Bmw 535 e34 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Nu äntligen är grenröret klart! Blev mycket nöjd.

Image

Image


Image
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
RasmusD
Posts: 617
Joined: 12 Jun 2008, 00:12
Location: Alingsås

Post by RasmusD »

ser bra ut!
M5 -05
M5 -90
840 -93
528 -98
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

RasmusD wrote:ser bra ut!

Tack :D

Svetsade till ett par fästen till oljekylen idag, blev kanon :)

Image
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Lite mer bilder då.. Rostlagning på gång.
Image

Image
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Provmontering av bland annat downpip, tändspole, alla tryckrör..
Förövrigt är det rostlagning kvar plus att bränsle rören ska bytas ut här näst.

Image

Image

Image
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Påbörjat lite el koppling och front-läpp.

Image

Image

Image
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
Klangen
Posts: 537
Joined: 09 Apr 2009, 14:19
Location: Stockholm/Norrort

Post by Klangen »

Ser fint ut :)
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Klangen wrote:Ser fint ut :)

tack så mycket :) Tråkigt att man inte har en bättre kamera som dom flesta andra bara :(
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
paran0id
Posts: 126
Joined: 23 Sep 2008, 16:36
Location: Kristianstad

Post by paran0id »

Roligt med ännu en e34 med m30 :)
Så känner man sig inte lika ensam bland alla e30-förare här på forumet :P

Vad har du för effektmål?
Vad har du gjort med blocket? (o-ringat? mls?)

Här är en liten bild på hur jag kört den här säsongen:
Ska byggas vidare inför nästa år :)
http://i28.tinypic.com/16m3tq0.jpg
Henrik Olsen
0704-88 08 27
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

paran0id wrote:Roligt med ännu en e34 med m30 :)
Så känner man sig inte lika ensam bland alla e30-förare här på forumet :P

Vad har du för effektmål?
Vad har du gjort med blocket? (o-ringat? mls?)

Här är en liten bild på hur jag kört den här säsongen:
Ska byggas vidare inför nästa år :)
http://i28.tinypic.com/16m3tq0.jpg

Ja precis, dom med e30is behöver ju få lite konkurrens 8) :wink:
Tänkte hamna runt 400-450hästar till en början då det tills en början ska bli en "gatbil". Blocket är för tillfället helt orört, då jag istället tänkt att köra med ett m106 block senare, då jag tror det blir enklast och billigast.
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
paran0id
Posts: 126
Joined: 23 Sep 2008, 16:36
Location: Kristianstad

Post by paran0id »

RickardP wrote:Ja precis, dom med e30is behöver ju få lite konkurrens 8) :wink:
Tänkte hamna runt 400-450hästar till en början då det tills en början ska bli en "gatbil". Blocket är för tillfället helt orört, då jag istället tänkt att köra med ett m106 block senare, då jag tror det blir enklast och billigast.


Får nog tyvärr påstå att jag inte tror att topplockspackningen kommer hålla
för det laddtryck som behövs för att nå upp till den effekten :/

Jag kör med o-ringat och ca 1,3bars ladd, borde med andra ord själv ligga
i det effektområdet om inte högre, och som den står har den fungerar klockrent i 2 år :)

Vet inte hur det ser ut där du bor, men här i närheten betalar man inte ens
tusenlappen för att få sitt block o-ringat, vilket verkligen är värt pengarna :)

Sen vet jag heller inte vad skillnaderna mellan m106 och m30-block är,
möjligen så att man skulle investera i ett sådant om det är värt det :D

Mvh
Henrik Olsen
0704-88 08 27
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

paran0id wrote:
RickardP wrote:Ja precis, dom med e30is behöver ju få lite konkurrens 8) :wink:
Tänkte hamna runt 400-450hästar till en början då det tills en början ska bli en "gatbil". Blocket är för tillfället helt orört, då jag istället tänkt att köra med ett m106 block senare, då jag tror det blir enklast och billigast.


Får nog tyvärr påstå att jag inte tror att topplockspackningen kommer hålla
för det laddtryck som behövs för att nå upp till den effekten :/

Jag kör med o-ringat och ca 1,3bars ladd, borde med andra ord själv ligga
i det effektområdet om inte högre, och som den står har den fungerar klockrent i 2 år :)

Vet inte hur det ser ut där du bor, men här i närheten betalar man inte ens
tusenlappen för att få sitt block o-ringat, vilket verkligen är värt pengarna :)

Sen vet jag heller inte vad skillnaderna mellan m106 och m30-block är,
möjligen så att man skulle investera i ett sådant om det är värt det :D

Mvh

Okej, dom största skillnaderna är ju att det är längre komp. i den och att det är oljekylda kolvar.
Får se, får jag bara tag på ett sånt block så blir det nog o-ring i det :)
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Idag gjorde jag klart downpipen. Ska bara dit med en bb-lambda och lite avgasbandage.

Image
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

:D Idag var det ett jävla krypande under bilen. Men andra ord avgassystem bygge på G.
Som synes är formen klar blir bara lite finjustering och svets på det imorgon så ska det nog vara uppe sen.
Image
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
Henkan_
Posts: 243
Joined: 19 Jun 2007, 15:49
Location: Sandviken

Post by Henkan_ »

RickardP wrote:
paran0id wrote:
RickardP wrote:Ja precis, dom med e30is behöver ju få lite konkurrens 8) :wink:
Tänkte hamna runt 400-450hästar till en början då det tills en början ska bli en "gatbil". Blocket är för tillfället helt orört, då jag istället tänkt att köra med ett m106 block senare, då jag tror det blir enklast och billigast.


Får nog tyvärr påstå att jag inte tror att topplockspackningen kommer hålla
för det laddtryck som behövs för att nå upp till den effekten :/

Jag kör med o-ringat och ca 1,3bars ladd, borde med andra ord själv ligga
i det effektområdet om inte högre, och som den står har den fungerar klockrent i 2 år :)

Vet inte hur det ser ut där du bor, men här i närheten betalar man inte ens
tusenlappen för att få sitt block o-ringat, vilket verkligen är värt pengarna :)

Sen vet jag heller inte vad skillnaderna mellan m106 och m30-block är,
möjligen så att man skulle investera i ett sådant om det är värt det :D

Mvh

Okej, dom största skillnaderna är ju att det är längre komp. i den och att det är oljekylda kolvar.
Får se, får jag bara tag på ett sånt block så blir det nog o-ring i det :)


Kör också M30 turbo, laddar 1.1 nu och det funkar kalas bra. Effekten ligger nog runt 400hk sträcket, tanken är att vrida upp laddet till 1,3. Kör med ARP bult till toppen, ingen o-ringning.
Kan bjuda på en liten film så du ser hur den går iaf :)

http://www.garaget.org/video/p2pijk22daq0
Skogen Racing TEAM - Gävle
E21 323 2.8 Turbo 698whp @ 1.8bar
Hendrik S 070-209 76 58
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Okej! Gick ju väldigt fint :) Du kör alltså bara med vanligt orginal packning?
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
Henkan_
Posts: 243
Joined: 19 Jun 2007, 15:49
Location: Sandviken

Post by Henkan_ »

Kör med +0.3 elring packning. Tror inte ska va nå problem och ladda på lite :)
Skogen Racing TEAM - Gävle
E21 323 2.8 Turbo 698whp @ 1.8bar
Hendrik S 070-209 76 58
Post Reply