Hur hade ni gjort med ett E34 chassi?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Här ska inte planas ;)

Låg på motorvägen och drog ut trean, när fyran skulle i vid 155km/h fick jag i tvåan istället. Varvräknaren var långt förbi 7000rpm :lol:

Sedan körde jag till garaget och hade komp enligt följande:

Cyl 1: 8.5
Cyl 2: 7.5
Cyl 3: 6.5
Cyl 4: 3.0
Cyl 5: 2.5
Cyl 6: 1.5

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Angående chassi så vet jag inte än om jag ska köpa GE saker eller bara fjädrar från tex JR, Bilstein eller Jamex.

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Nox
Posts: 558
Joined: 02 Dec 2008, 21:13
Location: Stockholm

Post by Nox »

Köpte FK fjädrar till min 540 E34.

Gick på 1200riksdaler runtom.
Bytte bara fram dock pga den totalrunkade nivåregleringen ibak ( ursäkta språket men jag hatar den ).

Vart som natt o dag iaf i väghållning. Behövde inte ta kurvor i 30km/h längre :p
Klangen
Posts: 537
Joined: 09 Apr 2009, 14:19
Location: Stockholm/Norrort

Post by Klangen »

Ska kopa GE sats till min E28..

Duger utmarkt for den kosingen (om man inte vill satsa pa coils..)


Mvh
Klang
skywalker
Posts: 208
Joined: 24 Jul 2007, 21:16

Post by skywalker »

jag går i samma tankar till min e34 (dock touring).
men har nog kommit fram till att det blir nått från M5 med sänkfjädrar fr. tex. milway.
GE satte vi på polarns opel, tog ett litet tag för det att sötta sig i en så lätt bil men efter ett tag var det okej.
dock så tror jag att på den tunga e34 så lär de nötas ganska hårt.

kör 18" med lågprofil nu och bara det var ett stort lyft (även då spårningarna kommer ofta :P ).

245/40 runtom. hojta till ifall du hittar nåt intressant och prisvärt :)
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Jag kommer köpa några andra fjädrar nu bara och sedan vassare stötdämpare. Tror det blir bättre så än att köpa allt nu och sämre saker. Har inget behov att göra något alls men det vore fint att få ner den lite.

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
danvikman
Posts: 54
Joined: 25 Mar 2008, 21:01
Location: Luleå

Post by danvikman »

28 juni fick jag nerslag på besiktningen på min e28a på för korta framfjädrar. 29 juni beställde jag då en chassisats från GE. Det är alltså stötdämpare och fjädar runt om. Tänkte att det är lika bra att byta ut till nya friska grejer.

Jag fick då ett mejl att tyvärr kommer leveranstiden bli ca 14 dagar då det saknas grejer till din chassisats. Efter 15 dagar skickar jag iväg ett mejl där jag frågar vart mina grejer är. Jag får då ett svar att bakdämparna fattas och att det kommer dröja ytterligare 10-14 dagar innan jag får dem.

Jag skriver då som det är att jag behöver framdämparna och fjädrarna för att få bilen genom besiktningen och undar om de kan skicka dem utan bakdämparna. Jag väntar ett par dagar men får inget svar..

I fredags ringde jag upp och frågade samma fråga som i mejlet om de kunde skicka framfjädrarna och framdämparna. Jag fick till svar att det kunde de visst göra men att det fattades distanser till framdämparna. Men han skulle kolla upp om det gick att "akuttillverka" sådana och ringa upp.

Han ringer upp och säger att jag blivit felinformerad och att det är framdämparna som fattas. Men att de ska skicka allt utom dem.

Så nu är de skickade och jag ska betala för hela satsen och frakt när jag hämtar ut dem. Och sedan skulle de skicka framdämparna i efterhand utan att ta betalt för frakten som kompensation för att det har varit strulit. (Hurra vad bra, men jag knyter såklart handen i fickan och tackar för det :) )

Nu hoppas jag bara att dessa framfjädrar inte är för korta för orginalstötdämparna så bilen går igenom ombesiktningen tisdag nästa vecka.

Kan tänka mig att det blir så här pga av sommartider och att folk har semester osv. Men blir så sjukt less på sådant här krångel.
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Bilstein sprint, h&r fjädrar och värre krängare..
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
bmw.rasse
Posts: 74
Joined: 01 Oct 2008, 16:20
Location: Umeå/Bygdeå

Post by bmw.rasse »

på min e34 (518) sitter det någon typ utav bilstein dämpare fram, och något okänt märke bak, det är nog en 60/60 sänkning (tror jag), och 17" med 45 profil. Är lite jobbig då det är guppigt (grusväg eller liknande) men när det är bra väg och svänger lite så känns det grymt bra.

angående mer direkt styrd så tror jag att M5an har en annan styr snäcka, med mindre antal rattvarv osv, letar en sådan till mitt projekt en 525 e34 turbo.
Post Reply