Oppsett og bygging av M5 turbomaskin?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Lotus Omega

Oppsett og bygging av M5 turbomaskin?

Post by Lotus Omega »

Jeg har forsøkt å søke på "riktig" oppsett av en M5 turbomaskin. Motoren må tåle 1000hk (E85) og jeg ser for meg følgende. Det gjelder selvsagt S38 motorn.

Blokk
Smidde kolvar
Smidde vevstakar
ARP studs på ramlager
Block från 535 E34?

Topp
Omslipade kamaxlar
Hårdara ventilfjädrer
CrMo retainers
ARP head studs
Topp från B38?

Kommer å kjøre torrsump (panne er kjøpt av forummedlem allerede, vil bruke Peterson 4-steg pump) og EMP Stewart elektrisk vannpumpe. Turbo blir GT45R fra Tial (Garrett).

"Donormotor"
Etter det jeg har funnet ut vil det beste oppsettet være å kjøpe en komplett S38B38, men bruke en 535 E34 block. Er det riktig?

Innsug
Har sett en del bilder av S38 med turbo. Der har jeg sett av traktene som går inn på plenumet er kurvade. Fordi jeg skal rette opp motorn vil jeg tro at det blir bra med rette trakter og stort plenum. Er traktene samme som traktene på DCOE eller er det en egen "BMW-standard"?
Fins det noen plass å få kjøpt ferdig plenum i aluminium?

Toppakning
Er det noen som har forsøkt Cometic MLS toppakning på 1000hk? Kan ikke se noen grunn til at det ikke skal holde?

Portning
Hvor mye er bremset med B38 topp uten portning?

Ventiler
Hvis man har en B38 topp har man jo store ventiler originalt. Er det noen grunn til å bytte ut disse? Om jeg får 990hk med std. ventiler i stedet for 1000hk med raceventiler til 6000kr så er det helt ok.

Stödgördel
Er det viktig at ha stödgördel eller kan man klare seg uten?

Varvtal
Hva slags varv kjører folk? Motorn burde tåle 8000-8500rpm?
Lotus Omega, Vectra Turbo, Combo 2.0 16v turbo
Post Reply