Råkade ut för ett litet missöde efter lite gasning, började dunka där bak så jag slog av och under och kollade, ena drivaxeln hängde ner och bultarna var ur/av. De hade liksom skjuvats av och en del satt kvar i gängonra i medbringaren
Bilen har PPF sviktstålsaxlar och jahg hade massor av tungt bråte i bagaget vid tillfället.
Är det vanligt förekommande? eller har de "skruvat upp sig" på något sätt?
Kanske behövs hårdare kvalitet eller locktite?
Loctite kletar du ju på bara för att försäkra dig om att bulten/skruven inte skall gänga ur sig eller släppa sitt moment i vibrerande eller rörliga miljöer.
I mina öron låter som att du skall skaffa dig ett gäng bultar som klarar skjuvning mer än sträckning.
Antar att du såg till att det varit "spritrent" mellan medbringaren och drivknuten innan du bultade dit drivaxlarna i diffen.
Här kan du vinna enormt mycket anliggningsfriktion med hjälp av rätt åtdragningsmoment med originalbultarna.
Skaffa ett gäng 12.9 bult i rätt dimmeschang och dra dom med lika moment.
Tänk på att du inte kan dra dom i fullt 12.9 moment, du drar troligen sönder gängorna i medbringarna då.
nu e den ihop igen
Körde med momentdragare och locketite denna gång.
Fick byta alla bultar samt locket till knuten som gick sönder, tur man hade lite grejer på hyllan
Det måste varit att de gängat upp sig, knepigt att man inte fick nån förvarning i form av oljud eller så bara.