Söderlings Volvo 242 -75 M50B29

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Lite update.

Image

Image

Image

Image

Image

Bakaxeln är även provkörd nu å funkar fint.
Har även fått tag på en hel topp nu efter en massa strul med några andra toppar.
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

Spole !! fan vad fränt :!


Mvh
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Då har man kommit hem efter en toppenhelg uppe i orsa på PPF meet.
Körde med en orginal M50 motor med turbo, det vill säga inte speciellt mycket pulver.
Men ville mest bara få köra lite och ha roligt än att jaga låga tider.
Och det gick bättre å bättre hela dagen tills kardan gick av :(

Körde som bäst 11.18sek 199km/h 1.65 i 60fot


Två bilder ja hitta på PPF forumet
Image

Image

Den lite för klena kardanen för en orginal M50 :D
Image
Michigan
Posts: 42
Joined: 19 Jan 2007, 22:34

Post by Michigan »

Helt orört m50-block/topp?
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Michigan wrote:Helt orört m50-block/topp?



haha, läs tråden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Pitbull wrote:
Michigan wrote:Helt orört m50-block/topp?



haha, läs tråden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1


Japp, en helt orginal M50 :)
Michigan
Posts: 42
Joined: 19 Jan 2007, 22:34

Post by Michigan »

Pitbull wrote:
Michigan wrote:Helt orört m50-block/topp?



haha, läs tråden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1


Varför skrattar du?
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Vad händer med din riktig motor? har den hållit ihop förresten med 86mm borr?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Bonje wrote:Vad händer med din riktig motor? har den hållit ihop förresten med 86mm borr?


Jo den ligger här hemma, pyramidringarna pajja förra året.
Så då revs den isär och det visade sig att toppen var sprucken mellan en toppbult och en vattenkanal.
Men en ny är i stort sett klar nu, med större ventiler och värre fjädrar.
Men jag stressar inte med den då den går bra med orginalmotorn oxå :D
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Film på mina repor från Orsa


www.youtube.com/watch?v=Z8tweDnP080
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Räknat på morososticka:

1410kg med förare
11.18sek
199km/h

Simple Horsepower Calculations

Räknat på tiden är det 440hp
Räknat på slutfarten är det 462hp

Sen hur bra det stämmer har ja ingen aning om, men helt klart skapligt för den motorn :D
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

Söderling wrote:Räknat på morososticka:

1410kg med förare
11.18sek
199km/h

Simple Horsepower Calculations

Räknat på tiden är det 440hp
Räknat på slutfarten är det 462hp

Sen hur bra det stämmer har ja ingen aning om, men helt klart skapligt för den motorn :D


laddtryck ? :D
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Moker wrote:
laddtryck ? :D

1.0-1.2bar
Körde lite högre tryck i dom två sista reporna men misslyckades med båda.
I det ena missade ja tvåans växeln samt släppte innan mål då ja skulle lägga i det låga laddtrycket när ja fick i fyran men lyckades höja ist. Så då vart det minst 1.5bar och det kändes inte så bra att hålla i med så mycket ladd. Vart ändå en hög 11s repa.
Sen i sista körde ja av kardan, men så går de när ja bestämde mig att den skulle gå en 10sek och 200km/h :D med lägre däcktryck och ca 1.3-1.4bar :D
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Nu är orginalmotorn bromsad på 1.2bar.....

Håll i hatten :D 467.9hp / 531.7nm på hjulen
dvs ca 519.4hp / 590.2nm i motorn

Bromsad hos Map Tun i örebro i en Rototest

www.maptun.se
User avatar
Konny
Posts: 1047
Joined: 12 Jun 2006, 19:26
Location: Finland, åland

Post by Konny »

Söderling wrote:Nu är orginalmotorn bromsad på 1.2bar.....

Håll i hatten :D 467.9hp / 531.7nm på hjulen
dvs ca 519.4hp / 590.2nm i motorn

Bromsad hos Map Tun i örebro i en Rototest

www.maptun.se





De va som fan.. :D
över 500hk med original packning och allt!? Helt sjukt bra!!
#KI Verkstad#
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Söderling wrote:Nu är orginalmotorn bromsad på 1.2bar.....

Håll i hatten :D 467.9hp / 531.7nm på hjulen
dvs ca 519.4hp / 590.2nm i motorn

Bromsad hos Map Tun i örebro i en Rototest

www.maptun.se


Glömde skriva att den även misstände en hel del, började vid 5500-6000.
Dvs att maxeffekten ligger där den misstände som mest oxå, men jag vågade inte justera så mycket när ja såg effekten samt att ja inte hört nåra misständningar på gatan.
Niiko
Posts: 75
Joined: 30 May 2007, 16:51

Post by Niiko »

Söderling wrote:Nu är orginalmotorn bromsad på 1.2bar.....

Håll i hatten :D 467.9hp / 531.7nm på hjulen
dvs ca 519.4hp / 590.2nm i motorn


är det m50b25 du kör med?
inget som är gjort alls med denna motor utöver en turbokonvertering? helt otroligt att du fått den där effekten, gratulerar hur som :D

förresten var det svårt och mycket jobb för att få ner en bmw motor i 240n?

några fler planer på events som du ska köra på i år?
Post Reply