E36 styrväxel på E30, hur var det nu?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

E36 styrväxel på E30, hur var det nu?

Post by Nisse Järnet »

Har en styrväxel från en 318is E36 jag tänkte sätta på E30in, skulle man ta E30ins yttre styrleder? Servon är väl bara plugga på nya styrväxeln? Nåt annat man ska tänka på förutom distanserna? Nån som vet rattvarv på 318is E36 föresten?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
jocke_e30
Posts: 991
Joined: 01 Apr 2007, 16:20
Location: Mora

Post by jocke_e30 »

Jag har en e36 styrväxel med e36 leder och distanserna vid balken.
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

är samma ratt utslag på alla e36 utom nån version av m3.
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

Jag kör samma som Jocke.

Den styrväxeln jag skaffade från E36 hade invändig gänga på yttre styrleden, och E30 har ju utvändig.

Jag bultade bara dit den med 13 eller om det var 17mm distanser, ingen ändring med styrleder eller ens bredden, passade direkt.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Tack för svaren :) Hur tjocka distanser behöver man? Och exakt var?

Edit: Ah en till som svarat :) Så det enda man behöver göra är att plugga servoingångarna (jag har ingen servo på bilen) samt fixa distanserna? :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

Det var 13mm, och de ska sitta på ovansidan av styrväxeln vid fästöronen till framvagnsbalken. Du förstår vart de ska vara när du ser det, jag lovar...
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Peter_1982 wrote:Det var 13mm, och de ska sitta på ovansidan av styrväxeln vid fästöronen till framvagnsbalken. Du förstår vart de ska vara när du ser det, jag lovar...
Ah kalas, tack!! :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Peter_1982 wrote:Det var 13mm, och de ska sitta på ovansidan av styrväxeln vid fästöronen till framvagnsbalken.
Sätt dem på det vis som ger dig rakast möjliga styrleder så du slipper onödig bumpsteer

Bara ett tips. :]
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
freppen
Posts: 190
Joined: 08 Sep 2008, 10:29
Location: Upplands-Bro

Post by freppen »

Hade tänkt mig att använda en e36 styrväxel på min e30 jag med, men passar rattstången om man tar den som är till e30 med servo?
User avatar
freppen
Posts: 190
Joined: 08 Sep 2008, 10:29
Location: Upplands-Bro

Post by freppen »

Hade tänkt mig att använda en e36 styrväxel på min e30 jag med, men passar rattstången om man tar den som är till e30 med servo?
User avatar
jocke_e30
Posts: 991
Joined: 01 Apr 2007, 16:20
Location: Mora

Post by jocke_e30 »

Ja, använder den själv :)
Clabbe123
Posts: 12
Joined: 10 Jun 2010, 05:17
Location: Sundsvall

Post by Clabbe123 »

Har en E30 med en m50 maskin i och utan servo.

Passar E36 styrväxel rakt på med mindre modifikationer alltså.

Borde ju fundera bra att montera en e36 styrväxel och slangar osv, och sedan få tag i en servopump till M50?

Svårare än så är det inte som det verkar.
Eller har jag fel?
Claes

Bor i Sundsvall

073 0299664
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Clabbe123 wrote:Har en E30 med en m50 maskin i och utan servo.

Passar E36 styrväxel rakt på med mindre modifikationer alltså.

Borde ju fundera bra att montera en e36 styrväxel och slangar osv, och sedan få tag i en servopump till M50?

Svårare än så är det inte som det verkar.
Eller har jag fel?
du behöver rattstångsknuten ifrån en e30 med servo, annars så passar allt.
(har e30 med s50 å m3 3.0 styrväxel)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
ylindgren
Posts: 490
Joined: 13 Apr 2006, 17:35

Post by ylindgren »

M E36 3.0 har mindere enn alle og 3,2. Så har Z3 ca 2.7 runder, det er helt supert på E30en. :D
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Strandholm wrote:
Sätt dem på det vis som ger dig rakast möjliga styrleder så du slipper onödig bumpsteer

Bara ett tips. :]
Nja....så funkar det väl inte.
Det beror ju helt på var bärarmarna är vid mättillfället.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

ButterflyRacing wrote:
Strandholm wrote:
Sätt dem på det vis som ger dig rakast möjliga styrleder så du slipper onödig bumpsteer

Bara ett tips. :]
Nja....så funkar det väl inte.
Det beror ju helt på var bärarmarna är vid mättillfället.
aj knåw!

mät på din bil så får vi se? :wink:
min bil har då ingen bumpsteer. (har kollat)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Strandholm wrote:
ButterflyRacing wrote:
Strandholm wrote:
Sätt dem på det vis som ger dig rakast möjliga styrleder så du slipper onödig bumpsteer

Bara ett tips. :]
Nja....så funkar det väl inte.
Det beror ju helt på var bärarmarna är vid mättillfället.
aj knåw!

mät på din bil så får vi se? :wink:
Om jag minns rätt nu..(trött som fan)..så sitter styrväxeln i samma höjd som bärarmarna orginal.
Då ska växeln sitta där nu också.

För mer exakt placering...måste man höja och sänka hjulet...och mäta bump-steer.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Post Reply