Thörn wrote:den blir lite brun/röd i färg, e den för grumlig e det jästparticklar som inte lagt sig.
Jag brukar vara försiktig med att röra om sista veckorna, då lägger sig jästen i botten.
Kan ju använda klarningsmedel också men det blir rätt bra om man låter den vara..
Har provat min, blev riktigt bra, tog lite mer socker än receptet, och tillräckligt stark, man blir klart virrig av en mugg
Jag blandade mera kryddor än receptet! blev riktigt smaskigt.
Nästa år ska jag nog göra det lite mera, Pomerans skal osv men min är klar och lite brunröd samt jävligt god!
dgyldmark wrote:
Byggde en egen som blev utsädd till årets julklapp i släkten.(Vilken status..) Byggdes som prydnad med alla mått i naturliga storlekar. ca 9 timmar effektiv arbets tid tog denna. Föreställer en fyllehund med glas hängande över maskinen. Av klassisk kolonn typ med isolerat kärl.
Allt i RF
Kylarna i 6mm typ bromsrör
stigarröret är en bit av en gammal elpatron
huvudet på killen är en kula från en drivaxel på en golf 2:a
armar,ben och övriga är är tillsatmaterial till tigen 3.2 i 316
termometer,sladd är 1.6mm tillsatsm oxå 316 (självfallet)
kärlets ändhylsor är från en nerlagd lingonfabik
Allt Tigat.
Av ren princip byggdes närmare allt av delar som var slut för att kunna säga det i efter hand. mvh
Den är riktigt grym. Hade gärna haft en på hyllan =]
Mätte alkoholen i förra årets glögg med en riktig vin provare denna gång!
vitt vin med 13% visade 12 på mätaren, min glögg gick förbi 25 direkt... haha
Fan nu har man fått lite problem...skulle inhandla allt som behövs till glöggen, gick fint tills man kom till svagdrickan! Vart runt i dom 3 största butikerna här i Varberg och det är ingen som har!
Nån som vet var ja kan få tag på d? ...ska ev snart upp till Göteborg så tips var ja kan hitta d där går bra me!
MrQuickzilver wrote:Fan nu har man fått lite problem...skulle inhandla allt som behövs till glöggen, gick fint tills man kom till svagdrickan! Vart runt i dom 3 största butikerna här i Varberg och det är ingen som har!
Nån som vet var ja kan få tag på d? ...ska ev snart upp till Göteborg så tips var ja kan hitta d där går bra me!
Jag ska kolla i min butik ikväll
e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989
MrQuickzilver wrote:Fan nu har man fått lite problem...skulle inhandla allt som behövs till glöggen, gick fint tills man kom till svagdrickan! Vart runt i dom 3 största butikerna här i Varberg och det är ingen som har!
Jag ska kolla i min butik ikväll
Jag hittade Inget
e39 525i 2002
Det här är ett traditionellt recept på svagdricka.
5 liter vatten
1/4 paket jäst (12,5 gram)
3-4 kaffekoppar socker
5-8 droppar enbärsolja
1 matsked sockerkulör. Kan eventuellt ersättas med vinfärg
Lös sockret i lite av vattnet, som hettats upp (då löser sig sockret lättare).
Fyll sedan på med resten av vattnet, så att blandningen blir fingervarm.
Jästen löses i lite fingervarmt vatten.
Alla ingredienser fylls på en femliters glasflaska med patentkork. Det är bra om allt vatten är 25-30 grader, då går jäsningen snabbare.
Vänd flaskan upp och ner några gånger så att allt blandas ordentligt.
Ställ flaskan på en varm plats i två dygn. Ställ den sedan svalt. När den blivit kall, är den klar att dricka.
Enbärsolja och sockerkulör köper vi i Sverige på apoteket.
e39 525i 2002