Coilovers på E30 - Problem med 10" breda fälgar bak?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Viper89
Posts: 1958
Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:

Coilovers på E30 - Problem med 10" breda fälgar bak?

Post by Viper89 »

Har hört från flera olika håll att lite beroende på ET men överlag så är en 8" bred fälg max bredden man kan åka med när man kör med coilisar. Stämmer detta verkligen? :(
Mvh Joakim Skagerlind - 0760 - 299 634
http://www.garaget.org/Viper89
E28 545 (951hp@1,8bar)
Grefven

Post by Grefven »

edit.
Last edited by Grefven on 05 Aug 2009, 06:18, edited 1 time in total.
Grefven

Post by Grefven »

jag åkte med 245or på fälgar som hade ett yttermått på 10" (är nog 9,5" de heter" och ajg hade ett par cm till godo. dock valsad skärmkant.
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

bullen! wrote:jag åkte med 245or på fälgar som hade ett yttermått på 10" (är nog 9,5" de heter" och ajg hade ett par cm till godo. dock valsad skärmkant.


10" yttermått Är oftast 9" fälg..
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Och....varför vill man ha coil overs bak på en e30 ?
Det finns plats för justering av fjädern, om man gerjsar lite. :D
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Grefven

Post by Grefven »

ButterflyRacing wrote:
bullen! wrote:jag åkte med 245or på fälgar som hade ett yttermått på 10" (är nog 9,5" de heter" och ajg hade ett par cm till godo. dock valsad skärmkant.


10" yttermått Är oftast 9" fälg..


det var en breddad fälg så därför skrev jag så. alltså inget "köpe mått"

och det var god marginal. hade nog gått med 11" oxå med frigång. det är bäckis touring jag snackar om nu som jag hade innan. den är låg som fasen oxå och trots det gick det fritt.
User avatar
Viper89
Posts: 1958
Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:

Post by Viper89 »

ButterflyRacing wrote:Och....varför vill man ha coil overs bak på en e30 ?
Det finns plats för justering av fjädern, om man gerjsar lite. :D


Förklara dig nu :)
Mvh Joakim Skagerlind - 0760 - 299 634
http://www.garaget.org/Viper89
E28 545 (951hp@1,8bar)
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Viper89 wrote:
ButterflyRacing wrote:Och....varför vill man ha coil overs bak på en e30 ?
Det finns plats för justering av fjädern, om man gerjsar lite. :D


Förklara dig nu :)


Jo....det finns ju inget självendamål med coilovers i stället för vanliga fjädrar och stötdämpare på orginalplats.
Om man har nackdelar av coilovers...så finns det ingen vitts att använda det.
Det finns justering till fjädrarna att sätta på orginalplats. Tycker man att det blir för lite fjädringsväg....får man slöjda lite i bärarmen...och sänka ner fjädern där.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Post by Jonas_Linder »

ButterflyRacing wrote:Och....varför vill man ha coil overs bak på en e30 ?
Det finns plats för justering av fjädern, om man gerjsar lite. :D


Tycker du har helt fel ang din åsikt om coilovers bak.

Fungerar alldelles utmärkt bak med coilovers, lagomt styva, ställbara fjädrar, "smidiga" fjädrar och kör man med skottsäker bakvagn så behöver man inte modda fjäder fästet, ställbar hårdhet på dämparen m.m

Sålde mina coilovers fram just för att mina K-sport var alldelles för styv för strippkörning, kör nu istället med orginal 51mm fjäderben fram och K-sport bak. Fungerar riktigt bra 8)
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Post by Jonas_Linder »

Ang frågan överst så kör jag 8,5" bred fälg med 10,5" ET STREET. Jag rymmer lite mer däck då jag har valsat/bankat ut skärmkanten ganska ordentligt. Vill jag rymma ännu mer däck så kan jag välja att ställa upp höjden på fjädrarna litegrann och då skulle jag eventuellt kunna rymma 8,0 M/T DRAG
User avatar
PiLlEvAn
Posts: 654
Joined: 20 Feb 2006, 21:24
Location: Avesta

Post by PiLlEvAn »

ButterflyRacing wrote:Och....varför vill man ha coil overs bak på en e30 ?
Det finns plats för justering av fjädern, om man gerjsar lite. :D


för att få en bättre stötdämapare som är bättre anpassad för racing.
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

Jonas_Linder wrote:
Tycker du har helt fel ang din åsikt om coilovers bak.

Fungerar alldelles utmärkt bak med coilovers, lagomt styva, ställbara fjädrar, "smidiga" fjädrar och kör man med skottsäker bakvagn så behöver man inte modda fjäder fästet, ställbar hårdhet på dämparen m.m

Sålde mina coilovers fram just för att mina K-sport var alldelles för styv för strippkörning, kör nu istället med orginal 51mm fjäderben fram och K-sport bak. Fungerar riktigt bra 8)


Nu missuppfattade du mej.
Det är som du säger. Det är enkelt att byta fjädrar mm.
Men det går lika bra att balansera en bil som har separata fjädrar och dämpare.
Vet du vad du vill ha för hårdhet på fjädrarna...så är det bara att beställa dom.
Och ställbara dämpare finns ju även utan fjädrar på utsidan.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

PiLlEvAn wrote:
för att få en bättre stötdämapare som är bättre anpassad för racing.


Som sagt......det är ju inte att det sitter en fjäder på dämparen som gör den bra.
Det är innehållet i dämparen. Och det finns att köpa utan fjäder.
Fjädern gör inte heller mer nytta, för att den sitter på dämparen....utan det är enbart av praktiska skäl.....vid tex byte av fjäder.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
kartungen
Posts: 142
Joined: 13 Oct 2007, 13:53
Location: Umeå

Post by kartungen »

Ksport/d2/xyz coilovers har separata fjädrar och dämpare, som org.
Volvo PV B230 Turbo -66
Bmw 325 m50 -87
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Post by ButterflyRacing »

kartungen wrote:Ksport/d2/xyz coilovers har separata fjädrar och dämpare, som org.


Coilover översatt = "fjäder över"...alltså, att fjädern sitter utan på dämparen. :wink:
Last edited by ButterflyRacing on 06 Aug 2009, 10:54, edited 1 time in total.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

kartungen wrote:Ksport/d2/xyz coilovers har separata fjädrar och dämpare, som org.


k-sport drift spec är iaf riktiga coilovers bak till e30
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

ButterflyRacing wrote:
kartungen wrote:Ksport/d2/xyz coilovers har separata fjädrar och dämpare, som org.


Coilover översatt = "fjäder över"...alltså, att fjädern sitter utan på dämparen. :wink:

Vilket även McPherson-ben är en variant av, roligt att se att någon faktiskt har koll på detta! Missuppfattningen att Coilover alltid (minst) innebär ställbar höjd är dock snarare regel än undantag.

Hmm enbart oftopic... sry :roll:
Post Reply