PPF säljer mest Vi-pec i världen :)

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Ja, till 5 cyl är det V88. Det är dyrare än V44 men fortfarande klart konkurrenskraftigt och riktigt grymt.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Nobbe

Post by Nobbe »

Orkar inte kolla upp, så jag frågar ist.

Om man vill styra kammarna, typ "vanos" av on/off typ, alltså både avgas och insug, vilket är att föredra? Och framför allt, hur bökigt blir det att mappa skiten?
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Nobbe wrote:Orkar inte kolla upp, så jag frågar ist.

Om man vill styra kammarna, typ "vanos" av on/off typ, alltså både avgas och insug, vilket är att föredra? Och framför allt, hur bökigt blir det att mappa skiten?
Tänkte också på det om man tex kör S50B32 sugis. Undra om man kan få ut mer effekt än org om man monterar Vi-pec och mappar det, med monterad vanos?

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

pelko wrote:
Nobbe wrote:Orkar inte kolla upp, så jag frågar ist.

Om man vill styra kammarna, typ "vanos" av on/off typ, alltså både avgas och insug, vilket är att föredra? Och framför allt, hur bökigt blir det att mappa skiten?
Tänkte också på det om man tex kör S50B32 sugis. Undra om man kan få ut mer effekt än org om man monterar Vi-pec och mappar det, med monterad vanos?

Mvh
Nja är väl mest för bättre bottendrag, typ som variabel avgasport på en 2-taktare :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Nobbe

Post by Nobbe »

Nu är jag inte så hemma på vanosen, men motorn jag tänker på är bara on/off och vrider kamen 10grader mellan lägena. separat på insug och avgas.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nobbe wrote:Orkar inte kolla upp, så jag frågar ist.

Om man vill styra kammarna, typ "vanos" av on/off typ, alltså både avgas och insug, vilket är att föredra? Och framför allt, hur bökigt blir det att mappa skiten?
Man kan styra allt, även S54 variabelt. Problemet är att ha tid att mappa skiten, man får räkna med några dagar. Men går ju fort om man bara ska vrida insugskammen on/off.
User avatar
funten
Posts: 204
Joined: 20 Aug 2008, 21:59
Location: Kristianstad

Post by funten »

nice, grattis till no.1

har faktiskt inte forskat så mycket i vipec. vilken version kan man slänga ner i en m20b25, och vad ligger det i för priser? kanske ska byta ut mitt hemma löddade megasquirt ? :)
BMW E30 325 Turbo - Såld
BMW E36 325 Turbo - Såld
VW Passat Variant 1.8T - Brukis
DBR Nitro 2009 cross - Säljes
Yamaha R6
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Post by Marco Garver »

funten wrote:nice, grattis till no.1

har faktiskt inte forskat så mycket i vipec. vilken version kan man slänga ner i en m20b25, och vad ligger det i för priser? kanske ska byta ut mitt hemma löddade megasquirt ? :)
Det är V44 som gäller till din maskin.

/M
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

Bmwandreas wrote:
Nobbe wrote:Orkar inte kolla upp, så jag frågar ist.

Om man vill styra kammarna, typ "vanos" av on/off typ, alltså både avgas och insug, vilket är att föredra? Och framför allt, hur bökigt blir det att mappa skiten?
Man kan styra allt, även S54 variabelt. Problemet är att ha tid att mappa skiten, man får räkna med några dagar. Men går ju fort om man bara ska vrida insugskammen on/off.
Hur mycket skulle man uppskattningsvis tjäna på att låta vipec styra en M50B25 (alt. M50B28) med vanos istället för att åka med det urkopplat?
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

Det du "tjänar" är något bättre körbarhet = bredare register annars inget i stort sett..
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Gör väldigt stor skillnad i spool up med vanos.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Nobbe

Post by Nobbe »

Bmwandreas wrote:Man kan styra allt, även S54 variabelt. Problemet är att ha tid att mappa skiten, man får räkna med några dagar. Men går ju fort om man bara ska vrida insugskammen on/off.
Precis, är ju "bara" on/off på insugskammarna som det är nu, men tänker sätta lika på avgaskammarna. Är 20grader den ställer om kammarna iaf, så det lär göra grym skillnad. Borde väll inte va så jättebökigt att mappa in? Inte för att en annan grejar det, men en cass kille som du fixar biffen :)

Att köra på avgaskammarna lär väll göra grotesk skillnad på spool har jag en känsla av iaf :)
Post Reply