Bäckis wrote:Jag ser dock inte vad man skulle kunna rösta på för att få det i rätt riktning.
ROT avdrag just nu = bra. Ger mkt jobb i dåliga tider.
Skattesänkningarna känns onödiga och obefogade. Jag tjänar tillräckligt och kan tänka mig att betala mer skatt, iaf lika mkt som före regeringsskiftet. Får ut 1500 mer varje månad nu på samma lön!
Demokratin är kapitalismens hantlangare, vi lever i ett samhälle styrt av kapitalismen. Politiken är bara ett sätt att inrikta ekonomin på ett sätt som lockar väljare.
Största felet med den svenska politiken är att man sätter namn på allt vilket gör att man tappar objektiviteten. Är man moderat så får man inte sympatisera med vänstern osv.
Vi är alla medmänniskor och vi förlorar alla på att sätta ett partinamn på våra åsikter, det är deras och medias sätt att få dig att binda dig till ett parti. Är så less på politikerna att jag inte längre röstar utefter deras budskap, jag är nöjd så länge de står för sina åsikter(PP/MP? ej SD!). Politiska allianser bidrar bara till mer missnöje pga allt horeri ifrån politikerna som måste kohandla sinsemellan.
Fattigdom och samhällsklyftor är i stor majoritet när det gäller bidragande faktor till kriminalitet. Statistik visar att höjda straff faktist kan påverka men det känns inte som en lösning. Frågan är vart man vill kontrollera förloppet? Det blir förmodligen både billigare och bättre att ta tag i problemet ifrån början.
Öka integrationen i samhället och arbetsmarknaden samt minska byråkratin är en bra början.
Kan rekomendera alla att lyssna på några låtar promoe gjort som beskriver samhället på ett väldigt intressant sätt. Även om ni inte sympatiserar så kan ni ha det som kontrast mot det som media skriver.
Promoe - inflation
Promoe - några nollor efter
Promoe - papper
Citat: "intresse finns bara om man kan sätta vinst före, och några nollor efter. medmänskligheten rimmar illa med vinstintresse" Det kommer ur "promoe - några nollor efter" och jag tycker det summerar problematiken väldigt bra.
Ang. USA:
I usa har du i princip inga "skyddsnät" och allt kostar pengar, välfärlden ligger flera mil efter Sverige. Därför blir man rätt utsatt som låginkomsttagare i USA och de är ju inte mer än människor. Behöver de sno/råna föratt överleva så kommer de att sno/råna och inga gated communities eller vapen kommer att ändra på det.
EDIT:
dagens dn har en liten genomgång om hur den amerikanska sjukvården funkar. Kan vara värt att läsa om man inte redan vet.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/usas-s ... m-1.948917
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.