Fan, vad det ska behöva kosta!

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
camata
Posts: 230
Joined: 20 Nov 2005, 16:23

Fan, vad det ska behöva kosta!

Post by camata »

Satt just och drömde mig ifrån min lumparlön och shoppade lite på webshopen som PPF har.

151 kkr för endast de saker dom har att erbjuda (mängdrabatt ej dragen... :))! Till det ska arbetstid (400-500h), rör/slangar (10 lök), bromsar (15 lök), väghållning (15 lök), lack (15 lök), bussningar (2 lök), fälgar/däck (15 lök), glastaklucka/elhissar/ac/sportskinn (20 lök), ny hubb från Fayahayhrem-USA (5 lök), osv.

Min M535:a blir nog aldrig färdig... :lol:

Ungefär så här skulle en inköpslista kunna se ut:
1 x Autometer ultralight avgastempmätare
1 x Autometer ultralight laddtryck
1 x Autometer ultralight oljetemp
1 x Autometer ultralight oljetryck
1 x Autometer ultralight vattentemp
1 x Avgasbandage 50mm svart
1 x Värmematta
1 x 3,5" Fullflödesdämpare
6 x 1600cc spridare
1 x Aeromotive 12301
1 x Aeromotive BTR AN10
1 x PPF Fuelrail M30/S38
1 x AN8 > AN10 Y-kors
2 x Bosch ....044 pump
1 x PPF 75mm dumpventil
1 x 19-raders oljekylare
1 x Intercooler 600x300x100mm
1 x Sachs...765
1 x BMW 240mm 4-pucks
1 x LR100C
2 x 26.0/8.5x15" ET DRAG
1 x 80mm spjällhus
1 x ARP ramlager pinnbultsats M30/S38
6 x M30B35 turbo
1 x M30 special kam
1 x MLS M30
6 x 135mm
1 x M30 ventilfjäderkit
1 x Autronic laddtrycksventil
1 x Autronic SM4 styrsystem
1 x Adapter LM-1 till Autronic
1 x Innovate LM-1
1 x MSD DIS-4 CDI tändning
6 x MSD CDI tändspole
1 x 382mm sugande
1 x PT72GTQ
1 x Vevhusvent burk
1 x PPF 60mm wastegate
1 x M30B35
1 x Ramlager M30B35
1 x Vevlager M30B35
1 x M30/S38 oljepump
1 x M30B35 87- sotsats
Frozz
Posts: 273
Joined: 02 Dec 2005, 09:58
Location: Örkelljunga

Post by Frozz »

De e inte billigt med vårt intresse. Men fan så roligt. :D
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

hehe välkommen till "verkligheten"

det värsta är ju att det alltid blir dyrare än vad man räknat med, turbo,sprut och alla "stora" inköps prylar är ju ingenting egentligen, dom är man ju redan beredd på så att säga, känns som att bara det där sista skrapet på slutet blir 1/3 del av totala byggkostnaden :shock:
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Hehe tyvärr är verkligheten så här...
User avatar
camata
Posts: 230
Joined: 20 Nov 2005, 16:23

Post by camata »

Det är ju till att man behåller bilen livet ut, för inte fan kan man räkna med att återse ens 40% av byggkostnaden, så till vida att det inte är en som förstår värdet i grejorna som man säljer till.
User avatar
camata
Posts: 230
Joined: 20 Nov 2005, 16:23

Post by camata »

Kom på att jag glömt bearbetning av topp á 20 lax samt en fet vevaxel á 15 lakan... Buhu. :cry:

(nej, jag har inga gränser och är en prylbög, så halvdana saker fungerar inte för mig)
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

camata wrote:(nej, jag har inga gränser och är en prylbög, så halvdana saker fungerar inte för mig)


då måste du ju ha torrsump och stödgördel modell fet också!

haha man kan hålla på hur länge som helst :lol:

som sagt bara det där sista på slutet kostar multum, nya oljor, lite skruvar, brickor, special verktyg... usch
Muxxor
Posts: 389
Joined: 20 Nov 2005, 15:14
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

Jämför det mot en "riktig" prestandabil så är det en piss i sjön. På en ferrari har du lika mycket i värdeminskning som din bil skulle kosta att bygga ;)

Så brukar jag tänka...
brun
Posts: 134
Joined: 20 Nov 2005, 17:28
Location: fiskvik/Bergsjö

Post by brun »

Muxxor wrote:Jämför det mot en "riktig" prestandabil så är det en piss i sjön. På en ferrari har du lika mycket i värdeminskning som din bil skulle kosta att bygga ;)

Så brukar jag tänka...


jepp + det är bra mycke brutalare me en gammal 535 som blåser nästan allt vid röljusen... 8)
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

JimmyA wrote:hehe välkommen till "verkligheten"

det värsta är ju att det alltid blir dyrare än vad man räknat med, turbo,sprut och alla "stora" inköps prylar är ju ingenting egentligen, dom är man ju redan beredd på så att säga, känns som att bara det där sista skrapet på slutet blir 1/3 del av totala byggkostnaden :shock:


Ja du, de där med 1/3 stämmer fan bra! Jag "slutade" räkna vid 100k.. min gamla 320 4d 86:a har nog kostat mig närmare 120 - 130 när den är klar (Typ bara mappning kvar)..
Å så har jag mitt spån bara byggt på en 2liters :D..
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

Jo det kostar sjukt mycke att ha roligt.. :D

Men det allra värsta är att man inte köpte allt "top of the line" från början..

Det är ju när man bygger värre å värre i etapper som det kostar pengar, i år har jag nog passerat 300 000 gränsen, är ca 100 000 varje år man lägger på bilen, men riktigt så är det juh inte.. Man får ju faktiskt tillbaka lite pengar när man säljer av allt gammalt oxå.. :roll:

Mvh Stefan
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

jao, det är dyrt..

men varför vill du ha 1600 cc spridare!?

det räcker juh till 1600 hk ungefär.

och originalveven räcker väl långt?
User avatar
camata
Posts: 230
Joined: 20 Nov 2005, 16:23

Post by camata »

Zwofurti wrote:jao, det är dyrt..

men varför vill du ha 1600 cc spridare!?

det räcker juh till 1600 hk ungefär.

och originalveven räcker väl långt?


E85 är svaret, samt att det inte fanns något lämpligt mellan 990cc och 1600cc...

Jo, veven räcker säkert - men har man väl varit seriös med det mesta så kan man ju inte stanna där, va? =)
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

jo nog är detseriöst att köra med origveven.

är det inte rättlik vev i b35som i s38?

den har juh körts 1400 hk ur.

jag tycker iaf att detärseriöst, men om nu måste kosta på kan man väl polera den eller nåt, yxa den kanske?=)
User avatar
camata
Posts: 230
Joined: 20 Nov 2005, 16:23

Post by camata »

Zwofurti wrote:jo nog är detseriöst att köra med origveven.

är det inte rättlik vev i b35som i s38?

den har juh körts 1400 hk ur.

jag tycker iaf att detärseriöst, men om nu måste kosta på kan man väl polera den eller nåt, yxa den kanske?=)


Likställ mina krav med Lövan så är du rätt nära.
Bilfan ska gå att bruka som en originalbil, med näst intill samma serviceintervaller.
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

jao det är nice, men jag tror ändå på originalvev hehe :)

nä men visst nog är det väl lika om man vill det.
Post Reply