Hur vet jag om jag har en M50B25 med eller utan vanos?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Muxxor
Posts: 389
Joined: 20 Nov 2005, 15:14
Location: Uppsala

Hur vet jag om jag har en M50B25 med eller utan vanos?

Post by Muxxor »

Bilen är 1992 års modell och är importerad från tyskland, men jag har "lärt mig" att VANOS kom 1993. När jag söker i databaser, tex autoexperten så står det att det är "M50 B25 S2 (Vanos)" Hur ser jag om jag har vanos eller inte?

[img]http://gallery.voodoo-people.com/albums/Muxxor/IMG_4602_zatzy.jpg[/img]

"In 1992 production began of further-developed versions of this engine which offered lower fuel consumption and increased torque. At the same time, the new evolutions contributed to a reduction in exhaust emissions and a further improvement in the engine's running characteristics. A key role was played by the VANOS variable-cam-timing system, which made a positive contribution to all four criteria."

Taget från: http://www.bmwworld.com/engines/m50.htm


[Edit] drygt att man inte har 50st posts nu då... :?
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Du har en utan vanos.
Du ser det på ventillåpan. Om det är en med vanos har den en utbuktning.
Skulle du haft vanos skulle ventilkåpan sett ut som på bilden
Image
Last edited by AndreasT on 24 Nov 2005, 23:07, edited 1 time in total.
Muxxor
Posts: 389
Joined: 20 Nov 2005, 15:14
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

Ok, jag var helt säker på att det var en utan vanos men blev lite konfunderad när det stod nått annat. Hade ju inte vart helt fel med vanos om man säger så :)
Burn0ut
Posts: 452
Joined: 20 Nov 2005, 14:11
Location: Kågeröd
Contact:

Post by Burn0ut »

Om du vill turbokonvertara hade det u varit det ;) :D
Porsche 996 GT2
BMW 1602
BMW 2002
Mazda RX-4
Volvo 245 med V8 :P
Muxxor
Posts: 389
Joined: 20 Nov 2005, 15:14
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

[quote="Burn0ut"]Om du vill turbokonvertara hade det u varit det ;) :D[/quote]

Det står turbo på önskelistan i år, men det är ju alltid bra med en besiktningsmotor ;)
Flaxis
Posts: 195
Joined: 22 Nov 2005, 03:51
Location: gbg

Post by Flaxis »

under förutsättning att man har för avsikt att åka ett hyffsat jysst sprut så ser åtminstone inte jag vart nackdelen ligger i att åka med bibehållen vanos-funktion?
//Flaxis
förvirrad!!!
User avatar
Brox
Posts: 967
Joined: 04 Dec 2005, 23:47
Location: Halmstad

Post by Brox »

så ni menar att ifall man ska turbokonvertera så ska man helst få tag i en m50b25 utan vanos? eller vad har ni för tips om man är sugen på en turbokonvertering?
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
User avatar
Macke 325
Posts: 88
Joined: 20 Nov 2005, 20:20
Location: Lenhovda

Post by Macke 325 »

Kanske en dum fråga men vad gör vanosen som är så dåligt när man smäcker på en turbo??
Muxxor
Posts: 389
Joined: 20 Nov 2005, 15:14
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

[quote="Macke 325"]Kanske en dum fråga men vad gör vanosen som är så dåligt när man smäcker på en turbo??[/quote]

Är väl ingen nackdel, men om man byter till Autronic så funkar det inte att styra vanosen som jag uppfattat det.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Funkar fint att styra vanos med SM4.

Det svåraste är att programmera in den,man måste köra på rullande landsväg eller i motorbänk.
Muxxor
Posts: 389
Joined: 20 Nov 2005, 15:14
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

[quote="Bmwandreas"]Funkar fint att styra vanos med SM4.

Det svåraste är att programmera in den,man måste köra på rullande landsväg eller i motorbänk.[/quote]

Vad är det för för och nackdelar då?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Lite mer botten, men vet inte om det är värt jobbet.
Muxxor
Posts: 389
Joined: 20 Nov 2005, 15:14
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

Bmwandreas wrote:Lite mer botten, men vet inte om det är värt jobbet.


Lite mer i botten med vanos alltså?
Flaxis
Posts: 195
Joined: 22 Nov 2005, 03:51
Location: gbg

Post by Flaxis »

Muxxor wrote:
Bmwandreas wrote:Lite mer botten, men vet inte om det är värt jobbet.


Lite mer i botten med vanos alltså?


Japp!!
Mina erfarenheter är bättre körbarhet+bättre spoolup med vanos...
men sen om man tycker det är värt besväret, det är en annan sak...
//Flaxis
förvirrad!!!
Post Reply