Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.
Moderators: purepfcom , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis , Pimplaren
Ludde_
Posts: 1808 Joined: 19 Apr 2008, 01:46
Location: Karlskrona
Post
by Ludde_ » 10 Jun 2009, 00:19
Tjena, har fått tag på en halv kardan som enligt realoem härstammar ifrån en bmw 328, men jag får inte ihop detta.
Den biten jag fått tag på måste ju vara främre, men det som saknas på kardanen kan jag plocka det ifrån den gamla 318 kardanen?
Den undre på bilden är det som kommer ifrån 328an
Värt att veta kanske är att den främre biten på kardanen ska användas
för att montera zf i e36 318
alltså behövs bara första biten mot hardyn?
eller behöver jag hela 328 kardanen för att allt ska lira?
JohanE
Posts: 1550 Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:
Post
by JohanE » 10 Jun 2009, 09:52
Knuten sitter väl på fel del för att det ska gå att bygga ihop dem så? Det gjorde de i alla fall på mina kardaner.
Klickbar bild
Ludde_
Posts: 1808 Joined: 19 Apr 2008, 01:46
Location: Karlskrona
Post
by Ludde_ » 13 Jun 2009, 15:42
Betyder det att jag måste ha hela 328kardanen?
Hur har ni andra gjort som kör med zf ?
JohanE
Posts: 1550 Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:
Post
by JohanE » 13 Jun 2009, 18:12
Om den övre är från din originalkardan så har ju du också leden på fel kardandel. Det blir en stel axel om du monterar ihop främre från 328:an och bakre från din originalkardan, samma som för mig.
Jag kör hela kardanen från 328 men det är i en E30. Efter mycket letande så hittade jag en med rätt längd och infästning mot hardyn.