Doktorn

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Grefven

Post by Grefven »

man hörde lyckan i rösten =)
User avatar
Grooverhound
Posts: 911
Joined: 10 Feb 2009, 21:02
Location: Ryd

Post by Grooverhound »

Stort Grattis :!:
Rasmus Olofsson||
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

grattis som fan!

det som är mest imponerande är ju 1000hk på originalinsug 8) , där ser man, tydligen behöver man inte bygga ett groteskt genomtänkt insug på en turbomotor......

-Doktorn: kan du dra några kort på grenröret? skulle vara intressant att se!

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Grefven

Post by Grefven »

original topp oxå. bara ventilfjädrar som är bytta. de var ganska duktiga på 90talet i tyskland.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Original S insug är hur fina som helst. Att byta ut handlar mest om utseende och utrymmeskrav samt att på tex S50 exploderar de för materialet är för dåligt, där måste man bygga nytt om man ska upp i två bar eller mer.

Som sagt tidigare 1000hk i S38 är en barnlek som inte kräver speciellt mkt jobb, bara en turbo som klarar det.

Gratttis till en elak puffra som borde orka dra lös hjulen....:)
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Nobbe

Post by Nobbe »

Mjo, BMW:s S division är ju inge korksskallar direkt.
Om man bygger genomtänkt är ju inte samma sak som att man tänker rätt som lekman.
User avatar
klabbe.p
Posts: 138
Joined: 22 Jul 2006, 15:39
Location: Kristianstad

Post by klabbe.p »

Hittade lite gammla bilder.

Image

Image

Image
MvH Klabbe
Nobbe

Post by Nobbe »

That´s som serious header!

Älskar valet av att ha kolektorn "rak" :D

Dock en undran, som garanterat fler med mig kommer fråga, varför en kanelbulle på varje rör i början? För att få längd antar jag?
User avatar
Doktorn
Posts: 1459
Joined: 12 Dec 2005, 18:56
Location: Karlshamn

Post by Doktorn »

Nobbe wrote:That´s som serious header!

Älskar valet av att ha kolektorn "rak" :D

Dock en undran, som garanterat fler med mig kommer fråga, varför en kanelbulle på varje rör i början? För att få längd antar jag?



Kanelbullar är väl aldrig fel? :D


Jag ville dels ha lite längd på primärerna och dels inte vinkla uppåt direkt vid porten utan fortsätta i avgasernas färdriktning med en schysst långradieböj så det flödar på glatt! Ingen som helst vetenskap bakom, bara en vanlig vedbotrim-idè.

Hade vart mkt intressant att bygga ett kort-kort grenrör och jämföra men man har fan inte tid till allt!

En bekant bygger likadan motor med samma agg fast kort grenrör så vi får se då.

Jag tror på detta och motorn går ju fint, gav 325 hk som sug med det grenröret lite grovt mappat innan vi hängde på Holset.
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
Xanadu
Posts: 139
Joined: 10 Jul 2009, 20:06
Location: Sundsvall

Post by Xanadu »

Vilket löjligt fräsigt grenrör : D
Tegelby_
Posts: 17
Joined: 07 Sep 2009, 20:13
Location: Sundsvall

Post by Tegelby_ »

grenröret var ju läckert!
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

:shock:
mein scheiz......ja det är bara att lyfta på hatten!
fan så bra du har lyckats med grenröret, manligt med fördelare btw :lol:
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Doktorn
Posts: 1459
Joined: 12 Dec 2005, 18:56
Location: Karlshamn

Post by Doktorn »

Här e nån bild till.

Image

Image

Image
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
Nobbe

Post by Nobbe »

Doktorn wrote:Kanelbullar är väl aldrig fel? :D


Jag ville dels ha lite längd på primärerna och dels inte vinkla uppåt direkt vid porten utan fortsätta i avgasernas färdriktning med en schysst långradieböj så det flödar på glatt! Ingen som helst vetenskap bakom, bara en vanlig vedbotrim-idè.

Hade vart mkt intressant att bygga ett kort-kort grenrör och jämföra men man har fan inte tid till allt!

En bekant bygger likadan motor med samma agg fast kort grenrör så vi får se då.

Jag tror på detta och motorn går ju fint, gav 325 hk som sug med det grenröret lite grovt mappat innan vi hängde på Holset.


Jodå, kanelbullar är fint de. :)

Låter som en sund tanke tycker jag.
Last edited by Nobbe on 28 Sep 2009, 16:13, edited 1 time in total.
User avatar
Drullen
Posts: 1428
Joined: 24 Nov 2005, 23:40
Location: Karlshamn
Contact:

Post by Drullen »

Jag menade "Här" i blekinge trakterna.. Angående 1000 hk på gata, annars vimlar de ju runt många sånna bilar i vårt land..

Kul som fan bruan iaf att du fått snurr på grejerna, som sagt..
Bilen e de väl inte så mycket kvar med, buren ser rätt så färdig ut ? Rosten e lagad =) etc..
"My Other Ride Is Your Mother"
[Volvo 745 -90] Schippet - Slit & släng
[Cheva Standard -35] Rat rod
User avatar
Codac
Posts: 308
Joined: 11 May 2006, 19:42

Post by Codac »

Du måste lägga ut bilen som den ska sitta i henrik ;)
Johan Persson | 0702-522135
User avatar
Doktorn
Posts: 1459
Joined: 12 Dec 2005, 18:56
Location: Karlshamn

Post by Doktorn »

Kan jag väl =)

Image


Fick fylla den med idioter o kolla så inte turbon lång mot hjulet för mkt.
Image


Den är numera blästrad och lackad under o i motorrum, alla bussningar i plast eller länklager och nya leder, stötar, fjädrar, 7.50 bur osv.

Men den patinerade och fina utsidad är orörd!
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
Post Reply