Frågor ang M42B18

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Frågor ang M42B18

Post by Nisse Järnet »

Håller på att vässa en 318is E30 lite, hur mycket vågar man varva med original fjädrar och överladd? Passar M50 fjädrar annars?

Hur långt hänger original toppackning med ungefär, oringat block och bra mappat? Finns det ARP som passar M42 till toppen?

Nåt annat man ska tänka på?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Lägger till en fråga, hur långa är originalstakarna i en is maskin?
Hur blir kompet med M52B28 stakar + kolvar? (alt M50 vanoskolvar)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

7k rpm är inga problem, så kör jag nu med 1 bars tryck. Törs inte svara på hur långt original packning med oringar håller men 400+ hk tycker jag absolut att det borde hålla för. Jag kör utan oringar nu och har inte haft problem än så länge *peppar peppar* :) ARP finns.

Original stakarna är 140mm långa, vet inte vad kompet skulle landa på med den kombinationen. Men med M54B30 kolvar och originalstakar blir det ca 8.5:1 :)
/M|cke F@.gner
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

m52 har 135 mm stakar då blir de lägre komp iaf, ja har ett par m52 stakar liggandes, sugen ? :D
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Tack för svaren! :) Har aldrig meckat M42, bara M20 så man är lite vilsen :roll:

Så M52 stakar med M50 vanoskolvar skulle kunna vara en bra grej för kompet? Nån som kan räkna ut kompet? :oops:

Moker: Tack, men har troligtvis löst det redan. Hör av mig annars :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

Nisse Järnet wrote:Tack för svaren! :) Har aldrig meckat M42, bara M20 så man är lite vilsen :roll:

Så M52 stakar med M50 vanoskolvar skulle kunna vara en bra grej för kompet? Nån som kan räkna ut kompet? :oops:

Moker: Tack, men har troligtvis löst det redan. Hör av mig annars :)
318is kolvar med m52 stakarna hade vart perfekt :D kunde lätt bytat de mot en åktur i e30in :wink:
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Moker wrote:
Nisse Järnet wrote:Tack för svaren! :) Har aldrig meckat M42, bara M20 så man är lite vilsen :roll:

Så M52 stakar med M50 vanoskolvar skulle kunna vara en bra grej för kompet? Nån som kan räkna ut kompet? :oops:

Moker: Tack, men har troligtvis löst det redan. Hör av mig annars :)
318is kolvar med m52 stakarna hade vart perfekt :D kunde lätt bytat de mot en åktur i e30in :wink:
Om du räknar ut kompet på det så får du åka med en sväng :D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

Hahaha :D var hittar man info om m42 motorn? slaglängd? komp original?
ILiveToRide
Posts: 534
Joined: 09 Dec 2006, 01:26
Location: Grängesberg

Post by ILiveToRide »

81mm slag, 84mm borr. 10:1 i komp.
Thorbjörn Nilsson
ILiveToRide@gmail.com
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

Hitta att m42b18 har 10.5 i komp original.
Altså
1800cc/4 = 450cc

formeln för komp är (Totala motorvolymen i cc/antal cylindrar) + förbränningsrumets volym i cc + eventuell ökning av förbränningssrumets volym i CC (tex urgröpning i kolv eller MLS topppackning) / (förbränningsrumets volym i cc + eventuell ökning av förbränningssrumets volym i CC) =
Kompressionsförhållandet (?.??:1)

då har vi 450cc + x / x = 10.5 , då ja inte vet va själva cc:et är där förbränningen sker.
Löser ut x
450 + x = 10.5x 450/9.5 = x x = 47.368421cc

Nu för att räkna ut höjden på det utrymmet där förbränningen sker så:

V/pi x 2r = h 47.368421 / 3.14 x (2 x 4.2cm) = 1.795891 cm
Eftersom du går från 140mm stakar till 135mm stakar så blir det en ökning på 0.5 cm. Altså 2.295891 cm. Så

2.295891 x 3.14 x (2 x 4,2cm) = 60.556421 cc

450 + 60.556421 / 60.556421 = 8.43. Altså med mina stakar får du 8.43 i komp på en original m42 motor!
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

aha, så de va 10 i komp, men då blir det 8.1 i komp med m52 stakarna...
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Det skall vara samma ARP pinskruvar som till M50 i M42:an.
Personligen hade jag inte bytt ner mig från 140mm till 135mm stakar för att sänka kompet.. :?
Det är bättre att leta reda på kolvar med lägre komphöjd! Eller köpa en uppsättning omsvarvade original kolvar...
Jag och Fredrik (FoX) har en uppsättning :roll: Likadana som dessa: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... m42+kolvar
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

m52 stakarna är rätt klena om man jämför 135mm stakarna från m50 nedan.
har en uppsättning m52 stakar du kan få löjligt billigt annars :)

Image


Jag får det kompet till ungefär 6.8:1 med 135 stakar

http://www.csgnetwork.com/compcalc.html

Då med 1.7mm topplockspackning och samma kammarvolym i toppen som m50 -33.8cm2
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Det var väl faan vad svårt det blev nu då haha :) Många val, finns det några som kört med "snik" mer än ett par mil och kan säga av erfarenhet hur det funkat och vad för innehåll ni kört med?

Moker: När vill du åka? :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

Thörn wrote:m52 stakarna är rätt klena om man jämför 135mm stakarna från m50 nedan.
har en uppsättning m52 stakar du kan få löjligt billigt annars :)


Jag får det kompet till ungefär 6.8:1 med 135 stakar

http://www.csgnetwork.com/compcalc.html

Då med 1.7mm topplockspackning och samma kammarvolym i toppen som m50 -33.8cm2
Hur får du det till 6.8 ?!?! när jag räknar med 1.7mm packning, 33.8cc i toppen så får ja de till 8.1 ?! :roll: . Vad använder du för siffra på hur långt från deckytan kolven vänder?
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

Nisse, 318is kolvarna har robbz kört 600 hk med ?!?! de är samma komphöjd som 328 kolvarna. Så ska du köra 328 kolvar med 328 stakar så är det samma sak som att köra 318is kolvar + 328 stakar.
BTW även ticco körde massa effekt med 318is kolvarna i hans m20..
User avatar
lakris=)
Posts: 181
Joined: 19 Oct 2006, 11:01
Location: övik

Post by lakris=) »

finns väl även en vev som ger 2-2,1 liter (m47??)
Per Grafström
perper_87@hotmail.com
maila om ni vill ha nr.
Sveriges fräschaste 318is?

garage hyres i övik
Post Reply