Överladd m60?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Synthetic
Posts: 667
Joined: 17 May 2006, 09:37

Överladd m60?

Post by Synthetic »

Har sökt runt lite varstans på nätet utan resultat :/
Har några funderingar ang bmw's v8 spis.

Hur beräknar man spridarna? På en sexa är det väl ~100cc/100häst, men på en v8? Blir det som på en radfyra fast dubbel uppsättning då såklart? Hur räknar man då? :)

Det är 10:1 i komp om jag inte minns fel, någon som vet hur mkt ESS/DINAN och dom andra som säljer kompletta kompressor kit sänker kompet om dom ens gör det? Kan inte hitta något på ess spec.
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Post by Spiidfriik »

En åtta har ju 33,33% fler spridare än en sexa vilket borde ge att 100cc räcker till ~133hk.
Jag är också mycket sugen på att överladda M60 och har kollat runt en del. Det jag har hittat är att blocken verkar spricka redan vid kilot ungefär. Som jag förstår spricker de mellan cylinderbankarna (som tydligen även CSB gör, dock vid högre tryck). Men det är skralt med info.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Synthetic
Posts: 667
Joined: 17 May 2006, 09:37

Post by Synthetic »

jo jag har också läst om block som spricker mellan bankarna.. men tänkte om man skulle överladda brukisen med nått hekto och sen bygga en med lite mer ladd under vintern.. sådär bara för skojjskull
User avatar
Clew
Posts: 662
Joined: 21 Nov 2005, 21:32
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Clew »

Kompressorkitten som finns laddar väl cirka 0.5bar på oöppnad motor, det ska inte vara några problem att ladda det med ett par turbos.
Över det så är det ju en chansning... Men om du sätter i stålfoder borde det hålla?
User avatar
Nox
Posts: 558
Joined: 02 Dec 2008, 21:13
Location: Stockholm

Post by Nox »

0.7 bar är maxgränsen vad jag läst på olika forum, har tyvär inga källor ( kommer inte ihåg sajterna ).
Upp mot 0.8+ så spricker blocket.

Om jag inte missminner mig så pallar:
Nikasil blocket pallar mindre.
Alusil pallar lite mer.

1/3 av alla m60 block är i Alusil, resten Nikasil.
I nikasil blocken får man passa sig va man slår ner för bränsle i tanken.
076-115 58 55
-88 E30 325IK
User avatar
///Peter
Posts: 632
Joined: 01 Dec 2005, 15:06
Location: Stockholm / Tokyo

Post by ///Peter »

Nox wrote: 1/3 av alla m60 block är i Alusil, resten Nikasil.
I nikasil blocken får man passa sig va man slår ner för bränsle i tanken.
Eller så tar man M62B44 block från e39/e38 för dom är alla Alusil!
Peter AK
Tokyo / Stockholm


Image

Special thx to Mr J and Micke B


Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Nox wrote:0.7 bar är maxgränsen vad jag läst på olika forum, har tyvär inga källor ( kommer inte ihåg sajterna ).
Upp mot 0.8+ så spricker blocket.

Om jag inte missminner mig så pallar:
Nikasil blocket pallar mindre.
Alusil pallar lite mer.

1/3 av alla m60 block är i Alusil, resten Nikasil.
I nikasil blocken får man passa sig va man slår ner för bränsle i tanken.
Alla M60 har Nicasil.
M62 va de första 8orna som fick Alusil.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
Nox
Posts: 558
Joined: 02 Dec 2008, 21:13
Location: Stockholm

Post by Nox »

M60B40:

1 725 963 - Nikasil
1 742 998 - Nikasil
1 745 872 - Alusil
076-115 58 55
-88 E30 325IK
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Måste varit de absolut sista tillverkade 540 precis innan M62 för av vad jag läst mig till när jag skulle kompressorkonventera min M60 så va ALLA M60 E34 motorer i Nicasil.

Måste vart nån övergångsmodell till M62.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
Nox
Posts: 558
Joined: 02 Dec 2008, 21:13
Location: Stockholm

Post by Nox »

Förmodligen är det så. kan tänka mig att 95-96 m60 har alusil block.
076-115 58 55
-88 E30 325IK
Synthetic
Posts: 667
Joined: 17 May 2006, 09:37

Post by Synthetic »

Behöver man byta spridare om man laddar 0.5bar eller räcker det med att byta btr?
Hur stora sitter det orginal?
User avatar
Mikael S
Posts: 358
Joined: 14 Feb 2008, 22:01
Location: Gävle

Post by Mikael S »

0.5 på en sån motor ger över 400hk så ja du behöver byta spridare, även ny motorstyrning behövs om motorn är känslig redan från början
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Post by Spiidfriik »

Som Mikael S säger så bör (måste) man köra ett sprut som man kan kontrollera tändningen på. Det är spikningar som är den värsta fienden. Man lär även behöva större spridarkapacitet. Gissar att det inte sitter 50% för stora spridare standard...
BTR behöver man dock knappast byta, bara trycksätta.

Som jag fattat det spricker blocken mellan cylinderbankarna och isf hjälper det inte att sätta i stålfoder. Däremot om de spricker mellan cylindrarna är stålfoder rätt tänkt.

Även jag är inne på att det vore kul att prova ladda 0,5-0,6 nånting. Dubbla små t13c agg eller motsv. borde ge ladd på tomgång i stort sett. =) Blir ju ingen racesnurra men borde bli en trevlig bruksbusmotor.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Kompressorerna "stjäl" en del effekt också så det går åt mer soppa
User avatar
JWSE30
Posts: 812
Joined: 26 Dec 2006, 20:37
Location: Karlskrona

Post by JWSE30 »

en 540 -02 är det nikasil eller alusil på den?
BMW E46 330xd


Jonas Wiktorsson Samuelsson
0733800160
User avatar
Vipe
Posts: 314
Joined: 28 Feb 2006, 02:53
Location: Mo i Rana, Norge

Post by Vipe »

JWSE30 wrote:en 540 -02 är det nikasil eller alusil på den?
Den har en M62TUB44 motor och har alusil
1995 BMW 328i 600whp/800nm
Post Reply