Har sökt runt lite varstans på nätet utan resultat :/
Har några funderingar ang bmw's v8 spis.
Hur beräknar man spridarna? På en sexa är det väl ~100cc/100häst, men på en v8? Blir det som på en radfyra fast dubbel uppsättning då såklart? Hur räknar man då?
Det är 10:1 i komp om jag inte minns fel, någon som vet hur mkt ESS/DINAN och dom andra som säljer kompletta kompressor kit sänker kompet om dom ens gör det? Kan inte hitta något på ess spec.
En åtta har ju 33,33% fler spridare än en sexa vilket borde ge att 100cc räcker till ~133hk.
Jag är också mycket sugen på att överladda M60 och har kollat runt en del. Det jag har hittat är att blocken verkar spricka redan vid kilot ungefär. Som jag förstår spricker de mellan cylinderbankarna (som tydligen även CSB gör, dock vid högre tryck). Men det är skralt med info.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
jo jag har också läst om block som spricker mellan bankarna.. men tänkte om man skulle överladda brukisen med nått hekto och sen bygga en med lite mer ladd under vintern.. sådär bara för skojjskull
Kompressorkitten som finns laddar väl cirka 0.5bar på oöppnad motor, det ska inte vara några problem att ladda det med ett par turbos.
Över det så är det ju en chansning... Men om du sätter i stålfoder borde det hålla?
Måste varit de absolut sista tillverkade 540 precis innan M62 för av vad jag läst mig till när jag skulle kompressorkonventera min M60 så va ALLA M60 E34 motorer i Nicasil.
Som Mikael S säger så bör (måste) man köra ett sprut som man kan kontrollera tändningen på. Det är spikningar som är den värsta fienden. Man lär även behöva större spridarkapacitet. Gissar att det inte sitter 50% för stora spridare standard...
BTR behöver man dock knappast byta, bara trycksätta.
Som jag fattat det spricker blocken mellan cylinderbankarna och isf hjälper det inte att sätta i stålfoder. Däremot om de spricker mellan cylindrarna är stålfoder rätt tänkt.
Även jag är inne på att det vore kul att prova ladda 0,5-0,6 nånting. Dubbla små t13c agg eller motsv. borde ge ladd på tomgång i stort sett. =) Blir ju ingen racesnurra men borde bli en trevlig bruksbusmotor.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.