Bäckis wrote:Om det är skenladd så löser du det genom högre tryck på lägra varv.
Precis, får testa det när det torkat upp på vägarna... Ska försöka få till det med elektroniska laddtrycksjusteringen. Verkar lite knepigt att köra mottrycksjustering på synapsewastegaten. Ska man helt enkelt köra pysmetoden via magnetventilen på den undre anslutningen då?
Inga problem alls att köra mottryck på Synapse WG. Testa först vilken av dom 2 nedre anslutningarna som ger vettigast grundladd sen kopplar du in din magnetventil på den NEDRE anslutningen ovanför membranet.
Övre anslutningen ovanför membranet har så pass liten area att det inte går att höja laddtrycket nåt vidare.
Marco Garver wrote: Inga problem alls att köra mottryck på Synapse WG. Testa först vilken av dom 2 nedre anslutningarna som ger vettigast grundladd sen kopplar du in din magnetventil på den NEDRE anslutningen ovanför membranet.
Övre anslutningen ovanför membranet har så pass liten area att det inte går att höja laddtrycket nåt vidare.
Mvh M
Tack för tipset Marco!
Menar du nummer 4 på bilden? Dvs där det inte sitter någon anslutning?
Har du även koll på vad det är för gänga isf?
Har testat att koppla in på övre anslutningen men det blir som sagt var knappt märkbart med eller utan slang där...
Var ute å mappade lite på vägen idag och det börjar lira rätt bra nu. Lite seg på laddet tycker jag men vid 3500rpm börjar det mata på skapligt och vid 4000rpm skjuter det på rätt bra och det håller i väl upp till 8000rpm.
Dock så måste jag få till mottryckstyrningen så man kan få en jämnare laddtryckskurva än vad det är nu.
Kändes som om körbarheten är helt ok med ett register mellan 3500-8000rpm att åka på. Var iaf skitkul att smiska lite kurviga vägar ikväll
Nu är det knas. Generatorn laddar bra, ca 14 volt, sålänge den är kall. När den blir varm så sjunker laddningen och tillslut så laddar det typ ingenting. Ställer man bilen å kyler ner generatorn så den blir kall så funkar det prima sen igen! Har bytt generator och det är samma fel även med den "nya" generatorn. Funderar på om det kan vara så att styrservon drar så mycket ström så generatorn brinner upp efter ett tag!?
Nu har jag mätt strömförbrukningen med en tångamperemätare. Strömförbrukningen/laddningen från generatorn ligger på ca 45A när motorn går på tomgång utan kylfläktarna inkopplade. När kylfläktarna startar så kommer förbrukningen upp till ca 72A. Detta är utan stereo-slutsteg och utan elservon inkopplad.
Mätte elservon separat och den låg på ca 20A i tomgångsförbrukning, dvs utan att vrida på ratten, och upp till 82A vid fullt styrutslag stillastående.
Känns helt enkelt som att nuvarande generator som ska klara att ge 80A får jobba ihjäl sig för att klara strömförbrukningen.
Någon som har tips på kraftigare generator som kan tänkas passa eller som kan modifieras på ett vettigt sätt så att den passar?