Justere opp trykk på M52B28 med kompressor
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Justere opp trykk på M52B28 med kompressor
Noen som vet om det lar seg gjøre?
Har en 99 Z3a 2.8 coupe med ESS kompressorsats. Ca. 300-310hk idag, men vil jo ha lite mer.
Lurte på å sette på MLS toppakning og skru opp trykket til en 0.8-0.9
Lar dette seg gjøre? Holder M52 motoren ?
Noen andre tips for at få mer hk?
Tack
Har en 99 Z3a 2.8 coupe med ESS kompressorsats. Ca. 300-310hk idag, men vil jo ha lite mer.
Lurte på å sette på MLS toppakning og skru opp trykket til en 0.8-0.9
Lar dette seg gjøre? Holder M52 motoren ?
Noen andre tips for at få mer hk?
Tack
95 M3 Compact
www.autobb.no
www.autobb.no
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Fikk nu høra at å byta til 3.0l veiv och 3.0 stempler så vil den tåla jette mycket mer..
95 M3 Compact
www.autobb.no
www.autobb.no
Det håller INTE bättre om du skulle byta till 3,0 vev och 3,0 kolvar.
M3 3,0 kolvar är 86mm och M52 B28 är 84mm, så det funkar inte utan att borra... + att alublocket är nikasil behandlade i loppen. Då ska man behandla igen efter eventuell borrning.. Sen funkar inte M53 stakarna till 3 veven för den har grövre axeltappar.
Jag är tveksam till att är jag sveksam till att veven ens passar i blocket.
Glöm den idèn!
Det är fortfarande blocket som ger sig, byt till ett gutjärnsblock så klarar det mer laddtryck.
M3 3,0 kolvar är 86mm och M52 B28 är 84mm, så det funkar inte utan att borra... + att alublocket är nikasil behandlade i loppen. Då ska man behandla igen efter eventuell borrning.. Sen funkar inte M53 stakarna till 3 veven för den har grövre axeltappar.
Jag är tveksam till att är jag sveksam till att veven ens passar i blocket.
Glöm den idèn!
Det är fortfarande blocket som ger sig, byt till ett gutjärnsblock så klarar det mer laddtryck.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
-
- Posts: 416
- Joined: 13 Feb 2006, 22:24
1.4? på en m52b28? den må gå mycket bra.
Det 3liter kittet var nok fra M54 kanskje? For at øka volumet på motoren, inte for at skru opp trykket. Man vil jo få mer nm och hk ?
Inte lett dette her..
Det 3liter kittet var nok fra M54 kanskje? For at øka volumet på motoren, inte for at skru opp trykket. Man vil jo få mer nm och hk ?
Inte lett dette her..
95 M3 Compact
www.autobb.no
www.autobb.no
Jocke wrote:asså m52 är inte så känslig som alla tror. min granne laddar 1,4 i sitt block och har kört 8000 stadsmil (ess kompressorkit).
om blocken går sönder för någon annan så har de otur eller gör fel.
mvh
enligt vad jag hört så är det bara Hemi block som håller men det är ju 2 cyllar för mycket där ...det är ju alu med nikasiler... nåjaa nog kommer ni säkert fram till nån lösning men jag skulle satsa på m50b25 block
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Tel:+358504210611