Holm E36 2.8 turbo Gatbusbil
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Holm E36 2.8 turbo Gatbusbil
Köpte denna bil i slutet på förra sommaren -08 körduglig men inte mer.
Bromsad hos PPF till 320whp tidigare samma sommar.
Åkte lite innan hösten tog vid. Lite problem var det, skenande ladd, gick varm emellanåt samt att jag tyckte den var lite seg innan den fick upp flåset runt 5000rpm
Och då såklart läckage i grenröret som på alla kinarör...
Tanken var att fixa till dessa grejer under vintern men då man är obotlig tidsoptimist med alldeles för många projekt blev starten för några veckor sen. Ska göra ett krafttag för att få ut den i sommar, bromsning är planerad, få se om man hinner tills dess...
Gamla specen var i stort:
M50B25, original i motorn.
MLS + ARP bult
Kinagrenrör
Schwitser turbo
Kina wastegate
Nira i3+ sprut
walbropump i tanken, 750cc spridare
Då tanken är att det ska vara en busbil för gatan med lagom effekt och bra register började man spåna...
Ny spec blev:
Motor:
2.8 vev och kolvar
Ickevanos stakar
O-ringat block och 2mm packning för att slippa MLS:en
Dubbla insugskammar
Nya lager och ringar
Nytt grenrör
Garrett GT3582R
Rosenkrantz 50mm wastegate
Bränsle:
Vipec v44
Innovate bredbandslambda
Walbropump till catchtank
Aeromotive A1000 med tillhörande filter
750cc spridarna får vara kvar om dom räcker till mitt effektmål på E85
Övrigt:
M3 banracing skivor fram, 750 4 kolvs aluminiumok
750 huvudcylinder
Sinterkoppling och ZF-låda
Uppallad i Highburgs garage
för downpipebygge och nytt bränslesystem.
12mm rör för bränsle. Bromsrör och röret från den kolkanistern ska fixas till senare. Måste man ha kanistern kvar om man ska besikta eller struntar dom i det? Nån som vet?
Tanken är att ev ta bort grejerna och besikta till nästa sommar...
Uppmärkta rör så man inte behöver fundera vad som är tryck och retur.
Soppapump och catchtank.
Ny främre del på avgaset, det gamla var redan byggt i 3" rostfritt så jag har bara byggt om mot nya downpipen samt rätat ut lite böjar.
Kul att svetsa när det blir bra
Mer info kommer...
Har kommit en bit på väg redan och får uppdatera efter hand...
Bromsad hos PPF till 320whp tidigare samma sommar.
Åkte lite innan hösten tog vid. Lite problem var det, skenande ladd, gick varm emellanåt samt att jag tyckte den var lite seg innan den fick upp flåset runt 5000rpm
Och då såklart läckage i grenröret som på alla kinarör...
Tanken var att fixa till dessa grejer under vintern men då man är obotlig tidsoptimist med alldeles för många projekt blev starten för några veckor sen. Ska göra ett krafttag för att få ut den i sommar, bromsning är planerad, få se om man hinner tills dess...
Gamla specen var i stort:
M50B25, original i motorn.
MLS + ARP bult
Kinagrenrör
Schwitser turbo
Kina wastegate
Nira i3+ sprut
walbropump i tanken, 750cc spridare
Då tanken är att det ska vara en busbil för gatan med lagom effekt och bra register började man spåna...
Ny spec blev:
Motor:
2.8 vev och kolvar
Ickevanos stakar
O-ringat block och 2mm packning för att slippa MLS:en
Dubbla insugskammar
Nya lager och ringar
Nytt grenrör
Garrett GT3582R
Rosenkrantz 50mm wastegate
Bränsle:
Vipec v44
Innovate bredbandslambda
Walbropump till catchtank
Aeromotive A1000 med tillhörande filter
750cc spridarna får vara kvar om dom räcker till mitt effektmål på E85
Övrigt:
M3 banracing skivor fram, 750 4 kolvs aluminiumok
750 huvudcylinder
Sinterkoppling och ZF-låda
Uppallad i Highburgs garage
för downpipebygge och nytt bränslesystem.
12mm rör för bränsle. Bromsrör och röret från den kolkanistern ska fixas till senare. Måste man ha kanistern kvar om man ska besikta eller struntar dom i det? Nån som vet?
Tanken är att ev ta bort grejerna och besikta till nästa sommar...
Uppmärkta rör så man inte behöver fundera vad som är tryck och retur.
Soppapump och catchtank.
Ny främre del på avgaset, det gamla var redan byggt i 3" rostfritt så jag har bara byggt om mot nya downpipen samt rätat ut lite böjar.
Kul att svetsa när det blir bra
Mer info kommer...
Har kommit en bit på väg redan och får uppdatera efter hand...
Last edited by Holm on 12 Aug 2009, 16:56, edited 4 times in total.
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
Rivit motorn och hittat lite orsaker till några av problemen...
Tempproblemen har berott på läckande komp in till vattenkanal... Hade det på känn, när den blev varm så stack tempen snabbt som attan, precis som det brukar när det läcker komp.
Rejäla läck på ettans och fyrans cylinder...
Vet ej om det beror på att förra ägarn skippat att plana block och topp när han monterade MLS:en...
Tror inte riktigt på MLS trota att flera åker med det utan problem så nu blir det o-ringat tillsammans med en packning som är 0.3 tjockare än original. Ska ev svarva kolvarna en aning för att landa på runt 9.5 i komp...
Hittade nog även orsaken till varför den gick lite halvsegt med. Vet inte om jag har rätt men det känns fel...
Både insugskam och avgaskam stod ett kugg efter vevaxeln. Tittade flera ggr för att vara säker.
Man ska ju kunna lägga en linjal eller nåt över kvadraterna i bakkant på kammarna när allt står i noll, men det var inte ens i närheten...
Ett kugg efter veven alltså, det kan väl inte vara optimalt iaf? Vet att man justerar lite ibland, men inte hela kugg eller?
Ska fortsätta att riva toppen och skicka den på planing.
Ska bli kul att se hur den går när alt är som det ska sen...
Tempproblemen har berott på läckande komp in till vattenkanal... Hade det på känn, när den blev varm så stack tempen snabbt som attan, precis som det brukar när det läcker komp.
Rejäla läck på ettans och fyrans cylinder...
Vet ej om det beror på att förra ägarn skippat att plana block och topp när han monterade MLS:en...
Tror inte riktigt på MLS trota att flera åker med det utan problem så nu blir det o-ringat tillsammans med en packning som är 0.3 tjockare än original. Ska ev svarva kolvarna en aning för att landa på runt 9.5 i komp...
Hittade nog även orsaken till varför den gick lite halvsegt med. Vet inte om jag har rätt men det känns fel...
Både insugskam och avgaskam stod ett kugg efter vevaxeln. Tittade flera ggr för att vara säker.
Man ska ju kunna lägga en linjal eller nåt över kvadraterna i bakkant på kammarna när allt står i noll, men det var inte ens i närheten...
Ett kugg efter veven alltså, det kan väl inte vara optimalt iaf? Vet att man justerar lite ibland, men inte hela kugg eller?
Ska fortsätta att riva toppen och skicka den på planing.
Ska bli kul att se hur den går när alt är som det ska sen...
Last edited by Holm on 21 Aug 2009, 11:23, edited 1 time in total.
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
Så det bidde en tråd ändå, skaffat facebook med?
Om spridarna räcker för ditt effekt mål = ? 750cc lär väl räcka till dryga 500hk på e85? Mer?
Kanistern är ett måste men frågan är om de överhuvudtaget märker om den är borta, känns som man ska ha GANSKA mycket otur då. Har för mig att jag läst att flera har kört utan, utan problem.
Mitt bygge står totalt still då han som ska lackera tydligen har bestämt sig för att ständigt senarelägga. Börjar bli riktigt matt nu, vill ju gärna få ihop den och besiktad i år. Har du någon lack kontakt åt ditt håll så skrik till.
Om spridarna räcker för ditt effekt mål = ? 750cc lär väl räcka till dryga 500hk på e85? Mer?
Kanistern är ett måste men frågan är om de överhuvudtaget märker om den är borta, känns som man ska ha GANSKA mycket otur då. Har för mig att jag läst att flera har kört utan, utan problem.
Mitt bygge står totalt still då han som ska lackera tydligen har bestämt sig för att ständigt senarelägga. Börjar bli riktigt matt nu, vill ju gärna få ihop den och besiktad i år. Har du någon lack kontakt åt ditt håll så skrik till.
Anders, 073-2520253
Ja de bidde de...cats wrote:Så det bidde en tråd ändå, skaffat facebook med?
Om spridarna räcker för ditt effekt mål = ? 750cc lär väl räcka till dryga 500hk på e85? Mer?
Kanistern är ett måste men frågan är om de överhuvudtaget märker om den är borta, känns som man ska ha GANSKA mycket otur då. Har för mig att jag läst att flera har kört utan, utan problem.
Mitt bygge står totalt still då han som ska lackera tydligen har bestämt sig för att ständigt senarelägga. Börjar bli riktigt matt nu, vill ju gärna få ihop den och besiktad i år. Har du någon lack kontakt åt ditt håll så skrik till.
Jodå har facebook med även om man inte hänger där så ofta
Nja 750 räcker inte så fasligt långt på E85, lär ev öka på grundtrycket lite för att det ska räcka till...
Sen får man väl se hur mycket som behövs innan man är nöjd...
Ja det är nog som du säger, om dom ser det eller inte. har ju även tagit bort ABS:en, lika där, skulle dom se att det ska vara ABS på den skriker dom väl rätt ut... Får se hur det går, ska nog försöak besikta till nästa sommar om tid finnes...
Drygt att vänta på folk som segar sig då...
Har lämnat Audin till en firma i blötberget, gjorde då ett bra jobb på den iaf... Men vet inte vad han tar för en hellack... Har nr till killen om diu vill höra...
Funten:Tack! Man gör så gott man kan...
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
Mer bilder:
Annorlunda wg-placering på e36 med underliggande turbo.
50mm Rosenkrantz
Turboplacering.
Byggde nytt motorfäste för att få lite bättre plats. Original sitter det ett öra ut bakåt från framvagnsbalken som kudden står på. Det krockade med kompressorhuset så jag kapede bort örat och gjorde detta fäste istället.
Det sitter en ipressad gummibussning i änden så att det inte blir helt stumt. Det är ju en gatbil Sitter ett fäste med samma konstruktion på andra sidan.
Tur man har liten turbo så man får gott om plats...
Eller vad säger du Anders
Kan plocka lös turbo och grenrör utan att lyfta motorn...
Bilder på downpipe kommer...
Rostfritt såklart...
Annorlunda wg-placering på e36 med underliggande turbo.
50mm Rosenkrantz
Turboplacering.
Byggde nytt motorfäste för att få lite bättre plats. Original sitter det ett öra ut bakåt från framvagnsbalken som kudden står på. Det krockade med kompressorhuset så jag kapede bort örat och gjorde detta fäste istället.
Det sitter en ipressad gummibussning i änden så att det inte blir helt stumt. Det är ju en gatbil Sitter ett fäste med samma konstruktion på andra sidan.
Tur man har liten turbo så man får gott om plats...
Eller vad säger du Anders
Kan plocka lös turbo och grenrör utan att lyfta motorn...
Bilder på downpipe kommer...
Rostfritt såklart...
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
PM:a gärna numret till blötbergskillen. Är absolut inte i behov av en utställningslack utan bara det blir ok är priset viktigare. Lägger hellre de (numer ännu mer begränsade) ekonomiska resurserna på det maskinella.
Tror de i större utsträckning kollar upp ABS:en, det är en säkerhetsgrej och då kan de vara griniga. Men det är ju som vanligt på besiktning, rysk roulette, bara att hoppas på det bästa.
Låter som någon börjar sikta mot stjärnorna ialf vad gäller effekten. Det blir som jag sa, snart pillar du med en stabil botten oxo.
Tror de i större utsträckning kollar upp ABS:en, det är en säkerhetsgrej och då kan de vara griniga. Men det är ju som vanligt på besiktning, rysk roulette, bara att hoppas på det bästa.
Låter som någon börjar sikta mot stjärnorna ialf vad gäller effekten. Det blir som jag sa, snart pillar du med en stabil botten oxo.
Anders, 073-2520253
cats wrote:PM:a gärna numret till blötbergskillen. Är absolut inte i behov av en utställningslack utan bara det blir ok är priset viktigare. Lägger hellre de (numer ännu mer begränsade) ekonomiska resurserna på det maskinella.
Tror de i större utsträckning kollar upp ABS:en, det är en säkerhetsgrej och då kan de vara griniga. Men det är ju som vanligt på besiktning, rysk roulette, bara att hoppas på det bästa.
Låter som någon börjar sikta mot stjärnorna ialf vad gäller effekten. Det blir som jag sa, snart pillar du med en stabil botten oxo.
Skickar numret...
Sikta mot stjärnorna vad gäller effekt... Nejdå
Men trillar man över fina grejer till bra pris är det bara att handla...
Har funderat på riktig botten ska jag erkänna, men det blir inte nåt sånt nu iaf... Men man vet ju aldrig i framtiden...
Man får väl se om man blir biten av vill-ha-ännu-mer-effekt syndromet som de flesta andra
Jo det har jag hört att man kan göra...Klangen wrote:Hade lysande ABS+Lysande avgasreningslampa pa en Volvo jag hade..
Byglade lamporna med oljetryckslampan
Vips, gick igenom flera ggr !
Tips bara..
//Klang
Men på min har jag tagit bort ABS-enheten helt...
Får se, tar man bort givarkablar och sånt ute vid hjulen är det inte säkert dom märker att det ska vara ABS...
Lampan får man såklart göra nåt åt, ta bort eller koppla som du säger...
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
Downpipe i 3" rostfritt...
Fick göra en liten fläns så man får en skarv på röret från wg:n,iom att röret ut från wg.n ej har nån flän utan är svetsat direkt på.
Monterat...
Gott om plats...
Semester denna vecka...
Ska försöka hinna få ihop motorn.
Snygga till toppen, slipa in ventiler mm.
O-ringa blocket, själv... få se om det blir bra
Är rätt säker på att det blir det...
Ska ta ur ventilurtagen lite på avgassidan på kolvarna. Kammen lyfter nästan 1 mm mer än original och eftersom jag inte ska åka med MLS vill jag inte chansa om det skulle bli för tight. Ska försöka göra en jigg så jag får upp dom i fräsen...
Sen är det bara att bulta ihop allt med nya lager, ringar, packningar...
Flyter det på kanske man kan lyfta i den i helgen... Hoppas...
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
Bottendelen sitter ihop nu... Väntar på att få tillbaka toppen efter planing...
Hoppas man kan få den i helgen så man kan få ihop motorn och få den på plats...
Kopplar sprut för fullt nu, roligt
River även undan all el som inte behövs (hoppas jag )
Ska bli kul att se när det är dags för uppstart, om man gjort allt rätt...
Hoppas man kan få den i helgen så man kan få ihop motorn och få den på plats...
Kopplar sprut för fullt nu, roligt
River även undan all el som inte behövs (hoppas jag )
Ska bli kul att se när det är dags för uppstart, om man gjort allt rätt...
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
Det är bra att du går på alla minor nu med sprutkoppling så jag slipper det sen... när man nu får tid över till det Har lagt ca 10 timmar på taket varje dag på min semester, förutom de första 3 dagarna som regnade bort. Fy f-n va skönt när semestern är slut så man kan vila upp sig på jobbet
Vart planar du toppen?
Vart planar du toppen?
Anders, 073-2520253
Mmm, hörde att du hade bra timing med taket, såg till att ha det avrivet när skyfallen komcats wrote:Det är bra att du går på alla minor nu med sprutkoppling så jag slipper det sen... när man nu får tid över till det Har lagt ca 10 timmar på taket varje dag på min semester, förutom de första 3 dagarna som regnade bort. Fy f-n va skönt när semestern är slut så man kan vila upp sig på jobbet
Vart planar du toppen?
Ja får hjälpas åt sen på din bil när det blir dags...
Blir bra iaf, kopplar in mig på originalrelän så man slipper ha massa lösa relän här och där...
Relän till ECU, bränslepump och fläkt är klart, nu måste jag snart ha i motorn så man kan koppla resten...
En firma här i gränges fixar planingen...
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn