Röda eller Blåa vevlager?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Vad innehåller "kompletteringssats" till bottendelen på m20 annat änn kanske packning till tråget?

Något mer änn vev och ramlager man bör byta i bottendelen när man ändå håller på? Aldrig meckat bottendel förut :)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

Ja det bör du göra.
Men du kan kolla hur pass slitna dina är.
mina var inte så slita, utan jag bytte mer för att vara säker.
/mvh jonas
20B3R
Posts: 85
Joined: 07 Apr 2006, 18:11

Post by 20B3R »

Bmwandreas wrote:M50/M20 har olika lager uppe och nere.


klareringene på min dieselveiv er 59.97 og i følge etk så skal jeg da bruke blå lager, diesel veiva er merka med grønne lakkflekker.
motor er m20b25 1987

hvorfor bruke blå og røde?kan jeg da ikke bare bruke blå?

står så i haynes:
Haynes: ramlager

Röd= 59,98 - 59,99

Blå= 59,97 - 59,98
~WHY NOT~
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

piratlagren har väl ingen färgmärkning?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nej dom har ingen märkning.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

20B3R wrote:
Bmwandreas wrote:M50/M20 har olika lager uppe och nere.


klareringene på min dieselveiv er 59.97 og i følge etk så skal jeg da bruke blå lager, diesel veiva er merka med grønne lakkflekker.
motor er m20b25 1987

hvorfor bruke blå og røde?kan jeg da ikke bare bruke blå?

står så i haynes:
Haynes: ramlager

Röd= 59,98 - 59,99

Blå= 59,97 - 59,98
Så står det i min också, tror dom blandat ihop vev och ramlager.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
20B3R
Posts: 85
Joined: 07 Apr 2006, 18:11

Post by 20B3R »

det var det vi fant ut på bmw i dag. de er feil i haynes.
de skulle montere veiva med grønne lager som veiva var merket med, så teste klaring med en slik tråd. alt skulle bli 100% mente de så da leverer jeg blokk og veiv til bmw så fikser de monteringa der :D

men det stemmer at m50 og m20 skal ha røde og blå lager til rådene :wink:
~WHY NOT~
User avatar
PegiPax
Posts: 1199
Joined: 09 Dec 2006, 15:38
Location: Finland

Post by PegiPax »

Tar upp denna tråd igen. Ska montera ihop botten delen på en av mina motorer o sån jag läst är det olika lager uppe o nere på stakarna i m20b25 ?? ser ingen skillnad på dom jag eller ?

Kan någon vara vänlig o förklara allting i tillväga gångs sätt o vad jag skall ha för lager till en oslipad smidd disel vev till min m20b25
Robin Eriksson
Tel: 0408521754
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

PegiPax wrote:Tar upp denna tråd igen. Ska montera ihop botten delen på en av mina motorer o sån jag läst är det olika lager uppe o nere på stakarna i m20b25 ?? ser ingen skillnad på dom jag eller ?

Kan någon vara vänlig o förklara allting i tillväga gångs sätt o vad jag skall ha för lager till en oslipad smidd disel vev till min m20b25
Precis som BMWandreas skrev så ska du ha blå uppe och röd underst på stakarna. Till ramlagren får du mäta spelet eller kolla färgmarkeringarna.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
PegiPax
Posts: 1199
Joined: 09 Dec 2006, 15:38
Location: Finland

Post by PegiPax »

Okayy på min som jag har bara haft upp lagren för att kolla dom då hur vet jag om det är blått lager eller rött lager det står bmw på lagrena o en massa olika siffror så hur vet jag vilka som är vilka då utan att köpa nya då dessa var i kanon skick !

Till vevaxlen har jag alla lager på G men inte till stakarna , Hjälp !
Robin Eriksson
Tel: 0408521754
User avatar
PegiPax
Posts: 1199
Joined: 09 Dec 2006, 15:38
Location: Finland

Post by PegiPax »

fick hjälp nu att mäta lagrena o det verkar skilja på dom 6st är lite större o dom anndra 6 är lite mindre så ska dom stora vara uppe eller nere på staken ????
Robin Eriksson
Tel: 0408521754
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Kolla om du kan jämföra numren på lagren med Realoem?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
PegiPax
Posts: 1199
Joined: 09 Dec 2006, 15:38
Location: Finland

Post by PegiPax »

Nisse Järnet wrote:Kolla om du kan jämföra numren på lagren med Realoem?


Njaee, inget av numrena stämde överrens med vad som stog på mina lager :/ Så den stora frågan är ska dom lite större lagrena sitta upptill på staken eller ska dom vara nere på staken och dom småa upptill då ? eller är det tvärt om ?

Någon måste ju veta detta ? gäller som sagt en M20B25 (B27) Med smidd diesel vev
Robin Eriksson
Tel: 0408521754
odd
Posts: 574
Joined: 08 Feb 2009, 23:53

Post by odd »

har för mej att lagrena inte passar på fel sida. gå ut och testa.
:)
E30 M50 Turbo

070-554 85 15
Klangen
Posts: 537
Joined: 09 Apr 2009, 14:19
Location: Stockholm/Norrort

Post by Klangen »

odd wrote:har för mej att lagrena inte passar på fel sida. gå ut och testa.
:)


Pa en M21 sa gar det INTE att satta lagrena fel... Och det ar val i princip en M20? (har inte rivit en M20... )

Mvh
Post Reply