Jag har en bmw 328 som jag just har bytt svänghjul till ett från en m20 samt ny sachs tryckplatta och lamell från en 325ix. Hade även lös främre delen av kardanaxeln och hade loss gummiupphängningen i mitten på kardanaxeln. Hade problem med avdragna bultar mellan motor växellåda så blev tvungen att vrida motorn ganska duktigt under ett par dygn när den hängde i motorkuddarna enbart.
Nu efter att jag har satt ihop bilen och varit ute och lekt lite på regnvåta gator (har 325:ans diffbroms) så har jag upptäckt nåt tråkigt som hänt sen innan jag bytte koppling osv.
Om jag står still och spinner iväg på ettan och även om jag växlar fort till tvåan så börjar bakhjulen studsa "lätt hysteriskt" och det gjorde de inte förut.
Upplever även att den känns lite ryckigare/mera glapp i drivlinan än tidigare, men det är svårt att veta om det är minnet som sviker eller om det verkligen är skillnad motför innan.
Jag monterade tillbaka kardanupphängninen på samma ställe som den var när jag tog loss den. Kan det ha blivit något som gör att kardanan hamnar i lite fel vinkel vid fullgas eller nåt liknande? Och framförallt, hur kollar jag det?
Bilen har för övrigt nya topplagringar till bakre stötdämparna, främre bärarmsbussningarna bak och har hyffsat hårda dämpare och kort hårda fjädrar.
Bakhjulen studsar vid hjulspinn efter byte av växellådan
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
-
-
Jag tror att allt är åtdraget.
Klumpen har t ex inte vart lös under kopplingsbytet som jag just gjort. Har inte haft lös någonting i bakvagnen sen jag körde in i garaget.
Ska gå igenom alla bussningar och motorkuddar osv så fort som möjligt för att utesluta att någonting sitter löst.
Iofs har jag ett par andra fräschare hjul på bilen nu och hade två hjul liggandes i bagageluckan när jag var ute och lekte. Ev. att det kan ha hjälpt till att bakvagnen blev mer studsig.
Anledningen att jag frågar här är om råd är att jag haft loss kardanaxeln.
Läste att när man gasar fullt så är det meningen att kardanaxeln ska hamna helt rakt på bmw. Och om den inte gör det kan bakhjulen börja studsa okontrollerat vid hjulspinn. Det skulle inte gå att justera bort med andra dämpare eller fjädrar om det är kardanens vinkel som blir fel.
Kolla ett par stycken ner:
http://www.uucmotorwerks.com/html_techt ... buffer.htm
Däremot går det att schimsa "stödlagret" (max tre millimeters brickor mot karossen) så att det kommer längre ner om vinkeln är felaktig från början. Det lästa jag i bentleys verkstadshandbok för e36. Men det stod inget om hur man ser om vinkeln är rätt eller fel!?
Hursomhelst, tänkte att ppf måste vara ett bra ställe att fråga eftersom det är många som byter kardaner osv i sina bmw-byggen. Någon kanske vet hur jag kan kolla så att kardanens lutning och linjering blir rätt.
Klumpen har t ex inte vart lös under kopplingsbytet som jag just gjort. Har inte haft lös någonting i bakvagnen sen jag körde in i garaget.
Ska gå igenom alla bussningar och motorkuddar osv så fort som möjligt för att utesluta att någonting sitter löst.
Iofs har jag ett par andra fräschare hjul på bilen nu och hade två hjul liggandes i bagageluckan när jag var ute och lekte. Ev. att det kan ha hjälpt till att bakvagnen blev mer studsig.
Anledningen att jag frågar här är om råd är att jag haft loss kardanaxeln.
Läste att när man gasar fullt så är det meningen att kardanaxeln ska hamna helt rakt på bmw. Och om den inte gör det kan bakhjulen börja studsa okontrollerat vid hjulspinn. Det skulle inte gå att justera bort med andra dämpare eller fjädrar om det är kardanens vinkel som blir fel.
Kolla ett par stycken ner:
http://www.uucmotorwerks.com/html_techt ... buffer.htm
Däremot går det att schimsa "stödlagret" (max tre millimeters brickor mot karossen) så att det kommer längre ner om vinkeln är felaktig från början. Det lästa jag i bentleys verkstadshandbok för e36. Men det stod inget om hur man ser om vinkeln är rätt eller fel!?
Hursomhelst, tänkte att ppf måste vara ett bra ställe att fråga eftersom det är många som byter kardaner osv i sina bmw-byggen. Någon kanske vet hur jag kan kolla så att kardanens lutning och linjering blir rätt.
- Nemesis_turbo
-
Nemesis_turbo:
Det var ingen dum tanke. Det kanske hjälper till när det väl börjar studsa.
Har lastat ur hjulen ur bagaget och provat bilen lite mer idag. Trots att det är torrt ute nu så småstudsar den bara motför igår när jag provade i regnet. Så jag gissar att 40kg (eller vad två kompletta 17" hjul nu kan väga) i bagaget också påverkar en del negativt.
Ska fara och lyfta bilen på en bilverkstad på måndag och kolla upp alla bussningar i drivlinan.
Det var ingen dum tanke. Det kanske hjälper till när det väl börjar studsa.
Har lastat ur hjulen ur bagaget och provat bilen lite mer idag. Trots att det är torrt ute nu så småstudsar den bara motför igår när jag provade i regnet. Så jag gissar att 40kg (eller vad två kompletta 17" hjul nu kan väga) i bagaget också påverkar en del negativt.
Ska fara och lyfta bilen på en bilverkstad på måndag och kolla upp alla bussningar i drivlinan.
har samma tendens på min e30 touring att den vill hoppa när ja ställer fast den på ettan.
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nemesis_turbo