Stödgördel M20

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Locked
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

Stödgördel M20

Post by Avvah »

Dags att montera tänkte bara dubbelkolla så man gör allt rätt på en gång.

Moment med ARP? har för mig det har diskuterats att 70nm är att föredra
Vad för packning? Tanken var sånn trågpackning på tub.

Nått annat man ska tänka på?

Tack på förhand!
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

80nm med ARP-fett drog jag mina ARP-ramlagerbultar.
Original trågpackning funkar fint, den är såpass tunn att det inte spelar någon roll.
Hade något svart loctite-klet avsett för trågpackning också.
Karl Jansson, 070-4406777
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Vi har sänkt momentet till 70Nm för att helt slippa deformation.

Vi kör endast Berner silikon på båda sidorna.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

_Kalle_ wrote:80nm med ARP-fett drog jag mina ARP-ramlagerbultar.
Original trågpackning funkar fint, den är såpass tunn att det inte spelar någon roll.
Hade något svart loctite-klet avsett för trågpackning också.


Använd inte limmad trågpackning.
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Original trågpackning funkar fint, den är såpass tunn att det inte spelar någon roll.

Jag har hört samma resonemang förut, och jag kan inte förstå det?!
Asså.. antingen ar distanserna svarvade för att ha packning eller inte.
Ska man köra med packning över och under gördeln måste distanserna svarvas längre (Så mycket längre som en packning är tjock efter montering)

Nu vet jag inte hur tjock packningen blir? 0,5mm eller vad?

Det måste bli ett jävla bryt i gördeln. Det främst vid dom yttersta ramlager lägena. Där ligger packningen precis utanför!
Det ser lika dant ut på M20 som på min M42. För att förstå vad jag menar.. titta längs bak vid 5:e ramlagret. Tänk er att det faktist kommer bli en glipa där bak på 0,5mm? OM man inte har rätt höjd på distanserna.

Image

Varför ska man bygga in dom spänningarna det blir att dra ihop den glipan?
Jag fattar inte resonemanget att "den är så tunn att det inte spelar någon roll"
Jag skulle vilja säga att det är åt helvete att montera packning om distanserna inte är anpassade för det!
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Locked