Jag är nybörjare när det gäller bmw hade tänkte å inskaffa mig det en e36 kaross ska det var iaf.
Så nu till frågan vad är skillnaden på motorerna?
Vad är Vanos för ngt?
Sen i M3:erna vad sitter det för motorer i dom?
Sen skillanden på bilarna
320 E36
325 E36
328 E36
Vilken motor skulle lämpa sig till ett turbo bygge med rejäl överladdning och vilken till en lättare överladdning?
Är tacksam för alla svar jag kan få!!
MVH///Macke
Har Motor fråger skillnader osv?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
vanos är bmw:s variabla kammaxlar: låga varv = bättre bottendrag ,mer varv = toppeffekt
i m3e36 sitter s50b30(286hk) och s50b32(321hk)
S50b30 ska vara bättre för trimmning då den har tjockare väggar änn 3,2 l maskinen
Det skiljer en del mellan dom.
320 E36 m50b20
325 E36 m50b25
328 E36 m50b28
litervolymen skiljer ju givetvis, men även bormsar o div.. är inte så himmla bra på e36 men jag tror att 328 blocket är i alu.Lämpar sig inte för turbokonvertering lika bra då något pajar, har för mig att det var gängerna i blocket eller något sånt, nått var det alla fall.
Finns massvis med information om motor beteckningar och förklarigar på http://www.autopower.se/
Är inte helt 100% på allt, om någon ser något som inte stämmer. Så kan ni väll rätta till det.
i m3e36 sitter s50b30(286hk) och s50b32(321hk)
S50b30 ska vara bättre för trimmning då den har tjockare väggar änn 3,2 l maskinen
Det skiljer en del mellan dom.
320 E36 m50b20
325 E36 m50b25
328 E36 m50b28
litervolymen skiljer ju givetvis, men även bormsar o div.. är inte så himmla bra på e36 men jag tror att 328 blocket är i alu.Lämpar sig inte för turbokonvertering lika bra då något pajar, har för mig att det var gängerna i blocket eller något sånt, nått var det alla fall.
Finns massvis med information om motor beteckningar och förklarigar på http://www.autopower.se/
Är inte helt 100% på allt, om någon ser något som inte stämmer. Så kan ni väll rätta till det.
m50b25(192hk?) och s50b30(286hk)... givetvis m3 motorn (s50) då den har mer liter volym samt effekt.
Nackdelen är ju att allt som det står m3 på är ju skit dyrt!
Så det finns inget självklart alternativ.. oftast är det ju budgeten som styr.
När det gäller vanos, så har jag läst och hört att vissa plockar bort vanosen och en del (limmet?) behåller den, antar att det är lättare utan.
på vilka det sitter vanos och inte sitter, TROR att det är vanos på alla s50, och vissa m50b25 motorer.
obs.Men det här med vanos är djuptvatten för mig.
Nackdelen är ju att allt som det står m3 på är ju skit dyrt!
Så det finns inget självklart alternativ.. oftast är det ju budgeten som styr.
När det gäller vanos, så har jag läst och hört att vissa plockar bort vanosen och en del (limmet?) behåller den, antar att det är lättare utan.
på vilka det sitter vanos och inte sitter, TROR att det är vanos på alla s50, och vissa m50b25 motorer.
obs.Men det här med vanos är djuptvatten för mig.
92 o frammåt sitter de vanos på m50 maskinerna och på alla s50
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/
Zwofurti wrote:är ju -93 det kom på e36 iaf.
Ganska säker på att de finns på 92B oxå..... men kan ha fel...
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/