M3 E30 S50B30 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
det är inte så värst dyrt att få en motor ihopmonterad av ppf. vet man att man kommer lägga alla kvällar i 2 veckor på det. kanske åka och köpa lite silikon, åka och köpa någon hylsa man fattas, kanske åka och låna mätverktyg man inte har osv osv. så "tjänade" jag mer pengar på att jobba de timmarna på mitt ordinarie fabriksjobb än de pengarna som PPF tar.
iaf på de prisuppgifter jag fick när det var på tal om det gällande min touring.
och de kommer inte med en saftig räkning utan har hela tiden kontakt med kunden och berättar vad saker och ting kommer kosta.
iaf på de prisuppgifter jag fick när det var på tal om det gällande min touring.
och de kommer inte med en saftig räkning utan har hela tiden kontakt med kunden och berättar vad saker och ting kommer kosta.
Bonje: Inte rostfritt, once you go black, you never go back.
Robbz: Jo, pulver är jag inte rädd för att det kommer att saknas. Har åk bilar med minde turbos som haft "för mycket" effekt. Sen att man blivit miljöskadad efter att ha kört/åkt/mappat massor av effektmonster så sansade jag mig till att välja en "liten" turbo.
Bullen: Om det inte räckte med att det var bra priser hos PPF så är Bäckis antagligen den bästa försäljaren jag känner. I veckan fick jag ett samtal som lyder B: Du, din kylare, den kan du ju för fan inte ha... J: Ok, varför? B: Vi pratar inte om det, den ser för jävlig ut, jag sätter dit en sån som vi säljer. J: Ok
Robbz: Jo, pulver är jag inte rädd för att det kommer att saknas. Har åk bilar med minde turbos som haft "för mycket" effekt. Sen att man blivit miljöskadad efter att ha kört/åkt/mappat massor av effektmonster så sansade jag mig till att välja en "liten" turbo.
Bullen: Om det inte räckte med att det var bra priser hos PPF så är Bäckis antagligen den bästa försäljaren jag känner. I veckan fick jag ett samtal som lyder B: Du, din kylare, den kan du ju för fan inte ha... J: Ok, varför? B: Vi pratar inte om det, den ser för jävlig ut, jag sätter dit en sån som vi säljer. J: Ok
Nehepp.. tyckte det såg RF ut på bilden.Bonje: Inte rostfritt, once you go black, you never go back.
Den här bilen borde väl nästan klistras i forumet som dom andra "PPF byggda" bilarna..
Det blir väl PPF grenrör, insug, tryckrör, downpipe och PPF:s 3" Frerrita avgassystem, kylare m. rör och slangar, Ärtan bromsning och slutligen en PPF HO. klibba i framrutan!
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
hehe, bullen...nu drar du alla över samma kant igen .....
vi lever idag i ett samhälle med riktigt sviktande konjuktur, och alla kan helt enkelt inte jobba över som du verkar kunna göra. jag vet inte vad du har för jobb och vad du tjänar osv.
-men jag varken får eller kan jobba över efter rådande konjuktur, så att lämna iväg ett sånt här jobb går fetbort, för mig iallafall.
nu vet jag inte vad en sån här byggnation kostar, men med tanke på att en ppf pipa går på 6k i handeln så kan jag knappast tro att det blir billigare då det blir en custompipa som man egentligen inte har nån färdig jigg till osv.
men om man utgår från att en pipa kostar 6k ändå, så krävs det en hel del övertidsjobb för att få ihop till bara den saken. jag menar jag byggde mitt grenrör på ca 3kvällar totalt 15h, vilket skulle leda till att jag måste tjäna ca 1k i timmen före skatt för att det ska gå ihop....knappast troligt ....
jag VET att bäckis är skitbra att ha o göra med vad gäller kostnad osv, men dom kan inte stå och jobba gratis. det behöver man inte vara nåt geni för att räkna ut.
-nog med kludd i en sån här bra tråd .......var tvungen och berätta vad jag menar.
johan: fan du måste ösa på med mer bilder, är väldigt nyfiken hur det kommer se ut! det borde fan ingå i ppf:s jobb att lägga ut bilder under pågående jobb men kundbilarna
/mvh
vi lever idag i ett samhälle med riktigt sviktande konjuktur, och alla kan helt enkelt inte jobba över som du verkar kunna göra. jag vet inte vad du har för jobb och vad du tjänar osv.
-men jag varken får eller kan jobba över efter rådande konjuktur, så att lämna iväg ett sånt här jobb går fetbort, för mig iallafall.
nu vet jag inte vad en sån här byggnation kostar, men med tanke på att en ppf pipa går på 6k i handeln så kan jag knappast tro att det blir billigare då det blir en custompipa som man egentligen inte har nån färdig jigg till osv.
men om man utgår från att en pipa kostar 6k ändå, så krävs det en hel del övertidsjobb för att få ihop till bara den saken. jag menar jag byggde mitt grenrör på ca 3kvällar totalt 15h, vilket skulle leda till att jag måste tjäna ca 1k i timmen före skatt för att det ska gå ihop....knappast troligt ....
jag VET att bäckis är skitbra att ha o göra med vad gäller kostnad osv, men dom kan inte stå och jobba gratis. det behöver man inte vara nåt geni för att räkna ut.
-nog med kludd i en sån här bra tråd .......var tvungen och berätta vad jag menar.
johan: fan du måste ösa på med mer bilder, är väldigt nyfiken hur det kommer se ut! det borde fan ingå i ppf:s jobb att lägga ut bilder under pågående jobb men kundbilarna
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
He he, det kommer bilder.
Har man råd att lämna bort och har andra hobbies så ska man göra det, det gär jag med andra saker som jag KAN göra själv.
Har man råd att lämna bort och har andra hobbies så ska man göra det, det gär jag med andra saker som jag KAN göra själv.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
robbz wrote:hehe, bullen...
jag får väl börja detta stycket med att jag varesig är sur, upprörd eller stött. men man låter som man vill fördumma/trycka ner alla i sin omgivning när man är från de delarna av landet som jag är. här pratar (skriver) vi på detta viset. och jag är dålig på smilies oxå och då kan det bli pankaka av allt.
jag ville bara påvisa att det kihl inte gjort någon dumt beslut som jag tyckte det påstods
klart att inte alla har samma förutsättningar. men det var bara ett exempel på hur man kan se på det. det värsta är icke kvalitetstiden som går åt. alltså inte när man väl står och monterar. utan att man halva dagarna får köra mil efter mil och rodda ihop delar. då ödslar man fritid.
jag har jobbat exakt 16 timmar övertid sen jag slutade skolan 2001. jag tänker aldrig göra om det.
men vissa grejor är inte så dyrt att leja bort. köper man ändå delar för 6-8k en månad så kan man ju lika gärna köpa en tjänst som underlättar. behöver inte vara övertidspengar. bara det vanliga som blir över på lönen.
haha.....
förutom swedbank som man har gett i runda slängar 2,5mille till, med bilar och hus osv, så ligger bäckis och ppf tätt i hälarna
/mvh
förutom swedbank som man har gett i runda slängar 2,5mille till, med bilar och hus osv, så ligger bäckis och ppf tätt i hälarna
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
-
- Posts: 204
- Joined: 05 Dec 2005, 13:25
Har man möjlighet ($$$$) så ska man lämna ifrån sig om man känner som Johan dvs att det blir bäst då, och från vad jag kan dömma av allt jag sett från PPF så,,,,,. .
Hade jag 500-600k som låg utan öronmärkning skulle jag snoka reda på en fin M3e30 igen(alt e36), stryka på den fina hjul och kanske ett par Sparco. Sedan lämna den till Avesta med följande: ord vässa chassiet runt 5-600 körbara/hållbara i motorn och byt allt som ser ugget ut, ring om det händer något eller när den är färdig. Nästa steg är att betala några veckor senare,känna mig lycklig och vårda bilen livet ut.
Mvh Christer
Hade jag 500-600k som låg utan öronmärkning skulle jag snoka reda på en fin M3e30 igen(alt e36), stryka på den fina hjul och kanske ett par Sparco. Sedan lämna den till Avesta med följande: ord vässa chassiet runt 5-600 körbara/hållbara i motorn och byt allt som ser ugget ut, ring om det händer något eller när den är färdig. Nästa steg är att betala några veckor senare,känna mig lycklig och vårda bilen livet ut.
Mvh Christer
Den som har mest grejer när han dör vinner!!
Oj vad vi svävar iväg 5-600k är då fan inget jag sitter på. Detta handlar om intresse och prioriteringar. Jag lånar inte till att trimma, men å andra sidan har jag ordnat min ekonomi så att jag kan bränna 50% av lönen varje månad utan att offra levnadsstandard. Har inget hus, ingen dyr bil och en flickvän som studerar. Passar på att förverkliga en dröm innan man knyter sig och skaffar ungar, så enkelt är det!
Har inte bestämt hur mycket PPF ska göra klart heller. Jag monterar antagligen motorn och kopplar in sprutet själv. Kanske bygger avgassystem med men just nu lutar det åt att det blir PPF!
Har inte bestämt hur mycket PPF ska göra klart heller. Jag monterar antagligen motorn och kopplar in sprutet själv. Kanske bygger avgassystem med men just nu lutar det åt att det blir PPF!
-
- Posts: 204
- Joined: 05 Dec 2005, 13:25
Nja nu påstod jag ju inte att du Johan kostade på bilen en halv mille.
Vad kostar en fin M3e30 i grund + ett seriöst chassie och motor/drivlinebygge tillsammans då? Minst 150k för bilen motor 150k till,,,,,??? Jag vet inte mera än att det är dyrt.
+ att om jag hade 5-600k icke öronmärkta så skulle jag inte tveka för skulle det bara kosta 350k så har man ju till några ras också.
I vilket,, fall vilken skön känsla att bara lämna iväg jobbet åka tillbaks senare och bara hämta hem en dräpare.
Ursäkta om jag tillför Ot nu.
Mvh Christer
Vad kostar en fin M3e30 i grund + ett seriöst chassie och motor/drivlinebygge tillsammans då? Minst 150k för bilen motor 150k till,,,,,??? Jag vet inte mera än att det är dyrt.
+ att om jag hade 5-600k icke öronmärkta så skulle jag inte tveka för skulle det bara kosta 350k så har man ju till några ras också.
I vilket,, fall vilken skön känsla att bara lämna iväg jobbet åka tillbaks senare och bara hämta hem en dräpare.
Ursäkta om jag tillför Ot nu.
Mvh Christer
Den som har mest grejer när han dör vinner!!
Glömde förresten att nämna att jag köpte en komplett "skottsäker" bakvagn av Leffe från Åland. Svetsad diff med 3.25 utväxling blir perfekt för mig. Har en BMW 730 diffbroms med 4.10 som jag låter få 3.25 utväxling som får hamna på M3:an. Lite schimsning och fix med den så blir det perfekt ihop med den kralliga ZF diesellådan som jag tror och hoppas mycket på.
Någon annan som testat den "nyare" diesellådan? Min är från en 320d -03 har jag för mig. Väger 10kg mer än gamla diesellådan/M3 och ingående axeln är 35mm!! tjock.
Någon annan som testat den "nyare" diesellådan? Min är från en 320d -03 har jag för mig. Väger 10kg mer än gamla diesellådan/M3 och ingående axeln är 35mm!! tjock.
- hesleskaug
- Posts: 43
- Joined: 06 Oct 2009, 08:59
- Contact: