Hur prioriterar ni erat bilintresse i livet?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
pelko

Hur prioriterar ni erat bilintresse i livet?

Post by pelko »

Har tänkt en del på detta det senaste och tycker det är en trevlig frågeställning.

För att först berätta om min egna syn på detta så har jag de senaste tre-fyra åren enbart prioriterat bil. 80-90% av alla pengar som kommit in har gått till bil, har det inte varit rena inköp utav bilar så har det varit bensin, försäkringar eller delar. Hur jag än vrider och vänder på det så har de mesta pengarna trillat ner i bilträsket. Jag fick mitt första heltidsjobb i våras och kände innan jag hade börjat att jag kommer bli rik. Nästan 20 gånger den inkomsten jag tidigare haft kommer jag ha. M5, M3, E30 turbo ... det fanns inga hinder. Jag har råd med allt.

Ungefär så kändes det. Sedan insåg jag att det inte riktigt är så. Försäkring, bensin och rena servicedelar kostar mer än man tror om man ska sköta det ordentligt. Utöver detta så brukar däcken slitas ovanligt fort och sedan vill man ju ha balla speedparts. När bilen har fått sin stora andel utav lönen så är det en pokerkväll och en kväll på stan tills kontot är tomt.

Man kan ju undra lite vad som hände. Sedan insåg jag att man borde lugna sig lite och ha det på en mer sansad nivå. Prioritera.

Nu har jag kört mycket med min M3'a och har tankat de senaste 20 dagarna för 4405kr. Då har det varit många långkörningar men även en del inspirerat. En månad om man kör lite lugnare än vanligt så slutar räkningen på 5000kr. Sedan kostar försäkring 1500kr, olja/torkarblad/däck/spolarvätska/bromsar och andra rena servicesaker går på 1000-2000kr per månad också om man slår ut det på ett år.

Rätt lätt kan man räkna fram att 8-9000kr inte räcker långt om man ska "ligga på topp". Nu är det en originalbil jag har och kör man någon rejält trimmad dito så blir det betydligt mer, återkommer till det.

Det gäller att prioritera och planera om detta ska bli långvarit känner jag.

Image

En utav mina frågor nu är; Hur gör ni?

Är du ute på stan en kväll eller någon mindre träff, så träffar du garanterat något du aldrig snackat med tidigare. Efter lite småprat kommer det fram att killen äger en nyare bil, har egen lägenhet på ett bra ställe och är väldigt fint klädd. Så är det oftast. Men till slut undrar, åtminstone jag, hur detta är möjligt? För det är fler som har fräcka bilar, bostäder och andra saker på G. Är det stora lån som ligger bakom ett flådigt liv, eller är det många övertidstimmar eller rent utav pengar som inte borde finnas? Svarta pengar.

Jag bor hemma just nu och har inga problem med att äga min M3a. Försäkring, lån och allt annat betalar jag själv. Men att knö in en fräck bostad, många utekvällar och dyra kläder ihop med alla andra kostnader man har är inte möjligt. Då får jag lov att säga att jag har en helt okej lön.

Hårt arbete lönar sig men jag är nyfiken hur det brukar ligga till hos er och "era polare".

Jag nämnde tidigare lite om trimmade bilar. Jag har själv köpt och sålt väldigt mycket trimprylar. Det är ju riktigt svindyrt att hålla på. Ett vettigt eftermarknadssprut, som man idag hittar på varje bygge, kostar i runda slängar 15-20000kr. Sedan har man saftig bottendel ihop med ett flådigt bränslesystem, det ihop med en turbo dyr som en vettig bil gör att några utav delarna i bilen springer iväg upp mot vad min M3a kostade. I de pengarna är varken bil eller servicekostnader inräknade. När allt sedan rullar så saknar man det ena eller det andra och man vill bygga om dittan och dattan. Till slut bromsar man bilen men saknar mer kräm och bygger om. Saker säljs med förlust.

Det är en dröm att hålla på med men hur mycket påverkar inte det ekonomin egentligen? Det är många människor som är vuxna, på riktigt, som håller på med detta. Då finns ju oftast en familj, eller åtminstone en sambo, och en bostad och allt som oftast en fräckare bruksbil.

Det är mycket struntprat här men jag har svårt att se hur folk ibland får ihop saker och ting. Att vara kreativ och smart är en sak, likaså att köpa saker och sälja med vinst. Men är det alltid en dans på rosor? Är det många som känner "fan, pengarna räcker inte denna månaden heller till alla fasta kostnader!"?

Bilar i all ära, men hur ofta går det inte för långt?

Ge mig lite nyttig information ni som har upplevt alla för och nackdelar med denna underbara, dyra, hobby.

Image

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Jonis

Post by Jonis »

En mycket bra fråga dehär.. för många antar jag de ligger hyffsade lån i trycker..
Men hur gör folk egentligen, har inte fattat de heller..!
Ja har inte några monster grejer på långa vägar men känner att ja måste spara lite pengar till viktigare saker å de känns de som pengar inte räcker till "de roliga" å min lön e fan inget å klaga på heller :wink:

MVH/Jonis
Five Star Racing!
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263

http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj :)
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
Grefven

Post by Grefven »

jag har bara ett intresse som kostar pengar och det är bilintresset. så jag lägger alla MINA pengar på det. inte bankens. då kan det ju kvitta så länge man har ett jobb som ger en nya pengar. skulle man bli arbetslös så får bara intresset stå stilla till man har jobb igen och då fortsätta som vanligt. man behöver inte sälja osv. kanon.

om jag så lagt en miljon på bilar så kvittar ju det för om jag upphör med att lägga pengar på min bil om 10 minuter så har jag ändå samma inflöde på pengar och kan leva som om jag aldrig haft en bil, hade dock haft en mille på banken men vad hjälper det? pengar är bara papper till de används och oavsett om man lägger det på en bil, eldar upp dom. festar upp dom. bygger hus för dom så är de borta i vilket fall efter man använt dom.

man kan således välja att lägga 0% av lönen på bilen när man vill det och 100% nästa månad. det funkar för mig.

köp upp era pengar innan snålfan biter er i nacken.
HenrikF

Post by HenrikF »

Ja jag har satsat på bostadsaffärer som gått rätt bra. Lån har jag bara på nuvarande lägenhet. De pengarna jag tjänat lägger jag bla på bilar efter att jag betalt skatten på bostaden. Att låna för att bygga bil som förlorar 800kr av varje investerad 1000lapp är galet. Men det är jag det.. ska tilläggas att jag är 33 och har haft ett par år att bygga upp kapital.
/Henrik
Grefven

Post by Grefven »

jag är 28 snart. det bör man ta med i kalkylen. för vissa 18 åringar tror att man är miljonär och fan vet vad. men 10 årslöner ska väl göra någon skillnad tycker man? det är ju över 3 miljoner intjänat. och att inte kunna ha ett par bilar och bo i villa där hus kostar en miljon (inte i städerna då alltså) då vore nästan konstigt.
Pitbull

Post by Pitbull »

Visst lägger man pengar på bilen.. Helt klart..
Finns väldigt många som tar lån för att kunna bygga bil?

Förstår mig inte på dessa folk riktigt??

Min bil har inte kostat så mkt pengar, ca xxx.xxxkr och det finns betydligt mer pengar att lägga på ett projekt. =)
Har man inte råd ena månaden så får man spara.. Inte gå till banken.

Utöver mina bilar så har jag hus, ca x.x milj i skuld. Och allt går före bilarna när det gäller hus och familj....
Last edited by Pitbull on 08 Oct 2009, 09:46, edited 1 time in total.
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Grefven

Post by Grefven »

Pitbull wrote:tar lån för att kunna bygga bil?

så kan det ju inte va? :lol: skulle vara kul att se killarna i lyxfällan höra en sån grej.

Lyx F: "Du har alltså lånat 200000:- för att trimma din bil?"

-ööh, ja"

Lyx F: alltså, du ska betala ränta på en bil som du inte får använda och som inte ens fungerar, detta är ju bara en hög med skit som inte är värt något alls"

-ööh...
Pitbull

Post by Pitbull »

bullen! wrote:
Pitbull wrote:tar lån för att kunna bygga bil?

så kan det ju inte va? :lol: skulle vara kul att se killarna i lyxfällan höra en sån grej.

Lyx F: "Du har alltså lånat 200000:- för att trimma din bil?"

-ööh, ja"

Lyx F: alltså, du ska betala ränta på en bil som du inte får använda och som inte ens fungerar, detta är ju bara en hög med skit som inte är värt något alls"

-ööh...
haha.. Precis...
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Daniel86

Post by Daniel86 »

Man får väl resonera lite så att det är just intressena som får kosta lite pengar. Lägga dem på saker man tycker är kul.

Men visst funderar man hur folk får det hela att gå ihop, spec när man sitter och läser på ett forum som detta när var och varannan har motorer för 100k.
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
M3JONAS

Post by M3JONAS »

En stor del av inkommande stålarna går helt klart till bilen och omkostnader. Skulle tippa på att bilen kostat mig runt en halv miljon genom åren men om man slår ut det på de 9 år jag ägt den så blir det inte så farligt mycket per månad.
Men långtifrån allt. Blir en det festande ibland och sen kostar det en slant att ha hus och det är alltid saker som man vill göra på huset. Dessvärre har man ju valt att bo i fel del av landet så man har ett hus som kostade en bit över 2miljoner och tyvärr så kunde man ju inte casha det så där dras man med lån.
Grefven

Post by Grefven »

Daniel86 wrote:Man får väl resonera lite så att det är just intressena som får kosta lite pengar. Lägga dem på saker man tycker är kul.

Men visst funderar man hur folk får det hela att gå ihop, spec när man sitter och läser på ett forum som detta när var och varannan har motorer för 100k.
en person på jobbet sa en gång att man aldrig behöver försvara en hobby. när någon snålgubbe gnällde på allt som alla la pengar på. det är allt från fiske där båt kostar 250k i hans fall och utrustningen säkert 100k. medans jag har bilarna och en annan hemmabio som intresse. vi lägger samma pengar på olika grejor.

så det är väl inte så konstigt att folk "får det att gå ihop" när vi säger att vi jobbat i 10 år? det är ju bara 800:- månaden att ha en 100k motor. om man tar det på 5 år är det 1600:- och på 2 år blir det 4100:- i månaden. så det är inget hokuspokus eller märkligt.

100k på en motor har ganska många här. man kommer inte så långt med 100k när man tänker att ett sprut med tändning, turbo, wg och koppling kostar nästan 50k. så det kan inte vara kriminella, lottomiljonärer, höginkomsttagare eller brats hela högen.
Nobbe

Post by Nobbe »

Prioriterar inte bilintresset alls numera.
Ser till att pröjsa av lån, försörja familjen fram tills dess att frugan skaffat sig ett jobb, då ska jag sätta ingång med bilen som står å samlar damm.

Dom pengar som ändå "blivit över" hamnade på börsen i februari, ist för att lägga dom på bilen eller huset, kan nog bli bilpengar av dom när det säljs av.
lakris=)

Re: Hur prioriterar ni erat bilintresse i livet?

Post by lakris=) »

pelko wrote:
Jag bor hemma just nu och har inga problem med att äga min M3a.

Mvh

står du som ägare? vad går försäkringen på?
Per Grafström
perper_87@hotmail.com
maila om ni vill ha nr.
Sveriges fräschaste 318is?

garage hyres i övik
Magnaten

Post by Magnaten »

jag bor också hemma, vart annars skulle man bo? hos en kompis eller på hotell?
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
Grefven

Post by Grefven »

man väljer sina boendekostnader helt och hållet själv. ingen måste ha 5000 eller 10000 eller 15000 i boendekostnad om man inte vill. det är helt självvalt.

man kan bo väldigt fint/modernt för under 5000:- om man väljer lgh och inte begränsar sig till påhittade måsten som att ha 200 meter till mamma. 100 meter till närmsta affär osv.
mbma

Post by mbma »

Magnaten wrote:jag bor också hemma, vart annars skulle man bo? hos en kompis eller på hotell?
haha ja så kan man ju se på de:P jag bor också hemma dock är jag ju bara 17. 18 om två månader får jag låv att säga också(a)
Franzén

Post by Franzén »

Intressant fråga Mathias!

Själv har jag hållt med ett eller annat motorintresse sen åtminstone 1990.
Bilar ~92 ~93.

Under en tid var jag arbetslös, och det var alla andra som jag kände också.
Då tutade det rätt upptaget i plånboken mest hela tiden tycker jag.
Under denna tidsperiod blev det mest mantimmar nerlagda på bilen jag ägde då, reservdelar eller andra coola grejor fick jag bygga själv eller deala till mig på de mest underliga sätt.

Nu är jag 34 år och har familj med barn, villa som renoveras, verkstad, 4 BMW-bilar och sjukligt många andra järn i elden.

För tillfället pular jag lite med min E30 som rullar och med min E21:a som står på pallbockar.
Inget av dessa projekten kostar speciellt mycket att leka med, men om man ser på summorna i sina sammanhang så kan jag egentligen inte lägga en spänn på mina bilar.
De gånger jag kan spendera lite på E30:n exempelvis, är när jag lyckats sälja av något som besitter lite värde.

Förr om åren arbetade jag som resande servicetekniker och upptagettonen i plånboken lyste med sin frånvaro.
Då ägde jag en flådig E36 coupé, bodde i en jävligt central lägenhet, befann mig fler timmar på krogen än hemma under helgerna.
Åkte utomlands ett par gånger om året och solade och partade.
Köpte datorprylar som nån annan investerar i grejor till sitt hem.
Umgicks med riktigt najs brudar... (vilket inte är helt billigt)
Det fanns liksom ingen botten.

Idag har jag en mer sansad arbetssituation vilket medger mer tid till familj och hemmavaro, men även lite mer tid till mina intressen... utspritt på längre tid.
Man kan faktiskt dryga ut kassan lite om man är lite händig och uppfinningsrik.
Om jag t.ex. bygger något till min bil så bygger jag två extra och kan på så vis eventuellt finansiera min pryl och två andra får ta del av en bra lösning.

En sak är säker...
Man kan inte ligga på latsidan och spela TV-spel och ha Coca-cola som dropp i armen om man vill dra runt sina motorintressen.
Man har inte tid att gå på krogen eller ens bli onykter om man skall dra runt sina motorintressen.

Dom som äger en fet M5:a och som snubblar omkring i fräschaste outfiten med flashigaste mobiltelefonen, som syns på flådigaste krogarna och bor i en sjukt fet lya... kommer inte att bli långvariga i den bubblan.
OM vederbörande inte nyligen ärvt sin Farfar som ägde Ullared, Ikea eller KappAhl.

Men oftast är det inte så.

:wink:
Grr!
0706-419608
Post Reply