Film: Äntligen uppstart. M20B27 + SC61

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Grefven

Post by Grefven »

Bäckis wrote:Timbuktus maskin gick riktigt gött,P


antar att det inte är dialekten som var lik timbuktu =)



kul att de att det blev fin effekt i maskin. jag har följt nisses bygge från start via hans utförliga projekttråd på rejsa.nu.

nisse är verkligen en "hobbyingengör" som gjort många olika trevliga simuleringar och experiment i tråden för att få svar på frågor han ställt sig själv. mycket finurlig kille. har ni tid över så sträckläs hans tråd. imponerande bilder och ritningar osv.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Kan bara hålla med Bullen! =)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Grattis igen Nisse! Tror hemresan var värre än att bygga bilen dock :lol:

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

bullen! wrote:projekttråd på rejsa.nu.


URL tack!
vicco
Posts: 304
Joined: 09 May 2007, 07:22
Location: Karlskrona

Post by vicco »

ramberg wrote:
bullen! wrote:projekttråd på rejsa.nu.


URL tack!


Efter 1 min sökning så fick jag fram:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=26422
Viktor Andreasson
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

gatbil_vgd wrote:Va var ni uppe på för ladd som mest? O hur mycket levererade de isf?

mhv

Tackar för alla positiva inlägg :)

Vi testade upp till 2 bar men det gav inte mycket mer effekt, kanske bara lite mer vrid så vi sket i det och kör på 1,8 bar istället ;)

Nu är bilen provkörd lite... Det var ju blött ute igår som precis som Pelko sa så spann den loss på 5an i typ 120-140km/h så hastighetsmätaren snärtade upp till 220km/h på ett kick vid en snäll smekning av gaspedalen Helt livsfarligt ju :D Har film på det hela ;)

Körde senare i en tunnel där det var torrt och DRA ÅT H*****E VAD DET SMALL IVÄG!!!!!!!!!
Låg i ca85km/h sen smekte jag till gasen, den spann då 3an och 4an, greppade på 5an och det bar iväg så medvetandet inte hängde med, sen när man släppte av och några sekunder senare såg hur hastighetsmätaren sjönk förbi 180km/h och nedåt så kom medvetandet ikapp och man förstod hur långt fram på vägen man egentligen hade kommit. Ungefär som när man första gången gasar fullt första gången med motorcykeln på våren, men detta måste fan ha gått ännu snabbare än bågen.

Har filmat på mappningen och provkörningen lägger ut det sen om jag hinner. Vet inte om min oljetempmätare visar rätt för det blev inte mer än 70grader under mappningen och max 62grader igår vid provkörningen?? Oljetrycket ligger mellan 1 och 3-4 bar beroende på varvtal, vet in hur bra/dåligt det är heller? Har statoil Raceway 25W-50 olja i motorn.


Mvh
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

M20 och varm motor låter det relativt normalt, kanske liite lågt.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

Må bare tillegge at jeg nå har brukt ca 6 timer på de første 40 sidene på rejsa tråden. Veldig interessant og fin tråd :)

Er jo utrolig spennende da man har "fasit" her, og vet hva som skjer, og derfor vet at man får svar på hvordan div utfordringer jeg selv har blir løst :)

8)
User avatar
Christer K
Posts: 305
Joined: 10 Jan 2006, 19:14
Location: Sthlm
Contact:

Post by Christer K »

Grymt jobbat enligt rejsatråden.. småjobbigt å plöja allt på en gång :D
Christer Karlsson
070-6009577
christerk@gmail.com
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Roligt att ni orkar läsa allt det där grabbar! Har ju blivit några sidor sen 2006 när jag startade tråden :D

Har lite film från mappningen och första provkörningen, tänkte ta och lägga ut dem så snart jag hinner ;)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Post Reply