BMW 850 (M70) turbo projekt

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen »

Jag har retat mig på bilstereon i bilen ett tag nu.. Denver.. jag fattar inte att dom kan släppa ut något så dåligt på marknaden! Ett konstant pipande och låtande i högtalarna oberoende av vad man lyssnar på. Störningarna kommer inte från bilen, utan internt i spelaren. Dessutom är ljudet riktigt dåligt även om man bortser från störningarna! Kostade ca 1000kr ny för ett år sedan..
Nu verkar det som den dött helt och hållet, så jag fick en orsak att skaffa något annat.

Det fick bli en Pioneer denna gång:
http://www.digiswe.se/pioneer-deh-p3100ub.html

Har förstått att det inbyggda slutsteget ska vara riktigt bra på dom, så förhoppningsvis är det en mycket bättre spelare till ett något högre pris.

EDIT: Avbeställde stereon från digiswe.se efter 4veckor. Beställde samma från pixmania istället, och hade den efter 4 dagar!
Last edited by Rallyfinnen on 30 Jul 2009, 07:32, edited 1 time in total.
Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen »

Som fortsättning till ovanstående inlägg kan jag bara säga att jag rekommenderar inte digiswe.se! Har fortfarande inte fått någon stereo, fast den var 'lagervara'.

Jag har inte kört så mycket med bilen heller, lyckades nämligen förstöra torkarna, och det har ju regnat en del senaste tiden..
När jag höll på byggde på motorn förra vintern så hade jag lagt upp gummilisten på vindrutan, och råkade komma åt torkarspaken.. resultatet var att splinesen gick på vänster torkararm. Lyckades då dra fast den så det funkade igen, men nu lossnade det igen, och höger torkare gick in i vänster..
Behöver alltså byta vänster torkararm och båda torkarna.. :(
Borde finnas torkararm på skroten (Alingsås), men dom har semesterstängt.

Något positivt har iallafall hänt också, fick nya länkarmarna till bakvagnen i veckan. Blir nog att montera snart. Jag är fortfarande inte 'inflyttad' i nya garaget, och saknar lyft också, så det går lite segt. Jobbar dessutom för fullt nu när andra har semester..
daniel-635

Post by daniel-635 »

Intressant med läder färgen, vore något för mig med framöver.
Kräver disciplin med så ljus inredning på en bil man mekar med du :shock:

Jobbigt med torkarna, byggde själv om min 635a till singeltorkare då föregående ägare hade lagat med eltejp ståltråd och div. plåtbitar.
Dessutom blev det ju gratis :wink:
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......

Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Spiidfriik

Post by Spiidfriik »

Rallyfinnen wrote:Jag kör med standard 6-växlad Getrag låda, 850i gick att få med manuell också, även om det är sällsynt. Det finns inga andra manuella som passar rätt på 12:an såvitt jag vet.
Film.. ja, får väl se om man kan få till nåt så småningom..

Jag har forskat lite i detta eftersom jag är sugen på en E31 och absolut inte kan tänka mej att köra automat. Jag kan dock tänka mej att köpa en med automat och konvertera den till manuell. Om det går att få tag på en passande låda alltså.
Obekräftade uppgifter säger att åttorna och tolvorna har samma bultmönster och således är mer eller mindre kompatibla. En bekant har just bestämt sej för att lägga i en tolva i sin manuella E34 530 (V8) Touring och då lär jag ju få veta exakt hur det står till.
En annan bekant har en E24 med tolva och manuell låda. Här har byggaren (tidigare ägaren) dock valt den relativt besvärliga vägen att svetsa om sprängkåpan på en 5vxl M5 låda. Om en V8 låda passar borde han väl använt en sån? Å andra sidan visste han kanske det (om det nu är så) eller så hittade han ingen V8 låda.
Nåväl, det borde klarna ganska snart.
En tredje bekant har faktiskt en manuell 850 som jag vill ha. Det var ju bara det här med finansieringen...
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Crille74

Post by Crille74 »

En jobbar kompis har en 6vxl låda till en Bmw 850 som ev är till salu.
Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen »

Oj, många kommentarer!

Har grejat lite med bilen nu. Torkarna fixade, gick att pussla ihop tokarna (gummit hade lossnat), och lyckades dra fast torkaren på förarsidan ännu en gång (en idiotisk mutter som sitter där). Ska klara sig tills skroten öppnar igen.
Har bytt länkarmarna i bak också.

Daniel-635: Ja, inte speciellt praktiskt med vitt skinn! Jag kör med stolskydd när jag kör i mekarkläder.. Försöker att alltid ha med det i bilen..
Typisk 'poserar-färg', ser bra ut när det är rent, men är jobbigt som fan att hålla ordning på. Inte riktigt min grej att hålla på med sånt..

Spiisfriik: Jag tror inte M60-lådorna passar på M70. Möjligtvis på M73 motorn, för dom hade samma automatlåda som M60&M62 (5HP30), men det kan vara varianter på samma låda och olika sprängkåpor också.
Jag har nog mek-bilder någonstans av båda varianterna, men att hitta dom kan ta länge..
Det blir rätt mycket jobb att bygga om till manuell, och kan bli knepigt med SBP också. Försök hitta en manuell till vettigt pris och lägg tiden på att fixa till allt annat som behövs på den istället. Jag letade nog nästan 1år innan jag hittade min.
Ska du konvertera så skulle jag nästan rekommendera en annan låda. Originallådorna är lite 'grova', en frisk M5 E34 eller M3/328 E36 låda är mycket smidigare i växlingarna. E39 M5 har tydligen lite problem med tröga lådor också, så dom är kanske inte att rekommendera.
Kan du dessutom få dit ett svänghjul från en 6:a så blir det lättare att hitta billig koppling och hela paketet blir lättare (svängjul/koppling/låda).
Originallådan väger som fan!
Förresten, ännu ett laternativ: Kör V8 och manuell, det är nog den bästa kombinationen. Lägre vikt och rappare motor! M70 är seg i karaktären och har lite tråkigt register. Dom M70 jag bänkat har gett knappa 300hk, och dom M60 jag bänkat har gett lite över 300.. tror det är lite justerade siffror på motorerna för att kunna motivera kunderna att köpa v12. 8:an är dessutom betydligt snålare på soppan.
M70 går väl jämnare och har mera bottenvrid, men där tar nog fördelarna slut.. Om du inte ska överladda förståss :)
Spiidfriik

Post by Spiidfriik »

Av en ren slump träffade jag killen med den manuella 850n på en pizzeria för ett par timmar sedan. Jag tipsade honom om denna tråden. Han har faktiskt en E39 M5 också, jag ska fråga honom hur han upplever dessa lådor. Jag blir ju inte mindre sugen på hans bil av det du säger om att konvertera en automat!
Jag har en E34 540 Touring som jag "håller på" att konvertera till 5vxl manuell (är halvvägs sedan ett halvår... Jag är inte snabb!).
Jag har även en 635 som ska få M60 (S62 i slutänden är tanken) med manuell låda. Låååångtidsprojekt...
Så det som "fattas" är en frän bil med tolva - alltså en manuell 850! =) Jag kommer inte att orka övrladda den däremot är en tanke att försöka sugtrimma så gott det går. Eftermarknadssprut (håller på rätt mycket med VEMS på några BMW turbos och annat) givetvis och riktigt grenrör/avgas är en början. Vore kul med höjt komp och vassare kammar men då börjar det spåra lite ekonomiskt...
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen »

Många järn i elden! :)

Ja, sugtrim på M70 är inte lätt heller.. kassa toppar.. tvåventilsteknik med 90-gradersvinkel på avgasportarna är inget bra utgångsläge..
Du kan säkert putsa till portarna lite, fräsa om säten, bygga grenrör och kanske korta insugen lite och få en 50hk till eller nåt, men det är mycket jobb för lite effektökning.
Kammar finns väl från Schrick till M70, men inte till M73 om jag minns rätt. Svindyra är dom också..
Om du ska höja komp kan det ju vara ett (budget-)alternativ att plana av blocket och svarva kolvarna så dom blir plana. Men det är inte gratis att riva isär en M70 med alla lager, packningar, toppbultar osv som man borde byta samtidigt..

Vill du satsa lite mer så vet jag en som håller på bygger en M70 med M50-toppar, den borde ge lite över 400hk med standardkammar. (jag donerade en bottendel till detta bygge ;) )
Han gör det mest för att bevisa att det går, och köra den i motorbänk. Han har ingen bil att stoppa motorn i, så den motorn kommer antagligen att säljas sedan.
Han bygger botten med lösa foder och M50-kolvar om jag minns rätt.
Den ska bli högkompad, och han har tänkt varva ordentligt också.
Just nu tror jag ombyggnaden av topparna är klar (spegelvändning av ena, kamdrivning osv) och han håller på med bottendel.
_Johnny_

Post by _Johnny_ »

Rallyfinnen wrote:Många järn i elden! :)

Ja, sugtrim på M70 är inte lätt heller.. kassa toppar.. tvåventilsteknik med 90-gradersvinkel på avgasportarna är inget bra utgångsläge..
Du kan säkert putsa till portarna lite, fräsa om säten, bygga grenrör och kanske korta insugen lite och få en 50hk till eller nåt, men det är mycket jobb för lite effektökning.
Kammar finns väl från Schrick till M70, men inte till M73 om jag minns rätt. Svindyra är dom också..
Om du ska höja komp kan det ju vara ett (budget-)alternativ att plana av blocket och svarva kolvarna så dom blir plana. Men det är inte gratis att riva isär en M70 med alla lager, packningar, toppbultar osv som man borde byta samtidigt..

Vill du satsa lite mer så vet jag en som håller på bygger en M70 med M50-toppar, den borde ge lite över 400hk med standardkammar. (jag donerade en bottendel till detta bygge ;) )
Han gör det mest för att bevisa att det går, och köra den i motorbänk. Han har ingen bil att stoppa motorn i, så den motorn kommer antagligen att säljas sedan.
Just nu tror jag ombyggnaden av topparna är klar (spegelvändning av ena, kamdrivning osv) och han håller på med bottendel.

Jag tycket du ska få honom att publicera lite (mycket) bilder på det bygget här! :wink:
Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen »

Tror inte han är typen som gillar att hänga på forum, men kan ju försöka :)
Ska se om jag kan få med mig kameran och åka förbi där (Trollspeed) någon gång framöver..
Spiidfriik

Post by Spiidfriik »

Rallyfinnen wrote:Många järn i elden! :)

Hehe, för många järn enligt de flesta. =) Och jag ska faktiskt åka och handla en till E34 med M60 ikväll. Manuell. Man måste ju ha 8 BMW med totalt... eh... 50 cylindrar? Den ska bli donator till E24an senare tänkte jag. Sorry för trådkapningen inser jag.

M70 med fyrventilsteknik är ju bara helt underbart urflippat! Vore ju hur fränt som helst! En hemmabyggd McLaren F1 snurra. =)

E31 är i vilket fall en grymt läcker bil och jag hoppas verkligen att jag kommer att äga (och köra!!) en framöver, trimmad eller ej.
Din kanske blir till salu om några år? ;-)
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen »

Känner igen fenomenet, jag får nya ideer om projekt titt o tätt, men lyckas oftast hålla mig själv i schack.. jag har tyvärr inte plats för en massa halvfärdiga projekt..

Jag gillar också hans motorbygge, många som tänkt samma tanke med M50 och S50 toppar, men känner inte till någon som genomfört det än.

Inte omöjligt att min blir till salu förr eller senare.. men nu har jag inga planer på att sälja.
Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen »

Kort uppdatering: Installerade stereon idag. Två högtalare var dåliga en fram och en bak.
Bytte dom i fram till DLS. Får nog göra om infästningar och baffel om man ska få vettigt ljud.
Sanslöst dåligt gjort original.. i princip 'open air' installation på dom små basarna. Lite fix med en riktig baffel skulle nog göra underverk på basen.
Nå, nu kan man rocka lite när man kör iallafall :)
Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen »

Filmade lite idag.. Skulle filma med riktig videokamera, men laddaren hade gett sig, så det fick bli kass kvalitet med vanlig kamera.. :evil:
Speciellt ljudet var kass, så det var ingen ide att ha ljud på många av klippen, men det finns ju hårdrock att fylla upp tomrummet med 8)

http://www.youtube.com/watch?v=6OLN15jdTM4

Kan tillägga att jag faktiskt fegar lite med laddtrycket i filmen för jag har 98 okt i tanken, har mappat den på V-power.

I övrigt har det inte hänt så mycket med bilen, mest allmänt pyssel i verkstan (fika o skitprat :) ) och lite mappning av andra bilar.
daniel-635

Post by daniel-635 »

Trevlig liten film :wink:

Kul att det rullar på !
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......

Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
_Johnny_

Post by _Johnny_ »

Den matade på gott! :)
Spiidfriik

Post by Spiidfriik »

Trevligt med rörliga bilder! Men... Jag vill ju höra ljuuudet från tolvan! =)
Fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa, fixa!!!!!!!!

;-)
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Post Reply