Bmw E30 Utställningsbrukis ( Startad )

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Nox

Post by Nox »

Ska ut i garaget idag och eventuelt försöka mig på en seriöst startförsök.

Dock kanske motorn åker ut igen då jag vart i kontakt med SFRO angående en M60B30 och fått tummen upp att det bara är att sätta igång när jag behagar :wink:

Dock så ryker ju bromsar, upphängning och allt måste rivas igen och det känns ju lite dumt då man inte ens hunnit köra med det men en laglig E30 V8 är ju då fan inte helt fel heller.

Nu när Bmw 530 V8 modellerna står så extremt lågt i pris så.. 10 000kr för en 530 är ju rätt bra metanke på att jag får bromsar , motor, låda, servo m.m.

Så nu står man och väger lite så att säga :roll:
076-115 58 55
-88 E30 325IK
Nox

Post by Nox »

Igår gick motorn igång första gången :).

Dock strula det såklart.. Startmotorn verkar inte vilja lira så jävlans bra. Den fastnar och seloniden vill inte slå ut ibland. Den lever sitt egna liv.

Motorn går dock som en potta skit men men. Den svarar inte på gas.
Men den går iaf :wink:

Nu är det väldigt mycket småpill kvar. Dra iordning alla kablar, koppla in resten av mätarna osv.

Fråga dock angående oljetrycksmätaren. Min visar 7kg hela tiden. Givaren är fäst på adaptern vid oljefiltret. Är inte 7kg lite högt? Eller har jag gjort något fel?

Film direkt efter jag startat motorn:
http://www.garaget.org/video/yf6be1i8hgz6
076-115 58 55
-88 E30 325IK
Nox

Post by Nox »

Idag gick givaren ner i 2.5kg och sen ner till 0.5kg i oljetryck... suck.
Lampan tändes dock inte.

Försökte lufta kylsystemet också, men det gick käprett åt helskotta.
Starta motorn, 5 minuter senare stod tempen över mitten..
Stängde av DIREKT!

Sen efter 5 minuter till blir motorn bränhet, detta är alltså efter jag stängt av motorn.

Väntar över 1 timme och försöker igen. Samma skit. Det va vid detta tillfälle som trycket skönk på mätaren.

Skapligt nojjig över att toppen har tagit stryk redan. Dock vitröker den inte och luktar inte spec mycket avgas heller. Så den verkar ju klarat sig, ingen gegga o skit.
076-115 58 55
-88 E30 325IK
Pimpolainen

Post by Pimpolainen »

tror inte det är någon fara. jag var nojig uta bara fan med i början. hade problem med luft i systemet. men det enda man kan göra är att fylla med vatten och pumpa och trycka på alla kylarslangar. det tar ju ett litet tag innan termostaten öppnar med så du får vatten överallt. jag hade ett litet hål i min högsta punkt som jag fyllde vatten i.

...men lyft bilen skithögt med domkraft fram så att all luft från värmeelement stiger till kylaren. palla gärna under expansionskärl så att den är över vattennivån!

motorn ser fin ut!

mvh
Mvh PJ
Nox

Post by Nox »

Mjo jag ska prova det imorn.

Det som är lite jobbigt är dock att kylaren blir inte ens varm :/

Ajja ska ta ett kompprov imorn för att se, men eftersom kolvringarna förmodligen inte satt sig ordentligt ännu så är det ju svårt att veta om det är korrekt eller inte.
076-115 58 55
-88 E30 325IK
Post Reply