Hydraulisk handbroms?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Hydraulisk handbroms?
tjena någon här som ver hur man gör för att sätta dit en hydralisk handbroms.
eller om det är någon som har komplätt kitt så är jag villig att köpa det.
eller om det är någon som har komplätt kitt så är jag villig att köpa det.
// mvh Martin
skulle vart fint med ett FAQ om det 

323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Har man 2 kretssystem så äre bara välja, antingen bygga separat system för handbromsen med fördelningsventil eller som jag kopplar bara in mig på vägen enda nackdelen är att man inte kan bromsa med fotbromsen samtidigt som handbromsen..
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Perfekt att denna tråden kom upp, jag höll just på att fundera lite om det där.
Om man kopplar in sig på vägen med den hydraliska handbromsen, funkar bakbromsarna fortfarande om man trycker på pedalen då? Alltså när man inte använder handbromsen utan bara ska bromsa vanligt.
Vad säger SBF om man kommer in med en hydralisk tro?
D2 har ju en sprint på sin så man kan låsa den i ett läge, då kanske besiktningen accepterar det?
Om man kopplar in sig på vägen med den hydraliska handbromsen, funkar bakbromsarna fortfarande om man trycker på pedalen då? Alltså när man inte använder handbromsen utan bara ska bromsa vanligt.
Vad säger SBF om man kommer in med en hydralisk tro?
D2 har ju en sprint på sin så man kan låsa den i ett läge, då kanske besiktningen accepterar det?
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
smartNemesis_turbo wrote:om man har kvar den gammla då just bara för sbp och monterar in en hydraulisk endast för tex drifting och lek =)

323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror jag antar rätt; att du menar att man inte kan påverka bakbromsarna med foten samtidigt som man dragit i handbromsen.jeenz wrote:Har man 2 kretssystem så äre bara välja, antingen bygga separat system för handbromsen med fördelningsventil eller som jag kopplar bara in mig på vägen enda nackdelen är att man inte kan bromsa med fotbromsen samtidigt som handbromsen..
Däremot kan jag inte se något som skulle hindra frambromsarna att nypa åt via fotpedal vid simultant användande...?
Någon som har tipps på hydralcylinder som skulle fungera att bygga på?
Har funderat på funktionen i en vanlig Slavcylinder till växellådan, men inte hunnit studera om den fritt kan flöda genom när den inte påverkas.
Ang Bes så hade iaf jag tänkt öra på Nemesis linje... Den sitter inte nämnvärt ivägen att ha kvar. Även om det kan se lite muppigt ut, så rör det vilket fall inte mig då handbroms-spaken till den hydraliska ska sitta rakt upp imo.
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Scrazher wrote:Tror jag antar rätt; att du menar att man inte kan påverka bakbromsarna med foten samtidigt som man dragit i handbromsen.jeenz wrote:Har man 2 kretssystem så äre bara välja, antingen bygga separat system för handbromsen med fördelningsventil eller som jag kopplar bara in mig på vägen enda nackdelen är att man inte kan bromsa med fotbromsen samtidigt som handbromsen..
Däremot kan jag inte se något som skulle hindra frambromsarna att nypa åt via fotpedal vid simultant användande...?
Någon som har tipps på hydralcylinder som skulle fungera att bygga på?
Har funderat på funktionen i en vanlig Slavcylinder till växellådan, men inte hunnit studera om den fritt kan flöda genom när den inte påverkas.
Ang Bes så hade iaf jag tänkt öra på Nemesis linje... Den sitter inte nämnvärt ivägen att ha kvar. Även om det kan se lite muppigt ut, så rör det vilket fall inte mig då handbroms-spaken till den hydraliska ska sitta rakt upp imo.
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Scrazher wrote:Tror jag antar rätt; att du menar att man inte kan påverka bakbromsarna med foten samtidigt som man dragit i handbromsen.jeenz wrote:Har man 2 kretssystem så äre bara välja, antingen bygga separat system för handbromsen med fördelningsventil eller som jag kopplar bara in mig på vägen enda nackdelen är att man inte kan bromsa med fotbromsen samtidigt som handbromsen..
Däremot kan jag inte se något som skulle hindra frambromsarna att nypa åt via fotpedal vid simultant användande...?
Någon som har tipps på hydralcylinder som skulle fungera att bygga på?
Har funderat på funktionen i en vanlig Slavcylinder till växellådan, men inte hunnit studera om den fritt kan flöda genom när den inte påverkas.
Ang Bes så hade iaf jag tänkt öra på Nemesis linje... Den sitter inte nämnvärt ivägen att ha kvar. Även om det kan se lite muppigt ut, så rör det vilket fall inte mig då handbroms-spaken till den hydraliska ska sitta rakt upp imo.
Hade du tänkt bygga egen hydraulisk handbroms eller?
Enligt sellholm så fungerar de inte att dra handbroms samtidigt som man bromsar med fotbromsen iallafall. Därifrån jag fått uppgifterna.
Någon snackar om att man trycker vätska baklänges osv. Men det låter jag vara osagt då jag inte kan försvara det utlåtandet.
/jenz
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
då äre ju smart med en bakventil då så har man löst det problemet
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
jo men me "backventil" så ska de va separat system för handbromsen..
okok, så de går att bromsa me fotbromsen och handbromsen samtidigt utan några som helst problem?
okok, så de går att bromsa me fotbromsen och handbromsen samtidigt utan några som helst problem?
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
ja ledningen från huvudbroms cylindern går in i handbroms cylinder och sedan vidare till bakbromsarna så det ända som händer när du fotbromsar är att det trycker ihop cylinder där dså bak bromsarna tar. så handbroms+fotbroms funkar. så är det iaf på chefens rally bil o funkar utan probs
värre är det om du skulle använda en cylinder med egen olje behållare till handbromsen och sätta t-kors på ledningen då går oljan gärna bakvägen
värre är det om du skulle använda en cylinder med egen olje behållare till handbromsen och sätta t-kors på ledningen då går oljan gärna bakvägen
Robbz kör med 2st girling cylindrar i pedalstället (bromsvåg) och från cylindern till bakrbomsatna så går bromsledningen in i "påfyllningshålet" i en girling cylinder till handbromsen, sen vidare bak till bromsoken bara.
Det går fin fint att bromsa med fotbromsen även om man drar i handbromsen, har man full pelle på handbromsen så bromsar ju fotbromsen på framhjulen och handbromsen på bak, men om man håpller halvägs på handbromsen så kommer fotbromsen bromsa bakjulen oxå iom att trycket från fotbromsen överstiger det tryck som är mellan handbroms och bakbromsarna så öppnar ju backventilen i cylindern och tillåter högre tryck än vad detredan är, om man nu orkar hålla tillbaka handbromsen då eftersom den vill sträva framåt.
Det går fin fint att bromsa med fotbromsen även om man drar i handbromsen, har man full pelle på handbromsen så bromsar ju fotbromsen på framhjulen och handbromsen på bak, men om man håpller halvägs på handbromsen så kommer fotbromsen bromsa bakjulen oxå iom att trycket från fotbromsen överstiger det tryck som är mellan handbroms och bakbromsarna så öppnar ju backventilen i cylindern och tillåter högre tryck än vad detredan är, om man nu orkar hålla tillbaka handbromsen då eftersom den vill sträva framåt.
-
- Posts: 93
- Joined: 11 Oct 2006, 23:20
- Location: sala
- Contact: