3e cylinder spikar

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Wrangler
Posts: 64
Joined: 15 Jun 2008, 14:26
Location: Linköping/Valdemarsvik

3e cylinder spikar

Post by Wrangler »

Har problem med att 3e cylindern (räknat från kylaren) spikar/knackar väldigt mycket, tom på tomgång och jag har inte en aning om vad det kan vara för fel. Antar att det är en spikning för när jag drar ur tändkabeln till 3e cylindern så slutar det :?

Startade bilen för första gången idag med MS inkopplat, ställde motorn 50 grader före ÖD och satte en tand för hallsensorn som sitter på veven och sedan 1 var 120 grad mellan. Matade in i megatune 60 grader och crank vinkel på 10, körde med strobben och vred fördelaren mot OZ märket. Har provat att byta spridare och mätt kabeln men inte lyckats.

Motorn i fråga är en M20B20 med fördelare 1spole och MS I V3.0
BMW 320 -87 TwinTurbo projekt med MS1 V3.0
BMW 328 -96 fin åk :)
emil
Posts: 177
Joined: 22 Nov 2005, 08:45
Location: Skellefteå

Post by emil »

visst låter det som vevlager / kolvbultsproblem?

spikningar har du på full belastning, absolut inte på tomgång...
User avatar
Wrangler
Posts: 64
Joined: 15 Jun 2008, 14:26
Location: Linköping/Valdemarsvik

Post by Wrangler »

Har inte en aning om hur det låter. Motorn gick problemfritt innan installationen av MS samt så är den olyft, har inte börjat mappa än. Det kan inte vara en ventil då eftersom den ryker mycket och luktar oförbränt, samt att den har stått ett tag.
BMW 320 -87 TwinTurbo projekt med MS1 V3.0
BMW 328 -96 fin åk :)
User avatar
Hells racing
Posts: 192
Joined: 19 Dec 2007, 19:45
Location: Ludvika

Post by Hells racing »

Lyftare som är stum/hakat sig?
Bästa tid 402m: 9,88s@236km/h. Med full inredning och full förare. AUDIN SÅLD !!!!
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Post by Mikael S »

Börja med ett kompprov
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

öh det kan inte vara så enkelt som för stort spel på en vipparma? det kan låta som ett ramlagerknack om man har otur.

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Grefven

Post by Grefven »

lite ot men kul bild iaf =)

3:e cyl på volvo rödmotor:

Image

Image


den går varmast enligt ägaren. ser lite roligt ut att det blivit precis lika 3 ggr. kopparringarna har gett sig.
[/img]
User avatar
Wrangler
Posts: 64
Joined: 15 Jun 2008, 14:26
Location: Linköping/Valdemarsvik

Post by Wrangler »

La upp en film på problemet
http://www.youtube.com/watch?v=QOpY4mcWBxM

Skulle vara skönt att veta vad felet är innan jag börjar riva :wink:
BMW 320 -87 TwinTurbo projekt med MS1 V3.0
BMW 328 -96 fin åk :)
User avatar
PiLlEvAn
Posts: 654
Joined: 20 Feb 2006, 21:24
Location: Avesta

Post by PiLlEvAn »

hmm kollat hur rotorn står? låter som den tänder fel?
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

hur vevhusventar den? skillnad med/utan den cylindern?
/Per
a.k.a. Jevlar
Post Reply