:28

Post by Martin_R »

MrX: Varför ska du köra vattensprut? Har du ingen intercooler? Eller för liten? 0.6bar är ju inte mycket


/Martin
MrXSweden
Posts: 55
Joined: 14 Jun 2006, 06:38

Post by MrXSweden »

Det är ju brutalare med vattensprut.. Blir dessutom en hel del tryckrör om man ska köra med intercooler till kompressor..

MVH//Tommy
Martin_R
Posts: 45
Joined: 10 Dec 2005, 01:28

Post by Martin_R »

MrXSweden wrote:Det är ju brutalare med vattensprut.. Blir dessutom en hel del tryckrör om man ska köra med intercooler till kompressor..

MVH//Tommy


Ok, det bästa isåfall är väl att ansluta en termometer mellan kompressorn och spjällhuset och utifrån det kan du styra hur mycket vatten du behöver.
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

DOm körde ju en en spolarbehållare med vatten, oså körde dom med spolarmunstyecken om jag inet minns fel.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
ragge_c
Posts: 877
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Skövde
Contact:

Post by ragge_c »

ring peter på etapp, han har sakerna du söker hälsa från ragge =)
Propan
Posts: 91
Joined: 20 Nov 2005, 17:52

Post by Propan »

Heller litt ekstra panger og rør til intercooler enn vanninnsprut som kan gå tom?

Må jo hele tiden sørge for at det er vann på tanken,man tar det såklart når en fyller bensin,men hva hvis det går tomt på misstag?

Jeg vet det fungerer utmerket med vann innsprut,men ikke på en gatebil som skal brukes,noe jeg regner med når du bare skal ha 0.6 kg.
Post Reply