Frågor ang M42B18
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Frågor ang M42B18
Håller på att vässa en 318is E30 lite, hur mycket vågar man varva med original fjädrar och överladd? Passar M50 fjädrar annars?
Hur långt hänger original toppackning med ungefär, oringat block och bra mappat? Finns det ARP som passar M42 till toppen?
Nåt annat man ska tänka på?
Hur långt hänger original toppackning med ungefär, oringat block och bra mappat? Finns det ARP som passar M42 till toppen?
Nåt annat man ska tänka på?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
7k rpm är inga problem, så kör jag nu med 1 bars tryck. Törs inte svara på hur långt original packning med oringar håller men 400+ hk tycker jag absolut att det borde hålla för. Jag kör utan oringar nu och har inte haft problem än så länge *peppar peppar*
ARP finns.
Original stakarna är 140mm långa, vet inte vad kompet skulle landa på med den kombinationen. Men med M54B30 kolvar och originalstakar blir det ca 8.5:1

Original stakarna är 140mm långa, vet inte vad kompet skulle landa på med den kombinationen. Men med M54B30 kolvar och originalstakar blir det ca 8.5:1

/M|cke F@.gner
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Tack för svaren!
Har aldrig meckat M42, bara M20 så man är lite vilsen
Så M52 stakar med M50 vanoskolvar skulle kunna vara en bra grej för kompet? Nån som kan räkna ut kompet?
Moker: Tack, men har troligtvis löst det redan. Hör av mig annars


Så M52 stakar med M50 vanoskolvar skulle kunna vara en bra grej för kompet? Nån som kan räkna ut kompet?

Moker: Tack, men har troligtvis löst det redan. Hör av mig annars

Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
318is kolvar med m52 stakarna hade vart perfektNisse Järnet wrote:Tack för svaren!Har aldrig meckat M42, bara M20 så man är lite vilsen
![]()
Så M52 stakar med M50 vanoskolvar skulle kunna vara en bra grej för kompet? Nån som kan räkna ut kompet?![]()
Moker: Tack, men har troligtvis löst det redan. Hör av mig annars


- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Om du räknar ut kompet på det så får du åka med en svängMoker wrote:318is kolvar med m52 stakarna hade vart perfektNisse Järnet wrote:Tack för svaren!Har aldrig meckat M42, bara M20 så man är lite vilsen
![]()
Så M52 stakar med M50 vanoskolvar skulle kunna vara en bra grej för kompet? Nån som kan räkna ut kompet?![]()
Moker: Tack, men har troligtvis löst det redan. Hör av mig annarskunde lätt bytat de mot en åktur i e30in

Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
-
- Posts: 534
- Joined: 09 Dec 2006, 01:26
- Location: Grängesberg
Hitta att m42b18 har 10.5 i komp original.
Altså
1800cc/4 = 450cc
formeln för komp är (Totala motorvolymen i cc/antal cylindrar) + förbränningsrumets volym i cc + eventuell ökning av förbränningssrumets volym i CC (tex urgröpning i kolv eller MLS topppackning) / (förbränningsrumets volym i cc + eventuell ökning av förbränningssrumets volym i CC) =
Kompressionsförhållandet (?.??:1)
då har vi 450cc + x / x = 10.5 , då ja inte vet va själva cc:et är där förbränningen sker.
Löser ut x
450 + x = 10.5x 450/9.5 = x x = 47.368421cc
Nu för att räkna ut höjden på det utrymmet där förbränningen sker så:
V/pi x 2r = h 47.368421 / 3.14 x (2 x 4.2cm) = 1.795891 cm
Eftersom du går från 140mm stakar till 135mm stakar så blir det en ökning på 0.5 cm. Altså 2.295891 cm. Så
2.295891 x 3.14 x (2 x 4,2cm) = 60.556421 cc
450 + 60.556421 / 60.556421 = 8.43. Altså med mina stakar får du 8.43 i komp på en original m42 motor!
Altså
1800cc/4 = 450cc
formeln för komp är (Totala motorvolymen i cc/antal cylindrar) + förbränningsrumets volym i cc + eventuell ökning av förbränningssrumets volym i CC (tex urgröpning i kolv eller MLS topppackning) / (förbränningsrumets volym i cc + eventuell ökning av förbränningssrumets volym i CC) =
Kompressionsförhållandet (?.??:1)
då har vi 450cc + x / x = 10.5 , då ja inte vet va själva cc:et är där förbränningen sker.
Löser ut x
450 + x = 10.5x 450/9.5 = x x = 47.368421cc
Nu för att räkna ut höjden på det utrymmet där förbränningen sker så:
V/pi x 2r = h 47.368421 / 3.14 x (2 x 4.2cm) = 1.795891 cm
Eftersom du går från 140mm stakar till 135mm stakar så blir det en ökning på 0.5 cm. Altså 2.295891 cm. Så
2.295891 x 3.14 x (2 x 4,2cm) = 60.556421 cc
450 + 60.556421 / 60.556421 = 8.43. Altså med mina stakar får du 8.43 i komp på en original m42 motor!
Det skall vara samma ARP pinskruvar som till M50 i M42:an.
Personligen hade jag inte bytt ner mig från 140mm till 135mm stakar för att sänka kompet..
Det är bättre att leta reda på kolvar med lägre komphöjd! Eller köpa en uppsättning omsvarvade original kolvar...
Jag och Fredrik (FoX) har en uppsättning
Likadana som dessa: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... m42+kolvar
Personligen hade jag inte bytt ner mig från 140mm till 135mm stakar för att sänka kompet..

Det är bättre att leta reda på kolvar med lägre komphöjd! Eller köpa en uppsättning omsvarvade original kolvar...
Jag och Fredrik (FoX) har en uppsättning

Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
m52 stakarna är rätt klena om man jämför 135mm stakarna från m50 nedan.
har en uppsättning m52 stakar du kan få löjligt billigt annars

Jag får det kompet till ungefär 6.8:1 med 135 stakar
http://www.csgnetwork.com/compcalc.html
Då med 1.7mm topplockspackning och samma kammarvolym i toppen som m50 -33.8cm2
har en uppsättning m52 stakar du kan få löjligt billigt annars

Jag får det kompet till ungefär 6.8:1 med 135 stakar
http://www.csgnetwork.com/compcalc.html
Då med 1.7mm topplockspackning och samma kammarvolym i toppen som m50 -33.8cm2
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Det var väl faan vad svårt det blev nu då haha
Många val, finns det några som kört med "snik" mer än ett par mil och kan säga av erfarenhet hur det funkat och vad för innehåll ni kört med?
Moker: När vill du åka?

Moker: När vill du åka?

Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Hur får du det till 6.8 ?!?! när jag räknar med 1.7mm packning, 33.8cc i toppen så får ja de till 8.1 ?!Thörn wrote:m52 stakarna är rätt klena om man jämför 135mm stakarna från m50 nedan.
har en uppsättning m52 stakar du kan få löjligt billigt annars![]()
Jag får det kompet till ungefär 6.8:1 med 135 stakar
http://www.csgnetwork.com/compcalc.html
Då med 1.7mm topplockspackning och samma kammarvolym i toppen som m50 -33.8cm2

finns väl även en vev som ger 2-2,1 liter (m47??)
Per Grafström
perper_87@hotmail.com
maila om ni vill ha nr.
Sveriges fräschaste 318is?
garage hyres i övik
perper_87@hotmail.com
maila om ni vill ha nr.
Sveriges fräschaste 318is?
garage hyres i övik