Olsson | BMW E30 Touring | Volvofemma

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

Olsson wrote:
Sånna saker får ni ju inte skriva! Började ju tvivla på om jag verkligen gjort rätt men givetvis finns det en förklaring.
Det är en E36 framvagn som sitter på, krängingshämmaren hamnar i framkant då, misstänker att det var de ni reagerade på.



Ok jag reagerade på motorfästena men det förklarar saken. Hade du tänkt använda E36 fjäderben osv också? Isåfall råder jag dig att tänka om lite grann då de ger en del bumpsteer. Iallafall om du tänkt använda ratten i den och inte bara köra rattlåsracing :)
/M|cke F@.gner
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Det blir E36 framvagn helt och hållet och lösningen på det har vi nog inte sett på någon annan E30 tidigare.

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Lillmicke
Posts: 190
Joined: 22 Oct 2007, 18:39
Location: Norrtälje/Östhammar

Post by Lillmicke »

Har en adapterplatta, styrhylsa för svänghjulslagret, svänghjul för 618, omgjord kopplingsarm för 618-plattan och tillhörande ZF-låda liggandes till volvofemma.

PMa vid intresse.
M50b28 turbo:
544WHP @ 1.2 bar
785WHP @ 2.3 bar
Med V.E.M.S.
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

pelko wrote:Det blir E36 framvagn helt och hållet och lösningen på det har vi nog inte sett på någon annan E30 tidigare.

Mvh


Ok, ville bara upplysa er om problemet.
/M|cke F@.gner
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Tacksam för det, får se hur mycket Anders avslöjar sedan :)

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Olsson wrote:Fransén, får tacka så mycket för lånet. Du får hojta tillom du vill ha tillbaka den, lär behöva den lite sedan när underredet ska lackas.


Bara att låna på...
Kul att dom kommer till användning.

8)
Grr!
0706-419608
User avatar
vectramicke
Posts: 524
Joined: 30 Aug 2006, 14:40
Location: Åland

Post by vectramicke »

Olsson wrote:
bullen! wrote:det finns annars ganska bra expertis om m20b25 här på forumet och grejor som lirar bra ihop, lådor osv som lirar ihop lättare än att hitta något till en rakställd volvomaskin

men det är kul med udda byggen. antagligen kan du besiktiga denna kombinationen och det är ju bra.


Har en addapterplatta som gör att en Getrag 260 bara är att bulta på volvofemman, kanske även fler BMW lådor? :)

Har som mål att kunna besikta den, ser på alla tänkbara alternativ nu.

// Anders


Ballt bygge!
Använd en låda från Bmw 5 serie sen, inte från 3serien. 3serielådan har för lite utstick på ingående axeln, så splinesen når inte fram till lamellen med adapterplattan monterad emellan.
Jag fick korta svepet på min 260 låda 2cm för att allt skulle fungera.
Jag har inte prövat 5 serielåda själv, men 535 lådan t.ex lär ska passa utan modifieringar, det vet jag flera som åkt med
Holmström Motorsport

Cheva Cavalier /Volvo T5
ET: 6.82 326km/h@402m
ET: 4.39 262 km/h@201m
1.04 60fot
User avatar
Lillmicke
Posts: 190
Joined: 22 Oct 2007, 18:39
Location: Norrtälje/Östhammar

Post by Lillmicke »

vectramicke wrote:
Ballt bygge!
Använd en låda från Bmw 5 serie sen, inte från 3serien. 3serielådan har för lite utstick på ingående axeln, så splinesen når inte fram till lamellen med adapterplattan monterad emellan.
Jag fick korta svepet på min 260 låda 2cm för att allt skulle fungera.
Jag har inte prövat 5 serielåda själv, men 535 lådan t.ex lär ska passa utan modifieringar, det vet jag flera som åkt med


Vi tillverkade en 15mm spacer i aluminium till svänghjulet för att få axeln att nå fram.
M50b28 turbo:
544WHP @ 1.2 bar
785WHP @ 2.3 bar
Med V.E.M.S.
User avatar
vectramicke
Posts: 524
Joined: 30 Aug 2006, 14:40
Location: Åland

Post by vectramicke »

Lillmicke wrote:
vectramicke wrote:
Ballt bygge!
Använd en låda från Bmw 5 serie sen, inte från 3serien. 3serielådan har för lite utstick på ingående axeln, så splinesen når inte fram till lamellen med adapterplattan monterad emellan.
Jag fick korta svepet på min 260 låda 2cm för att allt skulle fungera.
Jag har inte prövat 5 serielåda själv, men 535 lådan t.ex lär ska passa utan modifieringar, det vet jag flera som åkt med


Vi tillverkade en 15mm spacer i aluminium till svänghjulet för att få axeln att nå fram.


Det funkar ju också förstås, men jag tyckte det känndes dumt att flytta så mycket vikt längre från lagret, och så måste men ju distansa ut triggergivaren och så. Men det fungerar ju att göra så också helt klart.
Jag tänkte göra så jag också först, men jag har en svets, å ingen svarv, så alternativet var enkelt :D
Holmström Motorsport

Cheva Cavalier /Volvo T5
ET: 6.82 326km/h@402m
ET: 4.39 262 km/h@201m
1.04 60fot
User avatar
M-techer
Posts: 1038
Joined: 05 Jan 2009, 22:42
Location: sölvesborg

Post by M-techer »

Mums! Rätt motor i rätt bil :D Skall följas!
Aaah det är rätt stökigt...

0709-854845.
just_mee84
Posts: 319
Joined: 22 Jul 2007, 16:56
Location: uddevalla
Contact:

Post by just_mee84 »

Mycket fräckt bygge, ska bli intressant o följa :D
Alex sundberg
Tel: 0735640156
http://www.garaget.org/alex84
Olsson
Posts: 24
Joined: 16 Aug 2008, 08:29
Location: Partille

Post by Olsson »

Kul med respons! :D

Framvagen blir som sagt från en E36a, kommer visa bilder etc när jag gör klart den. Har lite ideer men måste se så de funkar först :P
Jättebra med infon dock! Även om någon sitter på ett bra resept för 5 bult till bakvagnen, finns ju någon ganska färskt tråd jag får läsa grundligt.

Håller just nu på att tillverkar en rigg för att svetsa om en lös sprängkåpa mot BMW lådan, kanske inte den lättaste lösningen men det är den lösningen jag valt att göra, en addapterplatta känns lite som en halvlösning.


Inhandlade en bur från Finess häromdagen, en sk. ekonomibur. Så om någon helg framigenom blir det att svetsa i den, bilder kommer givetvis då.

Ska kanske uppdatera första inlägget också, en del som står där har blivit inaktuellt, likaså nytt som tillkommit.

// Anders
User avatar
M-techer
Posts: 1038
Joined: 05 Jan 2009, 22:42
Location: sölvesborg

Post by M-techer »

Hur går det här 8)
Aaah det är rätt stökigt...

0709-854845.
Olsson
Posts: 24
Joined: 16 Aug 2008, 08:29
Location: Partille

Post by Olsson »

M-techer wrote:Hur går det här 8)


För tillfället står det lite still, körde intensivt under min semester så det är faktiskt rätt gött att låta bilen bara stå ett tag.
Har tid att planera nästa moment, bromsar, mitt burbygge. Även börjat kolla upp lite till motorbygget som kommer efter besiktning...

Sedan är det lite annat som tar tid just nu, men jag ska dra igång igen nästa vecka.

// Anders
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

hur blev det här då?
pm om det är nått
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Vi bor grannar nu och han har totalrenoverat sin lägenhet så det har tagit den mesta fritiden kan jag tänka mig.

Jag vet att han är bra sugen på sätta igång men det är garagebrist och tidsbrist i viss mån tror jag :)
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

pelko wrote:Vi bor grannar nu och han har totalrenoverat sin lägenhet så det har tagit den mesta fritiden kan jag tänka mig.

Jag vet att han är bra sugen på sätta igång men det är garagebrist och tidsbrist i viss mån tror jag :)
Passade bryggan rakt upp i e30ns bult hål. Funderar på samma sak i min andra e30. Mest för att få tråget lite mer skyddat när man åker lågt.
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
Post Reply