Val av däck till strip

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Nibbe

Val av däck till strip

Post by Nibbe »

Tja.

Ska testa på att köra på strippen i helgen. Har 2st olika sorts däck liggandes. Ett par 225/45 R17 M/S däck och ett par 15" 195/65 R15 vinterdäck.
Funderar över vilka av dessa som lämpar sig bäst till klistrad bana.

/Robin
Daniel.Fredriksson

Post by Daniel.Fredriksson »

Breda däck skulle jag valt. kört ett lägre däcktryck. Men ta med båda utifall du kan och testa båda. Med lite olika däcktryck.
Image

Daniel Fredriksson
076-42 94 215
pizza

Post by pizza »

Meningslöst att sänka däcktrycket på ett radial däck då stommen som bär upp däcket då blir den enda anläggningsyta du har mot asfalten, samma sak på Rdäck, där är det bättre att ha högre tryck!

Endast däck utan stomme som man sänker trycket i, annars gör man tvärtemot vad som är tänkt med hela uppbygnaden av däcket.

Jag skulle kört vinterdäcken och lagom tryck, häng på dom, lägg en burnis på 2meter sen kollar du hur spåren blir, desto bredare desto bättre, men se till att de blir "jämna" spår, alltså det ska inte va svartare ute i kanterna än i mitten då är det för lågt.

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Carlsson

Post by Carlsson »

det beror på 17" bättar nog bättre pga att dom är bredare men 15" accelererar nog bättre pga att de n har mindre rull omkrets
Daniel Carlsson 070 46 174 24

Tur att jag inte kör lika illa som jag stavar :P
335IM

M535

BMW 242
Grefven

Post by Grefven »

min erfarenhet säger att gatdäck på klistrat kan gå precis hur som hellst. det har blivit halt som såpa de gånger jag provat. både med hög och lågprofil, 195 och 235 var det i mitt fall.
pizza

Post by pizza »

Carlsson wrote:det beror på 17" bättar nog bättre pga att dom är bredare men 15" accelererar nog bättre pga att de n har mindre rull omkrets

Det är inte bredden som ger grepp, det är höjden (profilen).

PIzza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Post Reply