Lufta trumbromsar

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Lufta trumbromsar

Post by Nisse Järnet »

Tjo, ska ha ner bakvagnen på vinterbilen i morrn (318 -89) men har aldrig mecka trumbromsar förut. Har iof inte ens kollat hur det ser ut, men hur luftar man dom?
Man kan ju inte göra som på en bil skivor tex, att man låter oken "hänga kvar" när man tar ner bakvagnen så man slipper lossa bromsledningen utan den måste ju bort här :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Det sitter en luftlnippel precis där bromsröret går in i trumman så det ska inte vara några problem att demonterar/montera bromsröret och sen lufta. Om det inte sitter någon nippel där så har du problem :wink:
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Kalas, tack! Då är det bara hoppas att rosten inte tagit allt :) Hur justerar man handbromsen ute vid hjulet då? Är det lätt att lossa trumman och kika?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Vet inte exakt hur trumbromsarna funkar på E30 då jag alldrig mekat med dom så hur handbromsen justeras får någon annan svara på =)
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Testar spänna den vid handbromsspaken, kanske räcker :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
stecka
Posts: 549
Joined: 14 Apr 2006, 23:58
Location: Östersund

Post by stecka »

spänna vid spaken är absolut inte rätt väg att gå är de inte bättre att göra de ordentligt på en gång.
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Nisse Järnet wrote:Kalas, tack! Då är det bara hoppas att rosten inte tagit allt :) Hur justerar man handbromsen ute vid hjulet då? Är det lätt att lossa trumman och kika?
Bromcylindradna kostar inte mycket.
Byt till nya om dom inte ser helfräsch ut

Exakt hur justeringen ser ut...kommer jag inte ihåg....men det är väl ungefär som handbromsbackarna till skivorna.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Sitter bara en sån där pinne med en knackmutter på, precis som på de allra vanligaste trumbromsarna.

Byt som sagt cylindrar och klossar när du håller på att brottas, kostar inte många kronor :)
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

skulle tro du kan peta in en skruvmejsel in i ett hål på trumman och skruva som man gör på en vanlig handbroms
User avatar
Nox
Posts: 558
Joined: 02 Dec 2008, 21:13
Location: Stockholm

Post by Nox »

Har helt nya trummor, cylindrar, backar som ligger... sugen? :)
076-115 58 55
-88 E30 325IK
Post Reply