Olsson wrote: Sånna saker får ni ju inte skriva! Började ju tvivla på om jag verkligen gjort rätt men givetvis finns det en förklaring. Det är en E36 framvagn som sitter på, krängingshämmaren hamnar i framkant då, misstänker att det var de ni reagerade på.
Ok jag reagerade på motorfästena men det förklarar saken. Hade du tänkt använda E36 fjäderben osv också? Isåfall råder jag dig att tänka om lite grann då de ger en del bumpsteer. Iallafall om du tänkt använda ratten i den och inte bara köra rattlåsracing
Har en adapterplatta, styrhylsa för svänghjulslagret, svänghjul för 618, omgjord kopplingsarm för 618-plattan och tillhörande ZF-låda liggandes till volvofemma.
PMa vid intresse.
M50b28 turbo:
544WHP @ 1.2 bar
785WHP @ 2.3 bar
Med V.E.M.S.
bullen! wrote:det finns annars ganska bra expertis om m20b25 här på forumet och grejor som lirar bra ihop, lådor osv som lirar ihop lättare än att hitta något till en rakställd volvomaskin
men det är kul med udda byggen. antagligen kan du besiktiga denna kombinationen och det är ju bra.
Har en addapterplatta som gör att en Getrag 260 bara är att bulta på volvofemman, kanske även fler BMW lådor?
Har som mål att kunna besikta den, ser på alla tänkbara alternativ nu.
// Anders
Ballt bygge!
Använd en låda från Bmw 5 serie sen, inte från 3serien. 3serielådan har för lite utstick på ingående axeln, så splinesen når inte fram till lamellen med adapterplattan monterad emellan.
Jag fick korta svepet på min 260 låda 2cm för att allt skulle fungera.
Jag har inte prövat 5 serielåda själv, men 535 lådan t.ex lär ska passa utan modifieringar, det vet jag flera som åkt med
vectramicke wrote: Ballt bygge! Använd en låda från Bmw 5 serie sen, inte från 3serien. 3serielådan har för lite utstick på ingående axeln, så splinesen når inte fram till lamellen med adapterplattan monterad emellan. Jag fick korta svepet på min 260 låda 2cm för att allt skulle fungera. Jag har inte prövat 5 serielåda själv, men 535 lådan t.ex lär ska passa utan modifieringar, det vet jag flera som åkt med
Vi tillverkade en 15mm spacer i aluminium till svänghjulet för att få axeln att nå fram.
M50b28 turbo:
544WHP @ 1.2 bar
785WHP @ 2.3 bar
Med V.E.M.S.
vectramicke wrote: Ballt bygge! Använd en låda från Bmw 5 serie sen, inte från 3serien. 3serielådan har för lite utstick på ingående axeln, så splinesen når inte fram till lamellen med adapterplattan monterad emellan. Jag fick korta svepet på min 260 låda 2cm för att allt skulle fungera. Jag har inte prövat 5 serielåda själv, men 535 lådan t.ex lär ska passa utan modifieringar, det vet jag flera som åkt med
Vi tillverkade en 15mm spacer i aluminium till svänghjulet för att få axeln att nå fram.
Det funkar ju också förstås, men jag tyckte det känndes dumt att flytta så mycket vikt längre från lagret, och så måste men ju distansa ut triggergivaren och så. Men det fungerar ju att göra så också helt klart.
Jag tänkte göra så jag också först, men jag har en svets, å ingen svarv, så alternativet var enkelt
Framvagen blir som sagt från en E36a, kommer visa bilder etc när jag gör klart den. Har lite ideer men måste se så de funkar först
Jättebra med infon dock! Även om någon sitter på ett bra resept för 5 bult till bakvagnen, finns ju någon ganska färskt tråd jag får läsa grundligt.
Håller just nu på att tillverkar en rigg för att svetsa om en lös sprängkåpa mot BMW lådan, kanske inte den lättaste lösningen men det är den lösningen jag valt att göra, en addapterplatta känns lite som en halvlösning.
Inhandlade en bur från Finess häromdagen, en sk. ekonomibur. Så om någon helg framigenom blir det att svetsa i den, bilder kommer givetvis då.
Ska kanske uppdatera första inlägget också, en del som står där har blivit inaktuellt, likaså nytt som tillkommit.
För tillfället står det lite still, körde intensivt under min semester så det är faktiskt rätt gött att låta bilen bara stå ett tag.
Har tid att planera nästa moment, bromsar, mitt burbygge. Även börjat kolla upp lite till motorbygget som kommer efter besiktning...
Sedan är det lite annat som tar tid just nu, men jag ska dra igång igen nästa vecka.